JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Arrangert fantasi

Romantikarar tørsta etter Mozart i moll.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Reinhard Goebel var, før han blei orkesterdirigent, ein av 1900-talets leiande barokkfiolinistar.

Reinhard Goebel var, før han blei orkesterdirigent, ein av 1900-talets leiande barokkfiolinistar.

Foto: Wolf Silveri

Reinhard Goebel var, før han blei orkesterdirigent, ein av 1900-talets leiande barokkfiolinistar.

Reinhard Goebel var, før han blei orkesterdirigent, ein av 1900-talets leiande barokkfiolinistar.

Foto: Wolf Silveri

3183
20220603
3183
20220603

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

New Mozart Vol. 2

Mozarteumorchester Salzburg; dir.: Reinhard Goebel. Sony 2022

Det er litt stråmannargumentasjon over dirigenten Reinhard Goebels’ djuptgåande, fotnoteutstyrte tekst i omslagsheftet til New Mozart Vol. 2. (16 fotnotar i éin slik tekst må vera rekord.) Albumet inneheld klaver- og kammermusikk av Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) som er arrangert for stort orkester og her blir godt framført av Mozarteumorchester Salzburg.

I musikken tyder å «arrangera» å leggja eit musikkstykke til rette for andre instrument enn dei komponisten opphaveleg skreiv for. Orkesterarrangement var vanlege på slutten av 1800-talet og i byrjinga av 1900-talet, men i «vår autentisitetsfokuserte tid» har slik praksis kome i vanry, skriv Goebel – utan å spesifisera kven som ser på det som «kitschy overgrep» mot originalverket. For min del tykkjer eg at arrangement kan vera interessante, særleg når dei er gjorde relativt kort tid etter at originalen blei til.

Det sistnemnde er tilfellet med dei to stykka på albumet. Her har Mozart-eleven Ignaz von Seyfried (1776–1841) omarbeidd lærarens musikk til ein Grande Fantasie i c-moll (1812) og ein Grande Fantasie i f-moll (1814). Korleis fungerer orkesterversjonane?

Dramatisk moll

Goebel opptrer som von Seyfrieds advokat. Han peikar på at J.S. Bach omarrangerte mange av dei eldre verka sine (til dømes cembalokonsertane), og at Mozart arrangerte Händels barokke oratorium til sitt wienerklassiske orkester. Von Seyfrieds gjerning må sjåast i denne tradisjonen. Han ville formidla Mozarts verk til ei ny tid. I romantikken tørsta ein nemleg etter mozartsk orkestermusikk i moll. Romantikarane elska moll, medan wienerklassikarar som Mozart hadde komponert mest i berre dur – av hans kring 50 symfoniar går berre to i moll.

Dramatisk og tidvis dyster moll dominerer difor von Seyfrieds Mozart-omarbeidingar. Det som opphaveleg var klaververk, kling overraskande bra i orkesterform, særleg andresatsen i von Seyfrieds c-mollfantasi, som byggjer på fyrstesatsen i Mozarts 14. klaversonate, KV 457. Tutti-passasjane (med heile orkesteret) er potente, og der det i klaverversjonen er svake ekko i det høge registeret, nyttar von Seyfried treblåsarar som berre styrkjer ekkoeffekten. Det kling ikkje tvunge, men heilt naturleg.

Kvasiarkaisk

Arrangøren kan likevel gå over streken. Når han endrar sjølve den kompositoriske teksturen, går det gale. Me høyrer det i sistesatsen i f-mollfantasien, som byggjer på Mozarts orgelfantasi, KV 608, ein sats som blir staseleg musisert av Mozarteumorchester Salzburg (vibratolause strykarar og høgt tempo). Slutten av satsen, som i Mozarts original er i rasande f-moll, har von Seyfried endra til idyllisk F-dur. Og det som verre er: Han har lagt til nokre inkjeseiande taktar med kvasiarkaiske melodiske flosklar. Mozartsk alvor degenererer her til harmlaus rokokkonips.

Men slike inngrep øydelegg ikkje heilskapsinntrykket. Under Goebels taktstokk er von Seyfrieds arrangement stort sett ein fryd å lytta til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

New Mozart Vol. 2

Mozarteumorchester Salzburg; dir.: Reinhard Goebel. Sony 2022

Det er litt stråmannargumentasjon over dirigenten Reinhard Goebels’ djuptgåande, fotnoteutstyrte tekst i omslagsheftet til New Mozart Vol. 2. (16 fotnotar i éin slik tekst må vera rekord.) Albumet inneheld klaver- og kammermusikk av Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) som er arrangert for stort orkester og her blir godt framført av Mozarteumorchester Salzburg.

I musikken tyder å «arrangera» å leggja eit musikkstykke til rette for andre instrument enn dei komponisten opphaveleg skreiv for. Orkesterarrangement var vanlege på slutten av 1800-talet og i byrjinga av 1900-talet, men i «vår autentisitetsfokuserte tid» har slik praksis kome i vanry, skriv Goebel – utan å spesifisera kven som ser på det som «kitschy overgrep» mot originalverket. For min del tykkjer eg at arrangement kan vera interessante, særleg når dei er gjorde relativt kort tid etter at originalen blei til.

Det sistnemnde er tilfellet med dei to stykka på albumet. Her har Mozart-eleven Ignaz von Seyfried (1776–1841) omarbeidd lærarens musikk til ein Grande Fantasie i c-moll (1812) og ein Grande Fantasie i f-moll (1814). Korleis fungerer orkesterversjonane?

Dramatisk moll

Goebel opptrer som von Seyfrieds advokat. Han peikar på at J.S. Bach omarrangerte mange av dei eldre verka sine (til dømes cembalokonsertane), og at Mozart arrangerte Händels barokke oratorium til sitt wienerklassiske orkester. Von Seyfrieds gjerning må sjåast i denne tradisjonen. Han ville formidla Mozarts verk til ei ny tid. I romantikken tørsta ein nemleg etter mozartsk orkestermusikk i moll. Romantikarane elska moll, medan wienerklassikarar som Mozart hadde komponert mest i berre dur – av hans kring 50 symfoniar går berre to i moll.

Dramatisk og tidvis dyster moll dominerer difor von Seyfrieds Mozart-omarbeidingar. Det som opphaveleg var klaververk, kling overraskande bra i orkesterform, særleg andresatsen i von Seyfrieds c-mollfantasi, som byggjer på fyrstesatsen i Mozarts 14. klaversonate, KV 457. Tutti-passasjane (med heile orkesteret) er potente, og der det i klaverversjonen er svake ekko i det høge registeret, nyttar von Seyfried treblåsarar som berre styrkjer ekkoeffekten. Det kling ikkje tvunge, men heilt naturleg.

Kvasiarkaisk

Arrangøren kan likevel gå over streken. Når han endrar sjølve den kompositoriske teksturen, går det gale. Me høyrer det i sistesatsen i f-mollfantasien, som byggjer på Mozarts orgelfantasi, KV 608, ein sats som blir staseleg musisert av Mozarteumorchester Salzburg (vibratolause strykarar og høgt tempo). Slutten av satsen, som i Mozarts original er i rasande f-moll, har von Seyfried endra til idyllisk F-dur. Og det som verre er: Han har lagt til nokre inkjeseiande taktar med kvasiarkaiske melodiske flosklar. Mozartsk alvor degenererer her til harmlaus rokokkonips.

Men slike inngrep øydelegg ikkje heilskapsinntrykket. Under Goebels taktstokk er von Seyfrieds arrangement stort sett ein fryd å lytta til.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.

Foto: Trond A. Isaksen

BokMeldingar
Odd W. Surén

Singel og sanatorium

Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.

Foto: Stord vgs

MusikkKultur
Helga JohanneStørdal

Kampen om kunstfaga

Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Fiskar er fiskar verst

Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis