Antydingas kunst
Bachs cellosuitar er ånda sin triumf over materien.
Utsnitt av stilleben med mat og musikkinstrument (cello til høgre) av Pieter Claesz (ca. 1597–1660).
CD
J.S. Bach:
6 Suites a Violoncello Solo senza Basso
Giuliano Carmignola, fiolin. Arcana 2023
CD
J.S. Bach:
Suites a Violoncello Solo senza Basso
Tormod Dalen, cello. Exordium 2021
Johann Sebastian Bachs (1685–1750) solomusikk for strykeinstrument er døme på antydingas kunst. På den eine sida utforska han her, meir enn nokon annan før han, yttergrensene for kva som lèt seg utføra på eit strykeinstrument reint teknisk. På den andre sida er musikken ein kompositorisk tour de force: Bach syner at det er mogleg å skriva subtil fleirstemmig musikk også for instrument som eigentleg er laga for å spela einstemmige melodiar.
Hint
Seks suitar for cello solo utan bass, BWV 1007–1012, er ei rekkje forspel og dansesatsar som truleg blei til kring 1720, medan Bach var hoffkapellmeister i Köthen utanfor Leipzig. Han var nok ute etter å attskapa den klanglege rikdomen frå orgel- og cembalomusikken – men med middel som altså eigentleg ikkje tillèt slikt. Sidan berre eit fåtal tonar kan spelast samstundes på cello, blir bassliner, akkordtonar og motstemmer ofte berre hinta om. Det er fyrst i fantasien til den merksame lyttaren at det fulltonande blir realitet.
Preludiet til den femte suiten er det sterkaste dømet. Bach komponerer her ein firestemmig fuge mest heilt utan å nytta dobbeltgrep, altså akkordar der to eller fleire strenger blir strokne samstundes. Ein skulle jo ikkje tru det var mogleg. «Ånda sin triumf over materien» kalla den romantiske Bach-biografen Philipp Spitta på 1800-talet slikt.
Piccolocello
At cellosuitane òg kan spelast på andre instrument enn vanleg cello, vitnar innspelingane med høvesvis italienaren Giuliano Carmignola og norske Tormod Dalen om. Carmignola framfører dei i arrangement for fiolin, medan Dalen tek i bruk violoncello piccolo, ein liten cellotype som var vanleg på Bachs tid, med fem strenger (i motsetnad til fire på moderne cello).
Carmignolas dobbeltalbum set høgast krav til fantasien. Basstonane kling jo så mykje lysare på fiolin enn på cello. Omarbeidinga er grundig og smakfullt gjord, og spelet er det ikkje noko å utsetja på. Men i dei rolege satsane – til dømes den intense sarabanden frå femte suite – saknar eg tyngda og alvoret som celloversjonen vanlegvis får fram.
Tormod Dalens framføring av den sjette suiten er mest interessant. Det er nemleg her me får høyra piccolocelloen. Dalen spelar det danseaktige preludiet muskuløst, med ustoppeleg driv og overtonerik klang som har noko lett metallisk-nasalt ved seg. Eg tykkjer det kling bra, særleg i satsane som har tydeleg dansekarakter, til dømes tredjesatsen «Courante».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
J.S. Bach:
6 Suites a Violoncello Solo senza Basso
Giuliano Carmignola, fiolin. Arcana 2023
CD
J.S. Bach:
Suites a Violoncello Solo senza Basso
Tormod Dalen, cello. Exordium 2021
Johann Sebastian Bachs (1685–1750) solomusikk for strykeinstrument er døme på antydingas kunst. På den eine sida utforska han her, meir enn nokon annan før han, yttergrensene for kva som lèt seg utføra på eit strykeinstrument reint teknisk. På den andre sida er musikken ein kompositorisk tour de force: Bach syner at det er mogleg å skriva subtil fleirstemmig musikk også for instrument som eigentleg er laga for å spela einstemmige melodiar.
Hint
Seks suitar for cello solo utan bass, BWV 1007–1012, er ei rekkje forspel og dansesatsar som truleg blei til kring 1720, medan Bach var hoffkapellmeister i Köthen utanfor Leipzig. Han var nok ute etter å attskapa den klanglege rikdomen frå orgel- og cembalomusikken – men med middel som altså eigentleg ikkje tillèt slikt. Sidan berre eit fåtal tonar kan spelast samstundes på cello, blir bassliner, akkordtonar og motstemmer ofte berre hinta om. Det er fyrst i fantasien til den merksame lyttaren at det fulltonande blir realitet.
Preludiet til den femte suiten er det sterkaste dømet. Bach komponerer her ein firestemmig fuge mest heilt utan å nytta dobbeltgrep, altså akkordar der to eller fleire strenger blir strokne samstundes. Ein skulle jo ikkje tru det var mogleg. «Ånda sin triumf over materien» kalla den romantiske Bach-biografen Philipp Spitta på 1800-talet slikt.
Piccolocello
At cellosuitane òg kan spelast på andre instrument enn vanleg cello, vitnar innspelingane med høvesvis italienaren Giuliano Carmignola og norske Tormod Dalen om. Carmignola framfører dei i arrangement for fiolin, medan Dalen tek i bruk violoncello piccolo, ein liten cellotype som var vanleg på Bachs tid, med fem strenger (i motsetnad til fire på moderne cello).
Carmignolas dobbeltalbum set høgast krav til fantasien. Basstonane kling jo så mykje lysare på fiolin enn på cello. Omarbeidinga er grundig og smakfullt gjord, og spelet er det ikkje noko å utsetja på. Men i dei rolege satsane – til dømes den intense sarabanden frå femte suite – saknar eg tyngda og alvoret som celloversjonen vanlegvis får fram.
Tormod Dalens framføring av den sjette suiten er mest interessant. Det er nemleg her me får høyra piccolocelloen. Dalen spelar det danseaktige preludiet muskuløst, med ustoppeleg driv og overtonerik klang som har noko lett metallisk-nasalt ved seg. Eg tykkjer det kling bra, særleg i satsane som har tydeleg dansekarakter, til dømes tredjesatsen «Courante».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Nicolas Leirtrø, Øyvind Leite og Amund Storløkken Åse utgjer trioen med namnet I Like to Sleep.
Foto: Sigrid Erdal
Spanande klangunivers
Trondheimstrioen har laga ei mangfaldig plate.
Isbilar er ikkje noko nytt, men heller ikkje nokon garanti for kvalitet.
Foto via Wikimedia Commons
Isbilen spelar høgt, men taper på kvalitet.
Kor mykje vatn er det eigentleg mogleg å ha i ein iskrem og framleis få han til å likne ein fløyteis?
Foto: Seth Wenig / AP / NTB
Eit teikn på frustrasjon
Korkje Trump eller Biden har i røynda full kontroll på auke og fall i inflasjon eller kriminalitet.
Else Hagen: «Familie» (1950), olje på lerret. Rolf E. Stenersens samling / Munchmuseet.
Etterlysing og turné
Else Hagen er i dag eit ukjent namn for mange, men det er i endring.
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik meiner det er nødvendig å styrke den vidaregåande skulen si studieførebuande rolle.
Gorm Kallestad / NTB
Studieopptak og skulifisering
Statsråden gjer rett i å avvise opptaksprøver som hovudveg til høgare utdanning.