Åleine med cerebrum
Stian Carstensen feirar utforskartrongen med eit album som vert ståande.
Biletet er teke i samband med innspelinga av videoen til «Hippocampus Serenade».
Foto: Erik Hannemann
Fri musikk
Stian Carstensen:
Musical Sanatorium
Grappa
Dei er fantastiske, desse anatomiske plansjane med namn på latin, i alle fall for oss som ikkje treng å lære oss alt saman utanboks, men snarare kan studere dei med avslappa eller nervøs fascinasjon, og utbryte noko slikt som: «For eit organ hjernen eigentleg er!»
Og det er jo sant, for berre tenk på kva vi får til med cerebrum, som skvulpar rundt i skallen og ikkje veg stort meir enn vel eit kilo. Eg skal vedgå at eg ikkje visste det før, men no, etter at eg har lytta ein heil del til Musical Sanatorium, Stian Carstensen nye album, har eg lært at det i hjernestammen, sambandet mellom hjernen og ryggmergen, finst ein forlengd merg, eller medulla oblongata, som det heiter på klingande latin, og den klarer vi oss ikkje særleg godt utan.
Det fann eg ut etter å ha lytta til «Medulla Galliard», som eg berre vender tilbake til, igjen og igjen, med vedvarande gapekjeft og store auge, for musikk som dette har eg aldri høyrt før, berre dette sporet åleine er ei heil lita verd, som utforskar ein medrivande melodi på harpe, og deretter på steel gitar, og slik berre held det fram, inn i herleg ukjent musikalsk farvatn, med destinasjonar på tvers av hundreår og landegrenser, tid og rom.
Inn i hjernen
Kvar komposisjon på Musical Sanatorium er ein fiks liten veg inn i hjernen og samstundes inn i det eksotiske spekteret av obskure musikksjangrar som finst der ute, for «Medulla Galliard» peikar også til galliarden, som eg no veit er ein fransk folkedans, som eg kan love her og no at eg aldri skal prøve meg på.
Slik vert multiinstrumentalisten Carstensens plate ei sofistikert feiring av utforskartrongen på mange nivå, musikalsk, menneskeleg, emosjonelt og intellektuelt, men sjølvsagt med nokre haldepunkt. Mykje av det vi høyrer, er variasjonar over eit tema, slik at vi får dette ulikt aksentuert og uttrykt avhengig av ulike formgrep. Fleire av stoppestadene på den ville ferda vil dessutan vere til å kjenne att for dei som har lytta til Carstensen i nokre år, som til dømes dei bulgarske elementa på sporet før «Medulla Galliard», nemleg «Synaptic Saltarello». (Og frå her av må eg oppmode lesaren til sjølv å finne vegen til plansjane og skogen av sjangrar, ei enkel øving på internettet, og ei av gledene ved å oppdage Musical Sanatorium.)
Prisnominert
Det bulgarske peikar tilbake til den sjangeroverskridande musikken Carstensen laga med gjengen i Farmers Market, der ei studiereise til Bulgaria resulterte i ein frijazz som saknar sidestykke. Konsertane med bandet litt utpå 1990-talet slo meg fullstendig ut som lyttar og høyrer til mellom dei mest ugløymelege musikkstundene eg har opplevt i mi levetid. Midt i det heile sat Carstensen og gliste med trekkspelet sitt. Den kreative fridomen og totale mangelen på sperrer kjenneteiknar også musikaren tre tiår seinare, og ambisjonsnivået har aldri vore høgare.
Kvifor hjernen, spør du kanskje. I sommar fortalde Carstensen Aftenposten om ein hjernebetennelse som kom og gjekk i fleire år, og som ramma sentralnervesystemet og gav han lammingar, av og til på verst tenkjeleg tidspunkt for ein musikar av denne typen, der delar av konsertpublikum på første rad tidt og ofte studerer fingrane over trekkspelet.
Dei siste åra har vore ei mørk tid, med sjukdom, skilsmisse og meir til, men i bølgjedalane har Carstensen også late seg fascinere av det gåtefulle organet i skallen – dermed Musical Sanatorium. Mannen er med rette nominert til Nordisk råds musikkpris i år, som vert delt ut om ei vekes tid, og eg kan ikkje tenkje meg ein meir verdig vinnar.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Fri musikk
Stian Carstensen:
Musical Sanatorium
Grappa
Dei er fantastiske, desse anatomiske plansjane med namn på latin, i alle fall for oss som ikkje treng å lære oss alt saman utanboks, men snarare kan studere dei med avslappa eller nervøs fascinasjon, og utbryte noko slikt som: «For eit organ hjernen eigentleg er!»
Og det er jo sant, for berre tenk på kva vi får til med cerebrum, som skvulpar rundt i skallen og ikkje veg stort meir enn vel eit kilo. Eg skal vedgå at eg ikkje visste det før, men no, etter at eg har lytta ein heil del til Musical Sanatorium, Stian Carstensen nye album, har eg lært at det i hjernestammen, sambandet mellom hjernen og ryggmergen, finst ein forlengd merg, eller medulla oblongata, som det heiter på klingande latin, og den klarer vi oss ikkje særleg godt utan.
Det fann eg ut etter å ha lytta til «Medulla Galliard», som eg berre vender tilbake til, igjen og igjen, med vedvarande gapekjeft og store auge, for musikk som dette har eg aldri høyrt før, berre dette sporet åleine er ei heil lita verd, som utforskar ein medrivande melodi på harpe, og deretter på steel gitar, og slik berre held det fram, inn i herleg ukjent musikalsk farvatn, med destinasjonar på tvers av hundreår og landegrenser, tid og rom.
Inn i hjernen
Kvar komposisjon på Musical Sanatorium er ein fiks liten veg inn i hjernen og samstundes inn i det eksotiske spekteret av obskure musikksjangrar som finst der ute, for «Medulla Galliard» peikar også til galliarden, som eg no veit er ein fransk folkedans, som eg kan love her og no at eg aldri skal prøve meg på.
Slik vert multiinstrumentalisten Carstensens plate ei sofistikert feiring av utforskartrongen på mange nivå, musikalsk, menneskeleg, emosjonelt og intellektuelt, men sjølvsagt med nokre haldepunkt. Mykje av det vi høyrer, er variasjonar over eit tema, slik at vi får dette ulikt aksentuert og uttrykt avhengig av ulike formgrep. Fleire av stoppestadene på den ville ferda vil dessutan vere til å kjenne att for dei som har lytta til Carstensen i nokre år, som til dømes dei bulgarske elementa på sporet før «Medulla Galliard», nemleg «Synaptic Saltarello». (Og frå her av må eg oppmode lesaren til sjølv å finne vegen til plansjane og skogen av sjangrar, ei enkel øving på internettet, og ei av gledene ved å oppdage Musical Sanatorium.)
Prisnominert
Det bulgarske peikar tilbake til den sjangeroverskridande musikken Carstensen laga med gjengen i Farmers Market, der ei studiereise til Bulgaria resulterte i ein frijazz som saknar sidestykke. Konsertane med bandet litt utpå 1990-talet slo meg fullstendig ut som lyttar og høyrer til mellom dei mest ugløymelege musikkstundene eg har opplevt i mi levetid. Midt i det heile sat Carstensen og gliste med trekkspelet sitt. Den kreative fridomen og totale mangelen på sperrer kjenneteiknar også musikaren tre tiår seinare, og ambisjonsnivået har aldri vore høgare.
Kvifor hjernen, spør du kanskje. I sommar fortalde Carstensen Aftenposten om ein hjernebetennelse som kom og gjekk i fleire år, og som ramma sentralnervesystemet og gav han lammingar, av og til på verst tenkjeleg tidspunkt for ein musikar av denne typen, der delar av konsertpublikum på første rad tidt og ofte studerer fingrane over trekkspelet.
Dei siste åra har vore ei mørk tid, med sjukdom, skilsmisse og meir til, men i bølgjedalane har Carstensen også late seg fascinere av det gåtefulle organet i skallen – dermed Musical Sanatorium. Mannen er med rette nominert til Nordisk råds musikkpris i år, som vert delt ut om ei vekes tid, og eg kan ikkje tenkje meg ein meir verdig vinnar.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.