JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Meir enn ein underhaldningsforfattar

Anne Karin Elstad har stadig noko viktig å seie oss om fridom og sømd, meiner biograf Hilde Hagerup.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Forfattar Anne Karin Elstad då ho var til stades på messa Bok-88 i oktober 1988.

Forfattar Anne Karin Elstad då ho var til stades på messa Bok-88 i oktober 1988.

Foto: Knut Falch / NTB scanpix

Forfattar Anne Karin Elstad då ho var til stades på messa Bok-88 i oktober 1988.

Forfattar Anne Karin Elstad då ho var til stades på messa Bok-88 i oktober 1988.

Foto: Knut Falch / NTB scanpix

4399
20181116
4399
20181116

Biografi

Hilde Hagerup:

Som hennes dager var. Et portrett av Anne Karin Elstad

Aschehoug

I denne første biografien om Anne Karin Elstad (1938–2012) skriv Hilde Hagerup at det nok hende forfattaren blei spurt av kollegaer eller forlagsfolk om ho skreiv på ein ny bestseljar. Då svara ho stramt at ho skreiv på ein ny roman. Eit skrivande samleband av bestseljarar ville ho ikkje vere.

Nettopp dette er eit viktig poeng i Hagerups biografi. For ein lettvint underhaldningsforfattar måtte ho vel vere, når bøkene hennar selde så godt, heilt frå den formidable debuten med Folket på Innhaug i 1976? Elstad blei ein av Noregs mest lesne forfattarar frå midten av 1970-åra og framover, med eit samla opplag på 2 millionar.

Grundig forarbeid

Men ho kom ikkje lett til suksessen. Hagerup gjer mykje ut av å vise kor grundig research Elstad gjorde for dei historiske romanane sine. Alt måtte vere pinleg korrekt, og ho brukte mykje tid og krefter på å lese seg opp på kulturelle, sosiale og andre relevante tilhøve på 1800-talet, så som klesskikkar, innreiing, matstell og gardsdrift. Med utgangspunkt i det ho slik fekk visst, blant anna gjennom oppteikningar om si eiga ætt, såg ho føre seg korleis ei fiktiv fortid kunne vere.

Ho kjende dessutan til mykje av fortidas skikk og bruk frå sitt eige liv på heimegarden på Nordmøre. I 1940- og 50-åra sleit kvinnene tungt på gardane, som ofte var utan innlagt vatn. Det var klesvask i bekken, tungvinn fjøsdrift og framleis mange fødslar. (Elstad hadde fem søsken.) Som 12-åring måtte ho overta husmorrolla då mora døydde. Dette sette djupe spor både i henne sjølv og i mykje av det ho seinare skulle skrive, der ho hylla dei sterke, men ofte usynlege kvinnene i slektsledda før henne.

Elstads samtidsromanar byggjer òg mykje på eigne røynsler. Hjerneslaget som er skildra i Maria, Maria (1988), og mykje av kjærleiksproblematikken i bøkene hennar, mellom anna skilsmisse, var noko ho opplevde. Men Hagerup legg vekt på at Elstad òg viste både psykologisk innsikt og evne til å smi gode historier.

Ei generasjonshistorie

Portrettet av Anne Karin Elstad er òg ei generasjonshistorie. Som svært mange unge kvinner i 1970-åra engasjerte ho seg i den veksande kvinnerørsla, sjølv om ho høyrde til blant dei meir moderate og til dømes ikkje abonnerte på kvinnebladet Sirene. Bidraget hennar var først og fremst å vise kva kvinner kunne makte, og å skrive ope om kvinners kvardagsliv før og no, inklusiv kjærleikslivet deira.

Mottakinga av bøkene – noko Hagerup legg stor vekt på – viser til eit velkjent skisma i synet på sokalla «kvinnelitteratur» i 1970-åra og frametter: Mange takksame og rørande brev frå kvinner vitnar om at dei var begeistra, dei kjende seg att i bøkene til Elstad, medan særleg mannlege meldarar kunne vere både fordomsfulle og nedlatande. Kvinnelege forfattarar hadde framleis ikkje nokon høg status hos den mannlege kultureliten, og dette fekk mellom anna også negative konsekvensar for Elstads tilgjenge til bokklubbane, som vart etablerte på denne tida. Etter kvart var ho likevel akseptert av Bokklubben Nye Bøker (og det skulle dei ikkje angre på), men ho blei til dømes aldri nominert til Brageprisen.

Ikkje kritisk

Lesarar av Som hennes dager var skal ikkje vente seg eit kritisk portrett av Elstad. Det kan falle eit og anna ord om at ho tok mykje plass, at ho i blant kunne verke litt sjølvoppteken, men mest fordi ho var ei gladjente som likte å ta seg ein fest, danse, drikke vin og røyke. Stort sett er dette eit heltinneportrett av ei som klarte seg godt mot alle odds, godt hjelpt av ein utradisjonell bondefamilie med litterære og kulturelle interesser, og av intelligens og sterk vilje.

Hilde Hagerup meiner at Anne Karin Elstad stadig har noko viktig å seie oss, «om frihet og anstendighet. Hun snakker til leserne sine med fortrolighet, empati og varme. Jeg tror det er en av grunnene til at hun var så elsket.»

Som hennes dager var er ei bok til å bli klok av. Han gir eit interessant innblikk i både Anne Karin Elstads liv, forfattarskapen hennar og tida hennar. Det spørs om ein ikkje skulle følgje oppmodinga om å lese bøkene hennar igjen.

Jorunn Hareide

Jorunn Hareide er professor emeritus og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Biografi

Hilde Hagerup:

Som hennes dager var. Et portrett av Anne Karin Elstad

Aschehoug

I denne første biografien om Anne Karin Elstad (1938–2012) skriv Hilde Hagerup at det nok hende forfattaren blei spurt av kollegaer eller forlagsfolk om ho skreiv på ein ny bestseljar. Då svara ho stramt at ho skreiv på ein ny roman. Eit skrivande samleband av bestseljarar ville ho ikkje vere.

Nettopp dette er eit viktig poeng i Hagerups biografi. For ein lettvint underhaldningsforfattar måtte ho vel vere, når bøkene hennar selde så godt, heilt frå den formidable debuten med Folket på Innhaug i 1976? Elstad blei ein av Noregs mest lesne forfattarar frå midten av 1970-åra og framover, med eit samla opplag på 2 millionar.

Grundig forarbeid

Men ho kom ikkje lett til suksessen. Hagerup gjer mykje ut av å vise kor grundig research Elstad gjorde for dei historiske romanane sine. Alt måtte vere pinleg korrekt, og ho brukte mykje tid og krefter på å lese seg opp på kulturelle, sosiale og andre relevante tilhøve på 1800-talet, så som klesskikkar, innreiing, matstell og gardsdrift. Med utgangspunkt i det ho slik fekk visst, blant anna gjennom oppteikningar om si eiga ætt, såg ho føre seg korleis ei fiktiv fortid kunne vere.

Ho kjende dessutan til mykje av fortidas skikk og bruk frå sitt eige liv på heimegarden på Nordmøre. I 1940- og 50-åra sleit kvinnene tungt på gardane, som ofte var utan innlagt vatn. Det var klesvask i bekken, tungvinn fjøsdrift og framleis mange fødslar. (Elstad hadde fem søsken.) Som 12-åring måtte ho overta husmorrolla då mora døydde. Dette sette djupe spor både i henne sjølv og i mykje av det ho seinare skulle skrive, der ho hylla dei sterke, men ofte usynlege kvinnene i slektsledda før henne.

Elstads samtidsromanar byggjer òg mykje på eigne røynsler. Hjerneslaget som er skildra i Maria, Maria (1988), og mykje av kjærleiksproblematikken i bøkene hennar, mellom anna skilsmisse, var noko ho opplevde. Men Hagerup legg vekt på at Elstad òg viste både psykologisk innsikt og evne til å smi gode historier.

Ei generasjonshistorie

Portrettet av Anne Karin Elstad er òg ei generasjonshistorie. Som svært mange unge kvinner i 1970-åra engasjerte ho seg i den veksande kvinnerørsla, sjølv om ho høyrde til blant dei meir moderate og til dømes ikkje abonnerte på kvinnebladet Sirene. Bidraget hennar var først og fremst å vise kva kvinner kunne makte, og å skrive ope om kvinners kvardagsliv før og no, inklusiv kjærleikslivet deira.

Mottakinga av bøkene – noko Hagerup legg stor vekt på – viser til eit velkjent skisma i synet på sokalla «kvinnelitteratur» i 1970-åra og frametter: Mange takksame og rørande brev frå kvinner vitnar om at dei var begeistra, dei kjende seg att i bøkene til Elstad, medan særleg mannlege meldarar kunne vere både fordomsfulle og nedlatande. Kvinnelege forfattarar hadde framleis ikkje nokon høg status hos den mannlege kultureliten, og dette fekk mellom anna også negative konsekvensar for Elstads tilgjenge til bokklubbane, som vart etablerte på denne tida. Etter kvart var ho likevel akseptert av Bokklubben Nye Bøker (og det skulle dei ikkje angre på), men ho blei til dømes aldri nominert til Brageprisen.

Ikkje kritisk

Lesarar av Som hennes dager var skal ikkje vente seg eit kritisk portrett av Elstad. Det kan falle eit og anna ord om at ho tok mykje plass, at ho i blant kunne verke litt sjølvoppteken, men mest fordi ho var ei gladjente som likte å ta seg ein fest, danse, drikke vin og røyke. Stort sett er dette eit heltinneportrett av ei som klarte seg godt mot alle odds, godt hjelpt av ein utradisjonell bondefamilie med litterære og kulturelle interesser, og av intelligens og sterk vilje.

Hilde Hagerup meiner at Anne Karin Elstad stadig har noko viktig å seie oss, «om frihet og anstendighet. Hun snakker til leserne sine med fortrolighet, empati og varme. Jeg tror det er en av grunnene til at hun var så elsket.»

Som hennes dager var er ei bok til å bli klok av. Han gir eit interessant innblikk i både Anne Karin Elstads liv, forfattarskapen hennar og tida hennar. Det spørs om ein ikkje skulle følgje oppmodinga om å lese bøkene hennar igjen.

Jorunn Hareide

Jorunn Hareide er professor emeritus og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Som hennes dager var er ei bok til å bli klok av.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis