Magisk realisme
Filmfestivalen i Cannes byr på glitrande godbitar, men Lars von Triers retur er noko ræl.
Kameramann Bergsteinn Björgúlfsson har gjort ein formidabel jobb i filmen om kvinna som går i strid.
Festival de Cannes
Cannes 8. til 19. mai
Noreg har ikkje film på den vidgjetne filmfestivalen i Cannes, men Joachim Trier leier juryen i Kritikarveka. Der finst friske filmpust frå debutantar, men to filmskaparar med sin andre film er best. Polske Agnieszka Smoczynska har laga sterke Fugue, ei utruleg historie frå røynda om ei kvinne som mista minnet. Spennande manus, utsøkt kameraarbeid, mektig lyddesign, glitrande skodespel og draumlike sekvensar skapar reale inntrykk.
Island i varmen
Islandske Benedikt Erlingsson, som stod bak geniale Om hester og menn, er tilbake med Woman at War, med den flotte islandske tittelen Kona fer í stríd. Filmen er eit fyrverkeri med magisk musikalske element og tar opp relevant stoff frå røynda. Det er som om Bertolt Brecht, Marx-brørne og Roy Andersson har leikt med serien Black Mirror. Kvinna som fer i kamp, er Halla. Ho er ein slags klimaterrorist som støtt slår av straumen til aluminiumsverket når ho ikkje er dirigent. Kameramann Bergsteinn Björgúlfsson har gjort ein formidabel jobb. Nesten kvart bilete duger som plakat. Estetikk, politikk og lått står i skjønn foreining. Woman at War er ein komedie med publikumspotensial.
Mordarmas
Lars von Trier har eit trufast publikum, og han har laga mange gode filmar. Han veit å provosere. Etter sju år i kulden på grunn av slappe spøkar om nazisme, er dansken tilbake for å trakke på tær. The House that Jack Built fekk plass utanfor konkurransen. Det er like greitt. Filmen er grotesk, pretensiøs, poserande, spekulativ og sjølvopptatt. Når seriemordaren det handlar om, blir omtala som grenselaust narsissistisk, siktar det tydeleg til filmskaparen sjølv. Han kvir seg ikkje for å samle bilete av Hitler og Stalin med klipp frå eigne filmar og prat om ikoniske skurkar. Når Bruno Ganz dukkar opp for å leie oss inn i undergrunnen, er parodien komplett. Diverre er det ikkje berre grov vald og unødig kvalmande kamerabruk som gjer dei 155 minutta til ei liding.
Uvanleg vald
Latin-Amerika lir av drapstal som slår land i krig. Mexico er ein versting. Julio Hernández Cordón tek opp problema i dystopien Buy Me a Gun, der kartella har teke over alt. Ein sjølvoppofrande far passar på dottera med hjelm, maske og gutenamn. Valden er så uverkeleg rå at han har lenka ho fast så ingen skal stele ho. Overnaturlege element og barneperspektiv gjer filmen flott.
Valden er òg enorm i Colombia. Det fantastiske er sentralt i Los silencios av Beatriz Seigner, som byrjar som realisme og endar med magi og tårer på vegner av internt fordrivne.
Kolombianske Birds of Passage av Ciro Guerra har Mer Film frå Bergen med på laget. Ei strålande stilig forteljing om wayúufolk som smuglar marihuana, gjev innsikter i eit ukjent urfolksunivers med sine lyte og mytar. Eg skulle ønskje Narcos var like bra. Dei beste filmane i Cannes har ei magisk evne til å kommentere røynda.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Festival de Cannes
Cannes 8. til 19. mai
Noreg har ikkje film på den vidgjetne filmfestivalen i Cannes, men Joachim Trier leier juryen i Kritikarveka. Der finst friske filmpust frå debutantar, men to filmskaparar med sin andre film er best. Polske Agnieszka Smoczynska har laga sterke Fugue, ei utruleg historie frå røynda om ei kvinne som mista minnet. Spennande manus, utsøkt kameraarbeid, mektig lyddesign, glitrande skodespel og draumlike sekvensar skapar reale inntrykk.
Island i varmen
Islandske Benedikt Erlingsson, som stod bak geniale Om hester og menn, er tilbake med Woman at War, med den flotte islandske tittelen Kona fer í stríd. Filmen er eit fyrverkeri med magisk musikalske element og tar opp relevant stoff frå røynda. Det er som om Bertolt Brecht, Marx-brørne og Roy Andersson har leikt med serien Black Mirror. Kvinna som fer i kamp, er Halla. Ho er ein slags klimaterrorist som støtt slår av straumen til aluminiumsverket når ho ikkje er dirigent. Kameramann Bergsteinn Björgúlfsson har gjort ein formidabel jobb. Nesten kvart bilete duger som plakat. Estetikk, politikk og lått står i skjønn foreining. Woman at War er ein komedie med publikumspotensial.
Mordarmas
Lars von Trier har eit trufast publikum, og han har laga mange gode filmar. Han veit å provosere. Etter sju år i kulden på grunn av slappe spøkar om nazisme, er dansken tilbake for å trakke på tær. The House that Jack Built fekk plass utanfor konkurransen. Det er like greitt. Filmen er grotesk, pretensiøs, poserande, spekulativ og sjølvopptatt. Når seriemordaren det handlar om, blir omtala som grenselaust narsissistisk, siktar det tydeleg til filmskaparen sjølv. Han kvir seg ikkje for å samle bilete av Hitler og Stalin med klipp frå eigne filmar og prat om ikoniske skurkar. Når Bruno Ganz dukkar opp for å leie oss inn i undergrunnen, er parodien komplett. Diverre er det ikkje berre grov vald og unødig kvalmande kamerabruk som gjer dei 155 minutta til ei liding.
Uvanleg vald
Latin-Amerika lir av drapstal som slår land i krig. Mexico er ein versting. Julio Hernández Cordón tek opp problema i dystopien Buy Me a Gun, der kartella har teke over alt. Ein sjølvoppofrande far passar på dottera med hjelm, maske og gutenamn. Valden er så uverkeleg rå at han har lenka ho fast så ingen skal stele ho. Overnaturlege element og barneperspektiv gjer filmen flott.
Valden er òg enorm i Colombia. Det fantastiske er sentralt i Los silencios av Beatriz Seigner, som byrjar som realisme og endar med magi og tårer på vegner av internt fordrivne.
Kolombianske Birds of Passage av Ciro Guerra har Mer Film frå Bergen med på laget. Ei strålande stilig forteljing om wayúufolk som smuglar marihuana, gjev innsikter i eit ukjent urfolksunivers med sine lyte og mytar. Eg skulle ønskje Narcos var like bra. Dei beste filmane i Cannes har ei magisk evne til å kommentere røynda.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Woman at War er ein komedie med publikumspotensial.
Fleire artiklar
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»
Teikning: May Linn Clement