Livet sett på fråstand
Humor, melankoli og det underlege sett i poetisk system.
DIKT
Frank Kuppner:
Å se med et intelligent blikk på nakne kvinner
Gjendikta av Knut Johansen
Oktober
Frank Kuppner, skotsk poet og romanforfattar, skriv forunderlege tekstar. Ein kjenner både melankolien og ein pussig humor når ein les dei. Dikta er ikkje vanskelege, heller prosaiske, klåre og tydelege som eit snapshots, likevel er det noko som alltid verkar å gleppe.
Samlinga Å se med et intelligent blikk på nakne kvinner inneheld fem langdikt og vart utgjeven første gong på engelsk i 1987. Kuppner er kanskje mest av alt ein lesar og tolkar av hendingar og handlingar. Han betraktar fotografi tatt frå før første verdskrigen, sirklar inn fråværet til den nakne kvinna, og i «Bevegelser i krypten. Femti grenseballadar» er det glimta frå andre sine liv diktet fangar inn. Kuppner skriv også om dører, i ei besynderleg biografisk skisse til eige liv: «Døren min har forandret seg til det ugjenkjennelige;/ den minst gjenkjennelige delen av et ugjenkjennelig sted».
Ironisk blikk
Kuppner betraktar hendingane på lang fråstand, med eit ironisk blikk som verkar å registrere absolutt alt. Det trivielle vert bokført hand i hand med det opphøgde, som ikkje vert forfremja, og det vitnar om ein «gjenstridig nivillering», slik den norske redaktøren Rune Christiansen uttrykkjer i etterordet.
Eit gap opnar seg mellom den sjåande og det han ser på. Nett fråværet og glipa utgjer ein stor del av dikta til den skotske poeten, trass i at diktsekvensane, i sin omhyggelege skildringsiver, ser ut til å fylle og dekkje kvar einaste moglege krok og bresje. Likevel, det er nett desse tomromma det dreiar seg om, mellom til dømes to personar sett på avstand frå fotograflinsa, og deretter avstanden i tid mellom fotoet og den som saumfer fotoet.
Pedantisk
Det finst noko urovekkande pedantisk og pirkete, ein nesten overdriven detaljfetisjisme, i tekstane til Kuppner, som òg manifesterer seg til gangs i forma: Alle dikta består konsekvent av nummererte firelina strofer. Slik innfører også diktsekvensane regelbundne blankliner – pausar og rom – i pågåande handlingssekvensar.
Somme av dikta består av nesten 180 nummererte diktsekvensar, og slik får ein kjensla av at dikta er ein maskin som i prinsippet kunne forlengast mot det uendelege. Forma gror ikkje naudsynleg fram or emnet, men vert tvert om til noko eige og påfallande i Kuppners forbløffande litterære univers.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Frank Kuppner:
Å se med et intelligent blikk på nakne kvinner
Gjendikta av Knut Johansen
Oktober
Frank Kuppner, skotsk poet og romanforfattar, skriv forunderlege tekstar. Ein kjenner både melankolien og ein pussig humor når ein les dei. Dikta er ikkje vanskelege, heller prosaiske, klåre og tydelege som eit snapshots, likevel er det noko som alltid verkar å gleppe.
Samlinga Å se med et intelligent blikk på nakne kvinner inneheld fem langdikt og vart utgjeven første gong på engelsk i 1987. Kuppner er kanskje mest av alt ein lesar og tolkar av hendingar og handlingar. Han betraktar fotografi tatt frå før første verdskrigen, sirklar inn fråværet til den nakne kvinna, og i «Bevegelser i krypten. Femti grenseballadar» er det glimta frå andre sine liv diktet fangar inn. Kuppner skriv også om dører, i ei besynderleg biografisk skisse til eige liv: «Døren min har forandret seg til det ugjenkjennelige;/ den minst gjenkjennelige delen av et ugjenkjennelig sted».
Ironisk blikk
Kuppner betraktar hendingane på lang fråstand, med eit ironisk blikk som verkar å registrere absolutt alt. Det trivielle vert bokført hand i hand med det opphøgde, som ikkje vert forfremja, og det vitnar om ein «gjenstridig nivillering», slik den norske redaktøren Rune Christiansen uttrykkjer i etterordet.
Eit gap opnar seg mellom den sjåande og det han ser på. Nett fråværet og glipa utgjer ein stor del av dikta til den skotske poeten, trass i at diktsekvensane, i sin omhyggelege skildringsiver, ser ut til å fylle og dekkje kvar einaste moglege krok og bresje. Likevel, det er nett desse tomromma det dreiar seg om, mellom til dømes to personar sett på avstand frå fotograflinsa, og deretter avstanden i tid mellom fotoet og den som saumfer fotoet.
Pedantisk
Det finst noko urovekkande pedantisk og pirkete, ein nesten overdriven detaljfetisjisme, i tekstane til Kuppner, som òg manifesterer seg til gangs i forma: Alle dikta består konsekvent av nummererte firelina strofer. Slik innfører også diktsekvensane regelbundne blankliner – pausar og rom – i pågåande handlingssekvensar.
Somme av dikta består av nesten 180 nummererte diktsekvensar, og slik får ein kjensla av at dikta er ein maskin som i prinsippet kunne forlengast mot det uendelege. Forma gror ikkje naudsynleg fram or emnet, men vert tvert om til noko eige og påfallande i Kuppners forbløffande litterære univers.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Eit gap opnar seg mellom den sjåande og det han ser på.
Fleire artiklar
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.
Frå rettsoppgjeret i Trondheim etter krigen. Henry Rinnan på veg inn i tinghuset i Trondheim 30. april 1946.
Foto: NTB
Rett i fella
Nikolaj Frobenius tar seg altfor godt til rette i kjeldematerialet. Rinnan-romanen hans er både problematisk og uinteressant.