JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturMeldingar

Dikta til Aslaug Vaa lever vidare

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Foto: NTB

Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Foto: NTB

4092
20201127
4092
20201127

Vesttelemarkingen Aslaug Vaa (1889–1965) var ein av dei særmerkte kvinnelege lyrikarane som stod fram i mellomkrigstida. Bilethoggaren Dyre Vaa, som mellom anna har laga den vakre svanegruppa i borggarden framfor Oslo rådhus, var ein yngre bror.

I morgon, 28. november, er det 55 år sidan ho tagna. Men dikta hennar lever, og fleire av dei har kalla fram flunkande nye tonar. Kan hende ikkje so rart. Ho var av musikalske folk, og musikken kan liggje i kim i tekstane. Diktet «So rodde dei fjordan» skildrar kyrkjegang i eldre tid, og dei vidfarande tankane som sviv i hugen på kyrkjelyden under messa. Sjølv karakteriserte ho med ein liten smil diktet nærast som «ein bånsull». Geirr Tveitt er ein av dei som har sett råkande toner til denne «sullen».

Sein lyrikkdebut

Aslaug Vaa debuterte som lyrikar 45 år gamal. Ho hadde latinartium, var språkmektig, hadde budd i Paris, London og Berlin, hadde verka som journalist og omsetjar, fått prenta eit og anna dikt, og ho hadde sett fem born til verda. So stig lyrikaren fulltonande fram med samlinga Nord i leite i 1934. Det er mest ei våryr ungjente som tek ordet der diktareget renn til skogs for å sjå om «der heng noko att/ av dei drauman eg hengde att uppi trei ifjor». I diktet «Telemarkin» ritar ho opp den naturen og kulturen ho er runnen av. Snart gror det òg fram eit minidrama eller ein versroman, Nivelkinn, om kvinna Gyri som slitst mellom tre menn. Summen av Gyris røyndom er: «det var stundom so hardt det å menneskje vera.» Å vera fullt og heilt menneske er oppgåva, eit gjennomgåande motiv hjå Vaa. Nivelkinn er i seinare år tonesett, utkomen på CD og har oppnådd spellemannpris.

Vaas lyrikk utgjer ein heilskap. For kvar ny samling, sju i alt, kjem ho djupare ned, lenger inn og høgare opp på sannkjenningsvegen. Men i poetisk konsentrasjon, religiøs og filosofisk innsikt, rakar kan hende Bustader (1963) høgast.

Alt i skodespelet Steinguden, ferdig i fyrste form i 1931 (prenta 1938), fryktar Aslaug Vaa for den einsynte vitskapen som syg menneskesinnet tomt og favoriserer teori framfor spontanitet og natur. Under eit inspirerande opphald i Vest-Afrika hausten 1937 kom skodespelet Honningfuglen og leoparden.

Spontan glede

Ho har skrive ugløymande dikt om kjærleik, som «Skinnvengbrev» og om dei to, ho og han, som i «sommornotti blå» vandrar til møte under «kjærleikens tre». I «Nykelen» skildrar ho korleis to menneske som har stått einannen nær, finn saman på nytt av di eit lengtande eg evnar å tyde teikna frå eit du, slik at dei kan råkast att på ein stad der «føtane ikkje fekk trø/ – burtanfor stader og stengsel».

Det er mykje spontan glede å spore i dikta til Vaa, gleda over å vera i eksistensiell meining: «I stutte blenk/ drikk eg mitt jordelivs tilmåta drikk/ som fullgjæra skjenk» («Moreld»). Sjølv ynskte ho å vera ei «skjenkarmøy» som kunne gje vidare dyre dropar av poetisk sannkjenning (jf. Skjenkarsveinens visur). I diktet «Det lydde eit bod» skriv ho: «Skjenk du dei dropar/ frå himmelleite/ løys du den kjelda/ frå jordegrunn!»

Mot eit bakteppe av etterkrigstid og trugsmål frå atombomba skreiv ho artiklar mot tendensar til dehumanisering. Albert Schweitzer vart ei viktig inspirasjonskjelde. Hans ord «Ærefrykt for livet» harmonerte med hennar eiga innstilling. Aslaug Vaas syn for tilhøvet mellom naturen (skaparverket) og mennesket har fått ny aktualitet i dag. Mennesket er del av, og avhengig av, skaparverket.

Ho hadde ei sterk kjensle av å høyre til i ein universell samanheng og leitte allstøtt etter «meining». Men dersom mennesket i ovmot trudde det hadde løyst alle gåter, vart ho på vakt: «Du som tenkjer i tal,/ du kjenner deg som sigerherre,/ fordi du tok domedagen frå Vårherre» («Fotefar»). Mennesket er ein draum i Gud som leitar seg fram til mennesket på jorda, og Gud er ein draum i menneskesinnet. Gud dreg seg unna all definisjon, han er det store ukjende «Du», som samstundes «er, er, er/ eit anker for min flagrande mennesketanke» («Deo ignoto»).

Dagne Groven Myhren

Dagne Groven Myhren er norskfilolog, kvedar og statsstipendiat.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Vesttelemarkingen Aslaug Vaa (1889–1965) var ein av dei særmerkte kvinnelege lyrikarane som stod fram i mellomkrigstida. Bilethoggaren Dyre Vaa, som mellom anna har laga den vakre svanegruppa i borggarden framfor Oslo rådhus, var ein yngre bror.

I morgon, 28. november, er det 55 år sidan ho tagna. Men dikta hennar lever, og fleire av dei har kalla fram flunkande nye tonar. Kan hende ikkje so rart. Ho var av musikalske folk, og musikken kan liggje i kim i tekstane. Diktet «So rodde dei fjordan» skildrar kyrkjegang i eldre tid, og dei vidfarande tankane som sviv i hugen på kyrkjelyden under messa. Sjølv karakteriserte ho med ein liten smil diktet nærast som «ein bånsull». Geirr Tveitt er ein av dei som har sett råkande toner til denne «sullen».

Sein lyrikkdebut

Aslaug Vaa debuterte som lyrikar 45 år gamal. Ho hadde latinartium, var språkmektig, hadde budd i Paris, London og Berlin, hadde verka som journalist og omsetjar, fått prenta eit og anna dikt, og ho hadde sett fem born til verda. So stig lyrikaren fulltonande fram med samlinga Nord i leite i 1934. Det er mest ei våryr ungjente som tek ordet der diktareget renn til skogs for å sjå om «der heng noko att/ av dei drauman eg hengde att uppi trei ifjor». I diktet «Telemarkin» ritar ho opp den naturen og kulturen ho er runnen av. Snart gror det òg fram eit minidrama eller ein versroman, Nivelkinn, om kvinna Gyri som slitst mellom tre menn. Summen av Gyris røyndom er: «det var stundom so hardt det å menneskje vera.» Å vera fullt og heilt menneske er oppgåva, eit gjennomgåande motiv hjå Vaa. Nivelkinn er i seinare år tonesett, utkomen på CD og har oppnådd spellemannpris.

Vaas lyrikk utgjer ein heilskap. For kvar ny samling, sju i alt, kjem ho djupare ned, lenger inn og høgare opp på sannkjenningsvegen. Men i poetisk konsentrasjon, religiøs og filosofisk innsikt, rakar kan hende Bustader (1963) høgast.

Alt i skodespelet Steinguden, ferdig i fyrste form i 1931 (prenta 1938), fryktar Aslaug Vaa for den einsynte vitskapen som syg menneskesinnet tomt og favoriserer teori framfor spontanitet og natur. Under eit inspirerande opphald i Vest-Afrika hausten 1937 kom skodespelet Honningfuglen og leoparden.

Spontan glede

Ho har skrive ugløymande dikt om kjærleik, som «Skinnvengbrev» og om dei to, ho og han, som i «sommornotti blå» vandrar til møte under «kjærleikens tre». I «Nykelen» skildrar ho korleis to menneske som har stått einannen nær, finn saman på nytt av di eit lengtande eg evnar å tyde teikna frå eit du, slik at dei kan råkast att på ein stad der «føtane ikkje fekk trø/ – burtanfor stader og stengsel».

Det er mykje spontan glede å spore i dikta til Vaa, gleda over å vera i eksistensiell meining: «I stutte blenk/ drikk eg mitt jordelivs tilmåta drikk/ som fullgjæra skjenk» («Moreld»). Sjølv ynskte ho å vera ei «skjenkarmøy» som kunne gje vidare dyre dropar av poetisk sannkjenning (jf. Skjenkarsveinens visur). I diktet «Det lydde eit bod» skriv ho: «Skjenk du dei dropar/ frå himmelleite/ løys du den kjelda/ frå jordegrunn!»

Mot eit bakteppe av etterkrigstid og trugsmål frå atombomba skreiv ho artiklar mot tendensar til dehumanisering. Albert Schweitzer vart ei viktig inspirasjonskjelde. Hans ord «Ærefrykt for livet» harmonerte med hennar eiga innstilling. Aslaug Vaas syn for tilhøvet mellom naturen (skaparverket) og mennesket har fått ny aktualitet i dag. Mennesket er del av, og avhengig av, skaparverket.

Ho hadde ei sterk kjensle av å høyre til i ein universell samanheng og leitte allstøtt etter «meining». Men dersom mennesket i ovmot trudde det hadde løyst alle gåter, vart ho på vakt: «Du som tenkjer i tal,/ du kjenner deg som sigerherre,/ fordi du tok domedagen frå Vårherre» («Fotefar»). Mennesket er ein draum i Gud som leitar seg fram til mennesket på jorda, og Gud er ein draum i menneskesinnet. Gud dreg seg unna all definisjon, han er det store ukjende «Du», som samstundes «er, er, er/ eit anker for min flagrande mennesketanke» («Deo ignoto»).

Dagne Groven Myhren

Dagne Groven Myhren er norskfilolog, kvedar og statsstipendiat.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.

Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.

Foto: Eng Chin An / FIDE

SjakkKunnskap
Atle Grønn

Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.

Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.

Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar
Brit Aksnes

At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.

Foto: Maria Gros Vatne

FilmKultur
Mona Louise Dysvik Mørk

Frå draum til sorg

Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».

ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement
ReportasjeFeature

Å stira diskret

Kvifor er det flautt å sjå?

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis