Van Gogh har ein dårleg dag
«Solnedgang ved Montmajour», 1888, privat eige.
I 1908 kjøpte ein norsk forretningsmann og kunstsamlar måleriet «Solnedgang ved Montmajour» av van Gogh (1853–1890). Tidleg vart det sådd tvil om bildet var ekte. Typisk for bilde ein fryktar er falske, vart det liggande på eit loft. Mange tiår seinare vart det funne att og sendt til Van Gogh-museet for autentifisering. Rett nok hadde van Gogh budd og arbeidd i Arles 1888–1889. Motivet var også eit karakteristisk landskapsmåleri med attkjennelege trekk frå staden, med ein kornåker og klosterruinar i horisonten. Måleriet vart likevel vurdert som falskt.
Først i 2013 vart det heilomvending. Etter to års undersøkingar slo Van Gogh-museet fast at dette var heil ved. Denne gongen hadde spesialistane teke i bruk nye og avanserte teknikkar for å granske måling og lerret, i tillegg vart det funne eit brev der kunstnaren skildra nettopp dette motivet. Det er særs sjeldan verk av kjende kunstnarar vert funne att. «Solnedgang ved Montmajour» er det første gjenoppdaga måleriet i full storleik av van Goghs verk sidan 1928.
Kvifor vart dette måleriet vurdert som falskt? Kan hende fordi det – til van Gogh å vere – er ganske slapt. I denne perioden skapte han nokre av dei beste verka sine, medan det er noko utolmodig, nærast slurvete over det skildra landskapet. Komposisjonen er tam, penselstrøka har ikkje den same intensiteten som vi ser i til dømes «Arles med irisar», som er måla same året.
Men for kjende kunstnarar vert også måleri frå dårlege dagar høgt verdsette, og bildet har alt vore stilt ut og omtala verda over.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I 1908 kjøpte ein norsk forretningsmann og kunstsamlar måleriet «Solnedgang ved Montmajour» av van Gogh (1853–1890). Tidleg vart det sådd tvil om bildet var ekte. Typisk for bilde ein fryktar er falske, vart det liggande på eit loft. Mange tiår seinare vart det funne att og sendt til Van Gogh-museet for autentifisering. Rett nok hadde van Gogh budd og arbeidd i Arles 1888–1889. Motivet var også eit karakteristisk landskapsmåleri med attkjennelege trekk frå staden, med ein kornåker og klosterruinar i horisonten. Måleriet vart likevel vurdert som falskt.
Først i 2013 vart det heilomvending. Etter to års undersøkingar slo Van Gogh-museet fast at dette var heil ved. Denne gongen hadde spesialistane teke i bruk nye og avanserte teknikkar for å granske måling og lerret, i tillegg vart det funne eit brev der kunstnaren skildra nettopp dette motivet. Det er særs sjeldan verk av kjende kunstnarar vert funne att. «Solnedgang ved Montmajour» er det første gjenoppdaga måleriet i full storleik av van Goghs verk sidan 1928.
Kvifor vart dette måleriet vurdert som falskt? Kan hende fordi det – til van Gogh å vere – er ganske slapt. I denne perioden skapte han nokre av dei beste verka sine, medan det er noko utolmodig, nærast slurvete over det skildra landskapet. Komposisjonen er tam, penselstrøka har ikkje den same intensiteten som vi ser i til dømes «Arles med irisar», som er måla same året.
Men for kjende kunstnarar vert også måleri frå dårlege dagar høgt verdsette, og bildet har alt vore stilt ut og omtala verda over.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Kate Winslet spelar tittelrolla i ei sann historie om den banebrytande fotografen Lee Miller, som forlét eit glamorøst liv som modell for å dokumentera andre verdskrigen.
Foto: Filmweb.no
Det andre blikket
Den formeltru filmen om fotografen Lee Miller gjev eit velkome blikk på krig og kjønn.
Tormod Haugland, frå Radøy i Hordaland, forfattardebuterte som 32-åring og har sidan gitt ut ei lang rekke romanar, noveller, dikt og dramatikk.
Foto: Helge Skodvin
Livets dropar
Hauglands fabel pendlar mellom draum og røynd.
«Moren» blir løfta på plass utanfor Munch-museet i 2022.
Foto: Heiko Junge / NTB
Hvor original er «Moren» foran Munchmuseet?
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.
Krig og psyke
Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.
Teikning: May Linn Clement
Ikkje til stades
«Kva er det han tråkker sånn for? Tenker folk. Skal han på besøk, eller hente noko? Nei, som vanleg skal han berre opp og snu.»