Vågåsommaren 1894
Johanna Bugge, «Fra hagen, Storvik», 1894, privat eige.
Sidan J.C. Dahls tid hadde kunstnarane brukt å reise frå byane når sommaren kom, for å utforske landet. Sommaren 1894 la heile ti kunstnarar i veg mot Vågå, fire kvinner og seks menn i alderen 17–30 år. Dei budde i Kristiania, og reisa tok fire dagar med tog til Eidsvoll, dampbåt til Lillehammer og resten til fots.
Det heile tok til med at vågåguten og kunstnaren Kristen Holbø inviterte med seg kunstnarvenen Halfdan Egedius til heimgarden. Holbø var odelsgut i Vågå, men hadde valt måleriet framfor gardsdrifta. Sjølv om ingenting var avtalt, dukka også åtte andre kunstnarvener opp og fann losji i Vågå: Thorvald Erichsen, Lars Jorde, Oluf Wold-Torne, Alfred Hauge, Ragnhild Hvalstad, Kristine Laache, Johanna Bugge og Alice Pihl.
Månadane saman vart nytta til arbeid og kunstfaglege samtalar, og til dans og festlege lag saman med ungdommar i bygda. Det regna mykje denne sommaren, noko som skapte store problem, då dei la stor vekt på friluftsmåleriet. Bildet skulle målast ute i det fri, medan ein var omkransa av motivet. Likevel var produksjonen stor. Dei tok gjerne utgangspunkt i den lokale naturen, nattlege stemningar og mystiske landskap i mørke fargetonar. Fleire arbeid er symboltunge, der naturobservasjonane løyser seg opp i draumebilde.
I midten av september kulminerte opphaldet i ei stor fellesutstilling i eit skulebygg i Vågå. Trass i at denne vågåsommaren vart skriven inn i kunsthistoria som sentral for utviklinga av ein ny generasjon målarar, vart få av arbeida innkjøpte av museum. Dei vart spreidde utover landet i privat eige.
Berre éin gong har verka blitt samla. Dette var i 1994, til ei hundreårsmarkering. Då viste Lillehammer Kunstmuseum utstillinga Vågå-sommeren 1894. Gjennom eit omfattande detektivarbeid var det leita fram heile 60 teikningar og måleri som dei ti kunstnarane hadde laga denne sommaren. Den skulle eg gjerne ha sett.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sidan J.C. Dahls tid hadde kunstnarane brukt å reise frå byane når sommaren kom, for å utforske landet. Sommaren 1894 la heile ti kunstnarar i veg mot Vågå, fire kvinner og seks menn i alderen 17–30 år. Dei budde i Kristiania, og reisa tok fire dagar med tog til Eidsvoll, dampbåt til Lillehammer og resten til fots.
Det heile tok til med at vågåguten og kunstnaren Kristen Holbø inviterte med seg kunstnarvenen Halfdan Egedius til heimgarden. Holbø var odelsgut i Vågå, men hadde valt måleriet framfor gardsdrifta. Sjølv om ingenting var avtalt, dukka også åtte andre kunstnarvener opp og fann losji i Vågå: Thorvald Erichsen, Lars Jorde, Oluf Wold-Torne, Alfred Hauge, Ragnhild Hvalstad, Kristine Laache, Johanna Bugge og Alice Pihl.
Månadane saman vart nytta til arbeid og kunstfaglege samtalar, og til dans og festlege lag saman med ungdommar i bygda. Det regna mykje denne sommaren, noko som skapte store problem, då dei la stor vekt på friluftsmåleriet. Bildet skulle målast ute i det fri, medan ein var omkransa av motivet. Likevel var produksjonen stor. Dei tok gjerne utgangspunkt i den lokale naturen, nattlege stemningar og mystiske landskap i mørke fargetonar. Fleire arbeid er symboltunge, der naturobservasjonane løyser seg opp i draumebilde.
I midten av september kulminerte opphaldet i ei stor fellesutstilling i eit skulebygg i Vågå. Trass i at denne vågåsommaren vart skriven inn i kunsthistoria som sentral for utviklinga av ein ny generasjon målarar, vart få av arbeida innkjøpte av museum. Dei vart spreidde utover landet i privat eige.
Berre éin gong har verka blitt samla. Dette var i 1994, til ei hundreårsmarkering. Då viste Lillehammer Kunstmuseum utstillinga Vågå-sommeren 1894. Gjennom eit omfattande detektivarbeid var det leita fram heile 60 teikningar og måleri som dei ti kunstnarane hadde laga denne sommaren. Den skulle eg gjerne ha sett.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.
Foto: Eva Furseth
Retrobølgje på Haustutstillinga
Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.
Partileiinga etter landsmøtet i Sosialistisk Venstreparti 22. februar 1976: Frå venstre nestleiar Steinar Stjernø, ny formann Berge Furre, nestleiar Berit Ås, parlamentarisk leiar Reidar T. Larsen og partisekretær Rune Fredh. Plakat: Mot kapitalmakt.
Foto: Henrik Laurvik / NTB
Personleg rapport om SV
Boka Steinar Stjernø har skrive om SV, reiser indirekte mange spørsmål utan svar.
Ukrainsk personell bruker søkjelys når dei ser etter russiske dronar.
Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB
Pengar er makt
Krigen utløyser stadig nye kontroversar, som når kopeken får nytt namn, medan dei russiske droneåtaka forsterkar konflikten mellom Belarus og Russland.
Donald Trump og Kamala Harris handhelsa før presidentdebatten i vippestaten Pennsylvania på onsdag.
Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB
– Det viktigaste valet i manns minne
For USA handlar det komande presidentvalet om det amerikanske demokratiet, meiner skribent og forfattar Jan Arild Snoen.
Tidlegare president Donald Trump og visepresident Kamala Harris i presidentdebatten onsdag denne veka.
Foto: Brian Snyder / Reuters / NTB