JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

To hundre verk av Dahl kan aldri bli feil

Naturens kraft er ei overdådig utstilling, likevel ikkje større enn at ho skjerper appetitten for meir.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Parti fra Bergens våg», ungdomsverk, 1806.

«Parti fra Bergens våg», ungdomsverk, 1806.

Foto: Dag Fosse/KODE

«Parti fra Bergens våg», ungdomsverk, 1806.

«Parti fra Bergens våg», ungdomsverk, 1806.

Foto: Dag Fosse/KODE

4787
20180629
4787
20180629

Målarkunst

J.C. Dahl

Naturens Kraft

4. mai–7. oktober
KODE i Bergen
Kurator: Knut Ormhaug

KODE 2, bygget som vi tidlegare kjende som Stenersensamlingen, viser ei velkomponert utstilling med måleri, skisser og teikningar av målaren Johan Christian Dahl (1788–1857). Det er laga ein fyldig utstillingskatalog der ein har lukkast i kunsten å formidle fagleg kunnskap gjennom eit godt og lettfatteleg språk.

Dahl har eit liv som eit folkeeventyr: Fattigguten frå Bergen slo seg opp som ein av dei leiande nasjonalromantiske målarane i Europa.

Han levde i ein periode då Noreg hadde fått smaken på sjølvstende, og han vart viktig i arbeidet med å finne den norske eigenarten. Han smelta saman kunst, filosofi og naturvitskap til måleri som endra måten ein oppfattar norsk natur på – den dag i dag. Samstundes arbeidde han med å bevare det han såg var i ferd med å gå tapt. Dahl gav kveik til eit gryande fortidsvern og nasjonalgalleri. Han tok opp tanken om å restaurere Håkonshallen og Nidarosdomen, fekk redda stavkyrkje og stavkyrkjekunst og var med på skipinga av Foreningen til norske Fortidsmindesmærkers Bevaring.

Eit talent får høve til å falde seg ut

Eg set stor pris på at kuratoren har sett av rikeleg med plass til dei tidlege verka. Det er tankevekkande å sjå arbeida frå tida han gjekk i lære som dekorasjonmålar i Bergen. Slik starta altså den store J.C. Dahl, den første internasjonalt kjende bildekunstnaren vår. Den tida fanst det ikkje kunstutdanning i Noreg. Måling var rekna som handverk. Ved sida av å pensle på stakittgjerde kunne Dahl få i oppdrag å lage scener frå byen og omlandet for rike bergensarar. Verka er måla i ein stram og klassisistisk stil, slik moten var. Sjølv om dette ikkje var fri kunst, er det noko friskt og lett over måten han fangar motivet i ein harmonisk heilskap som vart fanga opp av bergensarar som drøymde om ein norsk kunst. Etter ei kronerulling kunne han reise til København for å ta kunstutdanning. Då var han alt 23 år gamal.

Her er fleire arbeid frå tida i København. Gjennom bileta følgjer vi ei rasande utvikling mot eit sjølvstendig uttrykk, gjennom kopiar etter nederlandsk 1600-talsmåleri, grundige naturstudium og eigne norske fantasilandskap i romantisk stil. Verka er prega av ei sterk målarglede, som er med han gjennom heile karrieren.

Professor i Dresden

Ferdig utdanna slo Dahl seg ned i Dresden, der han budde resten av livet. Frå 1824 var han professor ved kunstakademiet. Her var han med på å forme ein ny generasjon målarar; mellom elevane var norske kunstnarar som Thomas Fearnley (1808–42) og Peder Balke (1804–87). Sjølv om han arbeidde i Tyskland, var auga alltid vende mot heimlandet. Dei storslegne noregsbileta vart til i atelieret i Tyskland, basert på mengdene av skisser som han laga under fem omfattande studiereiser gjennom Noreg. Fleire av teikningane vert viste i Bergen.

Resten av utstillinga er delt inn i tema under hovudtittelen «naturkrefter». Her er norsk natur på sitt mest dramatiske, med brusande fossar, bratte fjellskrentar, stormar og skipsforlis. Motiva er utforma i ein kjensleladd stil, med store kontrastar mellom lys og mørke, dramatisk motlys og kraftige solnedgangsfargar. Dahl løfter fram den ville naturen som menneska vert små og makteslause imot, men likevel har lært å leve med.

Dahl var såleis med på å forme måten ein såg på norsk natur på – ein natur som fram til då vart sett på som heslig og ruskete. Natursynet hadde samanheng med hindringa og trusselen som naturen representerte før den moderne teknologien gradvis gjorde det lettare å «temje» naturkreftene.

Utstillinga endar i ein sal fylt av fredfylte kveldsstemningar, ei elegant avslutning av framvisinga av eit langt kunstnarliv.

Dahl i dag

Etter Edvard Munch er J.C. Dahl den norske målaren som har størst internasjonalt ry. Det vert lett gløymt her til lands. Det er ein norsk tradisjon å rive heltane våre ned frå pidestallen, men eg ser liten grunn til å gjere det med Dahl. For nokon kling dei nasjonalromantiske måleria falskt i dei globalt orienterte øyra våre. Men her er Dahl feil mann. Personane i måleria er i liten grad heroiserte, det er det vesle mennesket mot den mektige naturen.

Ei side som er langt meir opp i dagen, er måten Dahl ønskte å opne auga for at natur og kultur må takast vare på. Måleria hjelpte folk til å oppdage eigenart og venleik i det dei sjølve helst ville rive.

Og prosjektet til Dahl er i høgste grad aktuelt. I dag har mange av naturmotiva i måleria grodd att. I tillegg kjem store hytter, kraftmaster og vindmøller som riv opp landskapet, og fjordane er forsøpla. Vi bør såleis igjen få auga opp for måleria til Dahl.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Målarkunst

J.C. Dahl

Naturens Kraft

4. mai–7. oktober
KODE i Bergen
Kurator: Knut Ormhaug

KODE 2, bygget som vi tidlegare kjende som Stenersensamlingen, viser ei velkomponert utstilling med måleri, skisser og teikningar av målaren Johan Christian Dahl (1788–1857). Det er laga ein fyldig utstillingskatalog der ein har lukkast i kunsten å formidle fagleg kunnskap gjennom eit godt og lettfatteleg språk.

Dahl har eit liv som eit folkeeventyr: Fattigguten frå Bergen slo seg opp som ein av dei leiande nasjonalromantiske målarane i Europa.

Han levde i ein periode då Noreg hadde fått smaken på sjølvstende, og han vart viktig i arbeidet med å finne den norske eigenarten. Han smelta saman kunst, filosofi og naturvitskap til måleri som endra måten ein oppfattar norsk natur på – den dag i dag. Samstundes arbeidde han med å bevare det han såg var i ferd med å gå tapt. Dahl gav kveik til eit gryande fortidsvern og nasjonalgalleri. Han tok opp tanken om å restaurere Håkonshallen og Nidarosdomen, fekk redda stavkyrkje og stavkyrkjekunst og var med på skipinga av Foreningen til norske Fortidsmindesmærkers Bevaring.

Eit talent får høve til å falde seg ut

Eg set stor pris på at kuratoren har sett av rikeleg med plass til dei tidlege verka. Det er tankevekkande å sjå arbeida frå tida han gjekk i lære som dekorasjonmålar i Bergen. Slik starta altså den store J.C. Dahl, den første internasjonalt kjende bildekunstnaren vår. Den tida fanst det ikkje kunstutdanning i Noreg. Måling var rekna som handverk. Ved sida av å pensle på stakittgjerde kunne Dahl få i oppdrag å lage scener frå byen og omlandet for rike bergensarar. Verka er måla i ein stram og klassisistisk stil, slik moten var. Sjølv om dette ikkje var fri kunst, er det noko friskt og lett over måten han fangar motivet i ein harmonisk heilskap som vart fanga opp av bergensarar som drøymde om ein norsk kunst. Etter ei kronerulling kunne han reise til København for å ta kunstutdanning. Då var han alt 23 år gamal.

Her er fleire arbeid frå tida i København. Gjennom bileta følgjer vi ei rasande utvikling mot eit sjølvstendig uttrykk, gjennom kopiar etter nederlandsk 1600-talsmåleri, grundige naturstudium og eigne norske fantasilandskap i romantisk stil. Verka er prega av ei sterk målarglede, som er med han gjennom heile karrieren.

Professor i Dresden

Ferdig utdanna slo Dahl seg ned i Dresden, der han budde resten av livet. Frå 1824 var han professor ved kunstakademiet. Her var han med på å forme ein ny generasjon målarar; mellom elevane var norske kunstnarar som Thomas Fearnley (1808–42) og Peder Balke (1804–87). Sjølv om han arbeidde i Tyskland, var auga alltid vende mot heimlandet. Dei storslegne noregsbileta vart til i atelieret i Tyskland, basert på mengdene av skisser som han laga under fem omfattande studiereiser gjennom Noreg. Fleire av teikningane vert viste i Bergen.

Resten av utstillinga er delt inn i tema under hovudtittelen «naturkrefter». Her er norsk natur på sitt mest dramatiske, med brusande fossar, bratte fjellskrentar, stormar og skipsforlis. Motiva er utforma i ein kjensleladd stil, med store kontrastar mellom lys og mørke, dramatisk motlys og kraftige solnedgangsfargar. Dahl løfter fram den ville naturen som menneska vert små og makteslause imot, men likevel har lært å leve med.

Dahl var såleis med på å forme måten ein såg på norsk natur på – ein natur som fram til då vart sett på som heslig og ruskete. Natursynet hadde samanheng med hindringa og trusselen som naturen representerte før den moderne teknologien gradvis gjorde det lettare å «temje» naturkreftene.

Utstillinga endar i ein sal fylt av fredfylte kveldsstemningar, ei elegant avslutning av framvisinga av eit langt kunstnarliv.

Dahl i dag

Etter Edvard Munch er J.C. Dahl den norske målaren som har størst internasjonalt ry. Det vert lett gløymt her til lands. Det er ein norsk tradisjon å rive heltane våre ned frå pidestallen, men eg ser liten grunn til å gjere det med Dahl. For nokon kling dei nasjonalromantiske måleria falskt i dei globalt orienterte øyra våre. Men her er Dahl feil mann. Personane i måleria er i liten grad heroiserte, det er det vesle mennesket mot den mektige naturen.

Ei side som er langt meir opp i dagen, er måten Dahl ønskte å opne auga for at natur og kultur må takast vare på. Måleria hjelpte folk til å oppdage eigenart og venleik i det dei sjølve helst ville rive.

Og prosjektet til Dahl er i høgste grad aktuelt. I dag har mange av naturmotiva i måleria grodd att. I tillegg kjem store hytter, kraftmaster og vindmøller som riv opp landskapet, og fjordane er forsøpla. Vi bør såleis igjen få auga opp for måleria til Dahl.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Mangel på personell kan bremse Forsvaret

Forsvaret er budsjettvinnar i år, men manglar fagfolk. – Vi er på grensa til ei krise, seier forbundsleiar Torbjørn Bongo.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Foto: Firda vgs / Vestland fylkeskommune

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Slaktar skular med sparekniv

Når fylkeskommunane må kutte, går det hardt ut over den vidaregåande skulen. Fag, linjer og heile skular forsvinn.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Alle foto: Håvard Rem

ReportasjeFeature
Håvard Rem

Sekstiåttarkryptonitten

SAN ANTONIO: Unge ikkje-vestlege vert lett konservative.
Dei kjem frå tradisjonstru kulturar som ikkje dreg på vestleg skuld.

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis