Supermodellen
Minnesmerket over USS «Maine» i New York, 1913.
Foto via Wikipedia Commons
Du finn henne på toppen av ei mengd amerikanske bygningar og monument, likevel vart ho lagd i ei umerkt grav då ho døydde. Audrey Munson (1891–1996) var ikkje berre si tids absolutt mest berømte kunstmodell, men også den første supermodellen. Ho poserte for meir enn 200 amerikanske kunstnarar, dei fleste skulptørar, men også fotografar, illustratørar og målarar.
Mellom anna kransar figuren hennar om det storslegne minnesmerket etter slagskipet USS «Maine» i New York (1913). Kortversjonen er at skipet eksploderte utanfor Havanna i 1898, og store delar av mannskapet drukna. I 1912 vart vraket heva, og den italiensk-amerikanske bildehoggaren Attilio Piccirilli nytta bronsen frå kanonane til ein skulptur med Munson som modell. Her fossar ho sigerrikt fram på eit digert skjel som vert drege tre fabeldyr ein i gresk mytologi kalla havhestar.
Ikkje berre var Munson vakker, ho var også svært dyktig til å gå inn i ei stilling. Den energien ho utstråla, kunne kunstnarane hente med seg inn i skulpturane sine. Derfor var ho svært etterspurd, etter kvart også som skodespelar. Venleiken og den sprudlande personlegdommen gjorde at media ikkje kunne få nok av henne.
Aktmodellen nytta merksemda målretta for å synleggjere kor viktig modellen er i den skapande prosessen, så vel som for å fremje rettane for kvinnelege kunstnarar. Ho fekk publisert fleire artiklar, og ho var òg tidleg ute med å setje lys på seksuell trakassering av kvinner i kunstverda.
Det skulle ikkje gå så godt for den vakre kvinna. Berre 31 år gamal fekk ho ikkje fleire oppdrag, ikkje minst på grunn av skandalar som ho skuldlaust vart kasta inn i, av den sorten som har stor likskap med vår tids metoo-saker. Munson levde likevel til ho fylte 104 år. Dei siste 64 åra med tilhald på eit mentalsjukehus.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Du finn henne på toppen av ei mengd amerikanske bygningar og monument, likevel vart ho lagd i ei umerkt grav då ho døydde. Audrey Munson (1891–1996) var ikkje berre si tids absolutt mest berømte kunstmodell, men også den første supermodellen. Ho poserte for meir enn 200 amerikanske kunstnarar, dei fleste skulptørar, men også fotografar, illustratørar og målarar.
Mellom anna kransar figuren hennar om det storslegne minnesmerket etter slagskipet USS «Maine» i New York (1913). Kortversjonen er at skipet eksploderte utanfor Havanna i 1898, og store delar av mannskapet drukna. I 1912 vart vraket heva, og den italiensk-amerikanske bildehoggaren Attilio Piccirilli nytta bronsen frå kanonane til ein skulptur med Munson som modell. Her fossar ho sigerrikt fram på eit digert skjel som vert drege tre fabeldyr ein i gresk mytologi kalla havhestar.
Ikkje berre var Munson vakker, ho var også svært dyktig til å gå inn i ei stilling. Den energien ho utstråla, kunne kunstnarane hente med seg inn i skulpturane sine. Derfor var ho svært etterspurd, etter kvart også som skodespelar. Venleiken og den sprudlande personlegdommen gjorde at media ikkje kunne få nok av henne.
Aktmodellen nytta merksemda målretta for å synleggjere kor viktig modellen er i den skapande prosessen, så vel som for å fremje rettane for kvinnelege kunstnarar. Ho fekk publisert fleire artiklar, og ho var òg tidleg ute med å setje lys på seksuell trakassering av kvinner i kunstverda.
Det skulle ikkje gå så godt for den vakre kvinna. Berre 31 år gamal fekk ho ikkje fleire oppdrag, ikkje minst på grunn av skandalar som ho skuldlaust vart kasta inn i, av den sorten som har stor likskap med vår tids metoo-saker. Munson levde likevel til ho fylte 104 år. Dei siste 64 åra med tilhald på eit mentalsjukehus.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.
Foto: Lina Hindrum
Det trugande utanforskapet
På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.