Supermodellen
Minnesmerket over USS «Maine» i New York, 1913.
Foto via Wikipedia Commons
Du finn henne på toppen av ei mengd amerikanske bygningar og monument, likevel vart ho lagd i ei umerkt grav då ho døydde. Audrey Munson (1891–1996) var ikkje berre si tids absolutt mest berømte kunstmodell, men også den første supermodellen. Ho poserte for meir enn 200 amerikanske kunstnarar, dei fleste skulptørar, men også fotografar, illustratørar og målarar.
Mellom anna kransar figuren hennar om det storslegne minnesmerket etter slagskipet USS «Maine» i New York (1913). Kortversjonen er at skipet eksploderte utanfor Havanna i 1898, og store delar av mannskapet drukna. I 1912 vart vraket heva, og den italiensk-amerikanske bildehoggaren Attilio Piccirilli nytta bronsen frå kanonane til ein skulptur med Munson som modell. Her fossar ho sigerrikt fram på eit digert skjel som vert drege tre fabeldyr ein i gresk mytologi kalla havhestar.
Ikkje berre var Munson vakker, ho var også svært dyktig til å gå inn i ei stilling. Den energien ho utstråla, kunne kunstnarane hente med seg inn i skulpturane sine. Derfor var ho svært etterspurd, etter kvart også som skodespelar. Venleiken og den sprudlande personlegdommen gjorde at media ikkje kunne få nok av henne.
Aktmodellen nytta merksemda målretta for å synleggjere kor viktig modellen er i den skapande prosessen, så vel som for å fremje rettane for kvinnelege kunstnarar. Ho fekk publisert fleire artiklar, og ho var òg tidleg ute med å setje lys på seksuell trakassering av kvinner i kunstverda.
Det skulle ikkje gå så godt for den vakre kvinna. Berre 31 år gamal fekk ho ikkje fleire oppdrag, ikkje minst på grunn av skandalar som ho skuldlaust vart kasta inn i, av den sorten som har stor likskap med vår tids metoo-saker. Munson levde likevel til ho fylte 104 år. Dei siste 64 åra med tilhald på eit mentalsjukehus.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Du finn henne på toppen av ei mengd amerikanske bygningar og monument, likevel vart ho lagd i ei umerkt grav då ho døydde. Audrey Munson (1891–1996) var ikkje berre si tids absolutt mest berømte kunstmodell, men også den første supermodellen. Ho poserte for meir enn 200 amerikanske kunstnarar, dei fleste skulptørar, men også fotografar, illustratørar og målarar.
Mellom anna kransar figuren hennar om det storslegne minnesmerket etter slagskipet USS «Maine» i New York (1913). Kortversjonen er at skipet eksploderte utanfor Havanna i 1898, og store delar av mannskapet drukna. I 1912 vart vraket heva, og den italiensk-amerikanske bildehoggaren Attilio Piccirilli nytta bronsen frå kanonane til ein skulptur med Munson som modell. Her fossar ho sigerrikt fram på eit digert skjel som vert drege tre fabeldyr ein i gresk mytologi kalla havhestar.
Ikkje berre var Munson vakker, ho var også svært dyktig til å gå inn i ei stilling. Den energien ho utstråla, kunne kunstnarane hente med seg inn i skulpturane sine. Derfor var ho svært etterspurd, etter kvart også som skodespelar. Venleiken og den sprudlande personlegdommen gjorde at media ikkje kunne få nok av henne.
Aktmodellen nytta merksemda målretta for å synleggjere kor viktig modellen er i den skapande prosessen, så vel som for å fremje rettane for kvinnelege kunstnarar. Ho fekk publisert fleire artiklar, og ho var òg tidleg ute med å setje lys på seksuell trakassering av kvinner i kunstverda.
Det skulle ikkje gå så godt for den vakre kvinna. Berre 31 år gamal fekk ho ikkje fleire oppdrag, ikkje minst på grunn av skandalar som ho skuldlaust vart kasta inn i, av den sorten som har stor likskap med vår tids metoo-saker. Munson levde likevel til ho fylte 104 år. Dei siste 64 åra med tilhald på eit mentalsjukehus.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Mmm, nam-nam? Tja, om scobyen ser litt rar ut, så vert den fermenterte tedrikken sett pris på av menneske verda over.
Foto via Wikimedia Commons
Fermentert te breier seg i butikkhyllene – til solide prisar.
Foto via Wikimedia Commons
«Hulda Garborg er ein av dei store, gløymde forfattarskapane i Noreg.»
Fuktmålaren syner at veggen er knuskturr. Er det truverdig?
Foto: Per Thorvaldsen
«Frykta er ein god læremeister. Eg sit no og les Byggforsk-artiklar om fukt for harde livet.»
Wako er Kjetil Mulelid, Simon Olderskog Albertsen, Bárdur Reinert Poulsen og Martin Myhre Olsen.
Foto: Eirik Havnes
Sprudlande samspel
Wako serverer ei heilakustisk jazzplate.
Sitrusmarinert kamskjel med estragon, lime og olivenolje.
Alle foto: Dagfinn Nordbø