JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Sei det med kunst

Truleg var det ikkje meininga, men biennalen er blitt eit slåande bilete på kor makteslause reaksjonane våre er i møte med krisene som må løysast i vår tid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
El Anatsui: «Earth Shedding Its Skin», 2019.

El Anatsui: «Earth Shedding Its Skin», 2019.

El Anatsui: «Earth Shedding Its Skin», 2019.

El Anatsui: «Earth Shedding Its Skin», 2019.

7448
20191101
7448
20191101

Veneziabiennalen

Frida Orupabo, Ane Graff, Maria Teeri, Janne Nabb, Ingela Ihrman med fleire

11. mai–24. november

Kvart andre år vert det fletta inn meir enn hundre kunstutstillingar i den fagre kanalbyen, til eit uoversiktleg edderkoppnett som utgjer Veneziabiennalen. Du går mellom mangestjerners hotell og motebutikkar av den typen som ikkje har prislappar på kleda – og leitar opp samtidskunst frå heile verda.

Det er absolutt å anbefale at ein vitjar biennalen i oktober, aller helst i november. Dei hektiske opningsdagane i mai er spennande, fylte med fest og kjende menneske, men så mykje kunst får ein ikkje sett. Det er timelange køar gjennom heile sommaren. Men på seinhausten er det meir luft mellom verka, og ein får konsentrere seg på ein heilt annan måte. Attpåtil har venetianarane senka skuldrene og kan vere ganske hyggelege, noko som slett ikkje alltid er tilfelle når det kokar som verst.

I denne eldste av alle kunstbiennalar vert ein bombardert av inntrykk, her ser ein dei kunstnarane som vi kjem til å sjå att i galleri og museum dei neste åra. I biennalen finn ein både nasjonale paviljongar og store hovudutstillingar som i år er kuraterte av Ralph Rugoff, som mellom anna har vore direktør for Londons Hayward Gallery i ei årrekke. Rugoff har sett av god plass til norske Frida Orupabo, den sjølvlærde kunstnaren som vart oppdaga på Instagram og har gjort kometkarriere. Det er få norske kunstnarar som har blitt viste i hovudutstillinga, sist gong var i 2011. Orupabo lagar underfundige fotokollasjar med tema som rasisme og postkolonisme. Gjennom eit leikent, nærast absurd uttrykk lagar ho ikoniske bilde som vert hengande på netthinna vår.

I vår tid

Det overordna temaet for biennalen ligg i den tvitydige tittelen «May You Live in Interesting Times», og skal forståast som eit blikk på verdssituasjonen, med vekt på klimaendringar, fattigdom, ufred og flyktningkriser. Dette er eit tema store delar av kunstnarane har vore opptekne av i ei årrekke. Det verkar noko paradoksalt at slike tema vert falda ut utan at dei fysiske omgjevnadene vert kommenterte i særleg grad: Venezia er i ferd med å bli slukt av havstiginga, bygningane er prega av meir forfall for kvar gong eg vitjar byen, og husværa er for kostbare for lokalbefolkninga, som pendlar lange avstandar kvar morgon for å kome på arbeid i denne sydande turistbyen.

Truleg var det ikkje meininga, men biennalen er blitt eit slåande bilete på kor makteslause reaksjonane våre er i møte med krisene som må løysast i vår tid.

Såleis er det ikkje til å undrast over at bidraget til Litauen fekk prisen for beste nasjonale utstilling. Her var eit stort, fråflytta industribygg omgjort til badestrand, og kvar laurdag vert operaen Sun & Sea synt. Scena er imponerande tillaga, koret er kledd for ein varm dag på stranda, kring dei leikar born og endåtil hundar. Her er bodskapen sungen ut i klartekst og går kort sagt ut på at vi møter klimaproblema med å smørje på meir solkrem. Men ein hadde ikkje trunge å gå omvegen om stranda – dei kunne like godt vist spegelbilde av publikum, eller oversiktsbilde av Venezia. Installasjonen masserer meir enn han skakar oss.

Fritt Ghana

Det som gjorde sterkast inntrykk på meg, var Ghana Freedom. Det er første gong Ghana har ein paviljong, og utstillinga er prega av store ambisjonar. Her har kuratorane forstått korleis eit biennalepublikum beveger seg. Dei loser oss gjennom digre veggkonstruksjonar og får oss til å gløyme den hektiske biennalefeberen.

Blikkfanget er «Earth Shedding Its Skin» (2019) av El Anatsui. Han er ein av få afrikanske kunstnarar som har lukkast internasjonalt utan å flytte frå kontinentet. Gjennom ei årrekke har han utforma teppe av resirkulert materiale i tradisjonelle teknikkar, og han gjorde også stort inntrykk på biennalen i 1990 og 2007. Denne gongen er gule flaskekorkar i metall hamra flate og bundne saman til ein gigantisk installasjon. Teppet har eit slite uttrykk, som hamen til ein slange som er i ferd med å fellast. Her fortel kunstnaren på ein vakker, subtil måte om europeisk utbyting, ei utarming av naturressursar som no veltar mot oss som ein enorm vegg av overforbruk og søppel. Vi treng eit hamskifte.

Vi blir heller ikkje upåverka av Felicia Abban. Ho er den første kvinnelege fotografen i Ghana. Her heng kvinneportrett frå seksti- og syttitalet tett i tett i det ein kallar salongoppheng. Her har Abban portrettert seg sjølv og andre elegante ghanesiske kvinner i tradisjonelle kostyme og vestlege klede. Det er ei særleg stemning i bilda, stolte sjølvmedvitne kvinner, tydeleg prega av at Ghana endeleg vart fritt nokre år tidlegare. Blikka og haldninga til kvinnene fortel at sjølvstende ikkje berre er ein politisk fridom, men høve til å skape eit eige språk for kulturell utfalding og definere eigen identitet, og såleis ta del i samtalen med det som ligg utanfor landegrensene.

Norden

Noreg har ingen eigen paviljong, men har delt hus med Sverige og Finland sidan 1962. Den nordiske paviljongen er teikna av Sverre Fehn, eit elegant bygg i glas og betong, som løyser opp skilnaden mellom ute og inne. Det har ein open glasfasade, og midt i utstillingsrommet veks trestammar tvers gjennom taket.

Her viser Ane Graff saman med svenske Ingela Ihrman og den finske duoen Nabbteeri utstillinga «Weather Report: Forecasting Future». Kunstnarane har valt ei vitskapleg tilnærming og syner dei nesten umerkelege klimaendringane som er så små og langsame at vi ikkje fangar opp alvoret. Langtidsvarsel i vêrmeldinga har det med å slå feil, så eit godt tankebilde er det ikkje. Både det finske og det svenske bidraget var også skuffande tamme, og ein ser ei av ulempene med å dele paviljong.

Etikettar og amulettar

Installasjonane til Ane Graff vekker meir interesse. Ho stiller ut tre store glaskabinett i vass­drukne, sjuklege versjonar av fargane i det norske flagget. Kvar av dei langstrakte boksane syner oss kjemiske cocktailar av stoff vi omgjev oss med til dagleg. Glasformene har ein venleik som nærmar seg det smaklause, som ein referanse til dei billige suvenirane ein får kjøpt i byen, skilta med «ekte muranoglas», medan dei eigentleg er laga i Kina.

Verka kan synast meiningslause om vi ikkje samstundes granskar dei fyldige verksetikettane. Her må vi stave oss gjennom kompliserte ingrediensar, og vi kan ikkje kritisere kunstnaren for å vere lite tilgjengeleg gjennom bruken av uforståelege framandord; dette er stoff som er brukte i kvardagslege produkt og lista opp på emballasjen. Vi har vant oss til å ete, smørje oss inn med og drikke stoff vi ikkje anar verknadene av. Graff synleggjer korleis menneskekroppen vert forma av vår tid. Tilsynelatande uskuldige produkt som pudder og hårfargemiddel har miljøgifter som kan føre til autoimmune sjukdommar.

Som ein renessansekunstnar arbeider Graff tverrfagleg. I samarbeid med forskarar har ho skapt installasjonar der store mengder stoff reagerer kjemisk med kvarandre. Såleis endrar framsyninga hennar seg gjennom heile utstillingsperioden. Glas sprekk og innhaldet siver ut, andre stoff dannar krystallar som svell som svulstar. Innimellom formene har Graff hengt opp lykkeamulettar som refererer til sjukdommar som Alzheimers og MS, lidingar som bryt ned kroppen. Når medisinen ikkje verkar, tyr ein til overtru.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Veneziabiennalen

Frida Orupabo, Ane Graff, Maria Teeri, Janne Nabb, Ingela Ihrman med fleire

11. mai–24. november

Kvart andre år vert det fletta inn meir enn hundre kunstutstillingar i den fagre kanalbyen, til eit uoversiktleg edderkoppnett som utgjer Veneziabiennalen. Du går mellom mangestjerners hotell og motebutikkar av den typen som ikkje har prislappar på kleda – og leitar opp samtidskunst frå heile verda.

Det er absolutt å anbefale at ein vitjar biennalen i oktober, aller helst i november. Dei hektiske opningsdagane i mai er spennande, fylte med fest og kjende menneske, men så mykje kunst får ein ikkje sett. Det er timelange køar gjennom heile sommaren. Men på seinhausten er det meir luft mellom verka, og ein får konsentrere seg på ein heilt annan måte. Attpåtil har venetianarane senka skuldrene og kan vere ganske hyggelege, noko som slett ikkje alltid er tilfelle når det kokar som verst.

I denne eldste av alle kunstbiennalar vert ein bombardert av inntrykk, her ser ein dei kunstnarane som vi kjem til å sjå att i galleri og museum dei neste åra. I biennalen finn ein både nasjonale paviljongar og store hovudutstillingar som i år er kuraterte av Ralph Rugoff, som mellom anna har vore direktør for Londons Hayward Gallery i ei årrekke. Rugoff har sett av god plass til norske Frida Orupabo, den sjølvlærde kunstnaren som vart oppdaga på Instagram og har gjort kometkarriere. Det er få norske kunstnarar som har blitt viste i hovudutstillinga, sist gong var i 2011. Orupabo lagar underfundige fotokollasjar med tema som rasisme og postkolonisme. Gjennom eit leikent, nærast absurd uttrykk lagar ho ikoniske bilde som vert hengande på netthinna vår.

I vår tid

Det overordna temaet for biennalen ligg i den tvitydige tittelen «May You Live in Interesting Times», og skal forståast som eit blikk på verdssituasjonen, med vekt på klimaendringar, fattigdom, ufred og flyktningkriser. Dette er eit tema store delar av kunstnarane har vore opptekne av i ei årrekke. Det verkar noko paradoksalt at slike tema vert falda ut utan at dei fysiske omgjevnadene vert kommenterte i særleg grad: Venezia er i ferd med å bli slukt av havstiginga, bygningane er prega av meir forfall for kvar gong eg vitjar byen, og husværa er for kostbare for lokalbefolkninga, som pendlar lange avstandar kvar morgon for å kome på arbeid i denne sydande turistbyen.

Truleg var det ikkje meininga, men biennalen er blitt eit slåande bilete på kor makteslause reaksjonane våre er i møte med krisene som må løysast i vår tid.

Såleis er det ikkje til å undrast over at bidraget til Litauen fekk prisen for beste nasjonale utstilling. Her var eit stort, fråflytta industribygg omgjort til badestrand, og kvar laurdag vert operaen Sun & Sea synt. Scena er imponerande tillaga, koret er kledd for ein varm dag på stranda, kring dei leikar born og endåtil hundar. Her er bodskapen sungen ut i klartekst og går kort sagt ut på at vi møter klimaproblema med å smørje på meir solkrem. Men ein hadde ikkje trunge å gå omvegen om stranda – dei kunne like godt vist spegelbilde av publikum, eller oversiktsbilde av Venezia. Installasjonen masserer meir enn han skakar oss.

Fritt Ghana

Det som gjorde sterkast inntrykk på meg, var Ghana Freedom. Det er første gong Ghana har ein paviljong, og utstillinga er prega av store ambisjonar. Her har kuratorane forstått korleis eit biennalepublikum beveger seg. Dei loser oss gjennom digre veggkonstruksjonar og får oss til å gløyme den hektiske biennalefeberen.

Blikkfanget er «Earth Shedding Its Skin» (2019) av El Anatsui. Han er ein av få afrikanske kunstnarar som har lukkast internasjonalt utan å flytte frå kontinentet. Gjennom ei årrekke har han utforma teppe av resirkulert materiale i tradisjonelle teknikkar, og han gjorde også stort inntrykk på biennalen i 1990 og 2007. Denne gongen er gule flaskekorkar i metall hamra flate og bundne saman til ein gigantisk installasjon. Teppet har eit slite uttrykk, som hamen til ein slange som er i ferd med å fellast. Her fortel kunstnaren på ein vakker, subtil måte om europeisk utbyting, ei utarming av naturressursar som no veltar mot oss som ein enorm vegg av overforbruk og søppel. Vi treng eit hamskifte.

Vi blir heller ikkje upåverka av Felicia Abban. Ho er den første kvinnelege fotografen i Ghana. Her heng kvinneportrett frå seksti- og syttitalet tett i tett i det ein kallar salongoppheng. Her har Abban portrettert seg sjølv og andre elegante ghanesiske kvinner i tradisjonelle kostyme og vestlege klede. Det er ei særleg stemning i bilda, stolte sjølvmedvitne kvinner, tydeleg prega av at Ghana endeleg vart fritt nokre år tidlegare. Blikka og haldninga til kvinnene fortel at sjølvstende ikkje berre er ein politisk fridom, men høve til å skape eit eige språk for kulturell utfalding og definere eigen identitet, og såleis ta del i samtalen med det som ligg utanfor landegrensene.

Norden

Noreg har ingen eigen paviljong, men har delt hus med Sverige og Finland sidan 1962. Den nordiske paviljongen er teikna av Sverre Fehn, eit elegant bygg i glas og betong, som løyser opp skilnaden mellom ute og inne. Det har ein open glasfasade, og midt i utstillingsrommet veks trestammar tvers gjennom taket.

Her viser Ane Graff saman med svenske Ingela Ihrman og den finske duoen Nabbteeri utstillinga «Weather Report: Forecasting Future». Kunstnarane har valt ei vitskapleg tilnærming og syner dei nesten umerkelege klimaendringane som er så små og langsame at vi ikkje fangar opp alvoret. Langtidsvarsel i vêrmeldinga har det med å slå feil, så eit godt tankebilde er det ikkje. Både det finske og det svenske bidraget var også skuffande tamme, og ein ser ei av ulempene med å dele paviljong.

Etikettar og amulettar

Installasjonane til Ane Graff vekker meir interesse. Ho stiller ut tre store glaskabinett i vass­drukne, sjuklege versjonar av fargane i det norske flagget. Kvar av dei langstrakte boksane syner oss kjemiske cocktailar av stoff vi omgjev oss med til dagleg. Glasformene har ein venleik som nærmar seg det smaklause, som ein referanse til dei billige suvenirane ein får kjøpt i byen, skilta med «ekte muranoglas», medan dei eigentleg er laga i Kina.

Verka kan synast meiningslause om vi ikkje samstundes granskar dei fyldige verksetikettane. Her må vi stave oss gjennom kompliserte ingrediensar, og vi kan ikkje kritisere kunstnaren for å vere lite tilgjengeleg gjennom bruken av uforståelege framandord; dette er stoff som er brukte i kvardagslege produkt og lista opp på emballasjen. Vi har vant oss til å ete, smørje oss inn med og drikke stoff vi ikkje anar verknadene av. Graff synleggjer korleis menneskekroppen vert forma av vår tid. Tilsynelatande uskuldige produkt som pudder og hårfargemiddel har miljøgifter som kan føre til autoimmune sjukdommar.

Som ein renessansekunstnar arbeider Graff tverrfagleg. I samarbeid med forskarar har ho skapt installasjonar der store mengder stoff reagerer kjemisk med kvarandre. Såleis endrar framsyninga hennar seg gjennom heile utstillingsperioden. Glas sprekk og innhaldet siver ut, andre stoff dannar krystallar som svell som svulstar. Innimellom formene har Graff hengt opp lykkeamulettar som refererer til sjukdommar som Alzheimers og MS, lidingar som bryt ned kroppen. Når medisinen ikkje verkar, tyr ein til overtru.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa

UtanriksSamfunn
JeppeBentzen

Verda ifølgje Orbán

BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden
«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

«Etisk sett balanserer man ofte på en knivsegg. Jeg håper bare inderlig at jeg alltid har falt ned på rett side», seier pressefotograf Harald Henden.

Foto via Fritt Ord.

ArbeidSamfunn

Fritt Ords pris for 2024

«Når jeg setter mitt navn under et fotografi, skal leserne kunne stole på at innholdet er korrekt, det trengs ikke ytterligere verifisering. Mitt navn skal være knyttet til sannhet.»


Les talen som prisvinnar og VG-fotograf Harald Henden heldt ved tildelinga av Fritt Ords Pris i Operaen 7. mai 2024.

HaraldHenden

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis