Naken og gøymd
Ole T. Ytterdal: Mannsakt.
Foto: Eva Furseth
Nærare femti år etter at målaren Ole T. Ytterdal (1890–1971) døydde, vart store rullar med teikningar funne i atelieret hans. Her var nakne kroppar i fleng, teikna etter modellar som hadde posert på studiestadane i Kristiania og Paris. Som denne akta av ein sitjande mann. Stempelet nedst på arket viser at ho er utført på Frihaandstegning III, det høgste nivået ved Kunst- og handverksskolen i Oslo. Teikninga er imponerande sikkert utført av den om lag 18 år gamle kunstnaren.
I ei tid då måleriet var figurativt, var studiet av den nakne menneskekroppen ein avgjerande del av undervisninga. Her skulle ein lære å sanse muskelrytmen, å finne formsymmetri så vel som å få fram tankar og kjensler. Ei godt utført akt var inngangsbilletten til dei beste utdanningsstadane.
Kvifor Ytterdal hadde gøymt så omhyggeleg vekk desse vakre teikningane, mange også ferdigstilte som kunstverk, kan ein berre spekulere på. Det kan hende han var redd for kva bygdefolket i Eidsdal ville synast om dei? Han budde og arbeidde i denne vesle sunnmørsbygda storparten av livet. Kroppen vist fram på ein slik måte, i nærare ein meter store teikningar, var nok folk ikkje vande med å sjå. Ei aktteikning verkar mykje meir intim enn til dømes ein statue av ein naken person i bronse. Ein kjem så mykje nærare i eit slikt studium, med nakne, svarte linjer på eit elles heilt kvitt ark.
Aktteikningar tilbyr ei heilt eiga kunstoppleving, her kan ein la seg fascinere av menneskekroppen, av korleis ulike positurar synleggjer den indre anatomien, av korleis vinkelen på lyset er med på å forme opplevinga i tre dimensjonar.
Denne teikninga har teke fleire timar å utføre. Vi ser at modellen er profesjonell. Det krev stor kontroll med kroppen å halde ei stilling over lang tid, og også gå inn att i nøyaktig same posisjon etter ein pause. Det er ikkje tilfeldig at mannen sit på denne måten, han lener seg svakt mot høgre handa, samstundes som han løftar venstre hæl frå bakken. Såleis får han fram ei ørlita vriding i kroppen, og kunststudentane får bryne seg på å skildre skilnaden mellom arbeidande og kvilande musklar, noko Ytterdal lukkast særs godt med her.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Nærare femti år etter at målaren Ole T. Ytterdal (1890–1971) døydde, vart store rullar med teikningar funne i atelieret hans. Her var nakne kroppar i fleng, teikna etter modellar som hadde posert på studiestadane i Kristiania og Paris. Som denne akta av ein sitjande mann. Stempelet nedst på arket viser at ho er utført på Frihaandstegning III, det høgste nivået ved Kunst- og handverksskolen i Oslo. Teikninga er imponerande sikkert utført av den om lag 18 år gamle kunstnaren.
I ei tid då måleriet var figurativt, var studiet av den nakne menneskekroppen ein avgjerande del av undervisninga. Her skulle ein lære å sanse muskelrytmen, å finne formsymmetri så vel som å få fram tankar og kjensler. Ei godt utført akt var inngangsbilletten til dei beste utdanningsstadane.
Kvifor Ytterdal hadde gøymt så omhyggeleg vekk desse vakre teikningane, mange også ferdigstilte som kunstverk, kan ein berre spekulere på. Det kan hende han var redd for kva bygdefolket i Eidsdal ville synast om dei? Han budde og arbeidde i denne vesle sunnmørsbygda storparten av livet. Kroppen vist fram på ein slik måte, i nærare ein meter store teikningar, var nok folk ikkje vande med å sjå. Ei aktteikning verkar mykje meir intim enn til dømes ein statue av ein naken person i bronse. Ein kjem så mykje nærare i eit slikt studium, med nakne, svarte linjer på eit elles heilt kvitt ark.
Aktteikningar tilbyr ei heilt eiga kunstoppleving, her kan ein la seg fascinere av menneskekroppen, av korleis ulike positurar synleggjer den indre anatomien, av korleis vinkelen på lyset er med på å forme opplevinga i tre dimensjonar.
Denne teikninga har teke fleire timar å utføre. Vi ser at modellen er profesjonell. Det krev stor kontroll med kroppen å halde ei stilling over lang tid, og også gå inn att i nøyaktig same posisjon etter ein pause. Det er ikkje tilfeldig at mannen sit på denne måten, han lener seg svakt mot høgre handa, samstundes som han løftar venstre hæl frå bakken. Såleis får han fram ei ørlita vriding i kroppen, og kunststudentane får bryne seg på å skildre skilnaden mellom arbeidande og kvilande musklar, noko Ytterdal lukkast særs godt med her.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.