Kunst

Kuratert i Stockholm, formidla i Östersund

Nationalmuseum Jamtlis nordiske kunst frå 1880 til 1910 er verd reisa over grensa.

Nils Kreuger, «Natten kommer», 1904.
Nils Kreuger, «Natten kommer», 1904.
Publisert

For eitt år sidan opna nasjonalmuseet i Stockholm ein filial i Östersund. Nationalmuseum Jamtli er plassert inne i det store friluftsmuseet Jamtli. Kunstmuseet viser no si andre utstilling, også ho utarbeidd av tilsette ved Nationalmuseum i Stockholm. Museet har eitt visingsrom, til gjengjeld er det stort og med solid takhøgd. Det vakre tregolvet er med på å dempe lydane.

Utstillinga Från gryning till skymning er tettpakka med heile 130 måleri, grafiske blad og skulpturar. Store lettveggar deler salen i to og skaper endå meir utstillingsplass.

Eit strukturerande verkemiddel er dei solgule felta på veggane. Den varme, reine valøren kling også særs godt saman med desse fargeglade arbeida. Alle verka er i ulike format og med eit virvar av forskjellige rammer. Det er herleg å sjå kor lite standardisert slikt enno var. Det er ei bragd å montere verka så vakkert som det er gjort her. Ei montering som dette krev ein velutvikla sans for komposisjon, men når det først fungerer, som her, vert det særleg flott å sjå på. I og med at verka står såpass tett, krev det konsentrasjon å granske kvart verk. Det er overveldane å stige inn i eit rom med så mange verk, det er uråd å kome over alt på eitt besøk. Ein får lyst til å vende attende, sjå meir. Det er ein viktig kvalitet ved ei utstilling som skal stå eit heilt år.

Brytningstid

Utstillinga gir eit innblikk i dei ulike fasettane ved kunsten i perioden 1880–1910. Hundreårskiftet er ei av dei store blomstringstidene i kunsten takka vere fleire nyvinningar. Endeleg slapp kunstnarar å blande målinga sjølv, ein omstendeleg prosess. No kunne dei ta med seg målingstubar og arbeide utandørs. Etter at fotoapparatet vart vanleg, tok ein til å tenke annleis kring måleriet. Ein eksperimenterte med utsnitt, ein vart meir oppteken av måleriets særpreg meir enn å konkurrere med fotografiet.

Eit grep som kan verke noko lettvint for å synleggjere det nye med kunsten, er plasseringa av eit digert historiemåleri av svenske Carl Gustaf Hellqvist som det første ein ser når ein går inn i salen. «Peder Sunnanväders och Mäster Knuts skymfliga intåg i Stockholm 1526» frå 1879 er tradisjonelt komponert, bygd opp i bruntonar og med eit dramatisk motiv om stormenns sigrar og fall.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement