JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Kunsten å sparke oppover

Christian Messel stikk effektivt hòl på eit oppblåst og oppskrytt mannsideal.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Series D #8 (Zoffany)», collage og blekk på papir, 2009.

«Series D #8 (Zoffany)», collage og blekk på papir, 2009.

Alle foto: Christian Messel

«Series D #8 (Zoffany)», collage og blekk på papir, 2009.

«Series D #8 (Zoffany)», collage og blekk på papir, 2009.

Alle foto: Christian Messel

4551
20210212
4551
20210212

Utstilling

Christian Messel:

Teikning, collage, måleri, linoleumstrykk og to animasjonsfilmar

Nils Aas Kunstverksted, Inderøy
6. februar–11. april 2021

Det første som møter oss i den omfattande mønstringa til Christian Messel (f. 1980), er eit stort måleri av ein ulv forkledd som gjetar. I bakgrunnen kviler saueflokken fredfullt. Den falske gjetaren sleikjer seg om munnen medan han ser på oss med eit sleskt og innforstått smil. Kunstnaren har signert verket nedst i venstre hjørne, men ikkje med sitt eige namn. For verket er ei omhyggeleg etterlikning av «The Wolf in Shepherd’s Clothing» av den franske illustratøren Gustave Doré frå 1868.

Medan arbeidet til Doré er eit grafisk trykk skore ut i tre, har Messel måla sin versjon med lette strøk med akrylmåling. Går ein nær innpå, kan ein glede seg over det vakre nettverket som Messel har bygd opp av tynne penselstrøk i forskjellige vinklar. Såleis har han gjort Dorés arbeid til sitt eige. I tillegg har Messel ført inn eit ekstra element, eit stilisert handtrykk, symbolet på ein inngått avtale. Denne samansetjinga talar sitt eige klare språk. Verket slår an tonen for utstillinga, med eit skrått smil sparkar kunstnaren mot dei som sit med makt. Han er aldri den som sparkar nedover.

Luksus før og no

Messel er ikkje av dei som skyr arbeid. I verket «Series D #8 (Zoffany)» har han teikna eit galleri i rokokkostil etter eit bilete tyske Johann Zoffany måla i åra 1772–1778. Her vurderer fornemme parykkledde herrar verk i eit rom fylt med kostelege kunstskattar.

Verket er teikna med tusj, rissa opp med ein lett og elegant skravur. Messel har erstatta dei tradisjonelle måleria med foto. I framgrunnen er eit utsnitt av eit kjent måleri av den franske rokokkomålaren Francois Boucher frå 1751. Mennene som diskuterer måleriet, lèt seg ikkje merke med at måleriet av den fagre kjærleiksgudinna Venus er skore i to.

Vi finn òg fleire eksempel på vår tids luksuriøse maktsymbol, saksa frå vekeblad. Når dei vert plasserte i rokokkorammer, vert det ufrivillig komiske svært tydeleg.

Skulpturvelting i 2016

Fleire av arbeida i utstillinga problematiserer skulpturar og monument. Dei tek føre seg korleis makta har det med å reise seg opp på ein sokkel. Dette er eit tema Messel arbeidde mykje med i åra 2015–2018. For ønsket om å velte skulpturar er ikkje noko nytt fenomen.

Det er likevel spennande arbeid i relieff av den heftige bølgja av protestar mot politivald og rasisme som velta og raserte statuar i fjor. I verket «Item 039» har ein klassisk bronseskulptur av ein mann med makt blitt erstatta med ein enorm versjon av «Venus frå Willendorf», ein tretti tusen år gamal kvinnefigur. Korleis hadde vel ikkje historia sett ut om det var andre verdiar enn sigrar i krig som vart heidra på sokkel?

Andre verk er collagar der ei kvinnebyste får mannsansikt, ein klassisk gresk mannsskulptur er forsynt med hoftene og beina til ein skulptur av ei kvinne. Ei kvinne har fått mannlege bein – noko som også endrar totalt måten vi opplever henne på. Såleis får han oss på elegant vis til å kople kjønn og stereotypiar til maktutøving. Det er tankevekkjande at ulikskapen mellom måten menn og kvinner poserer på, faktisk ikkje har endra seg på fleire tusen år.

Ei pingle med hjort

Han har også laga ein versjon av eit antikt relieff av den greske helten Herakles som legg ned ein hjort med berre hendene. I Messels versjon er det herleg atletiske ved kroppen brutalt klipt vekk, att står ei pingle.

Det er berre å le av at han skulle hanskast med det digre dyret åleine, så vel som dei andre storverka det går gjetord om, som å halde heile himmelkvelvingen med berre hendene og kome levande ut frå Hades.

Med den enkle korrigeringa stikk Messel effektivt hòl på eit oppblåst og oppskrytt mannsideal.

Revitalisering

Det er praktfullt å sjå korleis Messel sjonglerer med eit rikt spenn av referansar frå verdshistoria så vel som kunsthistoria, litteratur så vel som populærkultur. Han kopierer uhemma eldre kunst, lagar nye samanhengar som dannar slåande og sterke bodskapar for samtida. Her er det berre å tørke støv av alt ein har av tverrfagleg kunnskap og kaste seg ut i eit mylder av underfundige arbeid.

Uttrykket, og bruken av collage og kopiar, den friske og freidige samfunnskritikken har sterke likskapstrekk med avantgardekunsten i første halvdelen av 1900-talet. Samstundes lukkast han med å tilføre sitt eige og såleis skape ei revitalisering som treffer vår tid.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Utstilling

Christian Messel:

Teikning, collage, måleri, linoleumstrykk og to animasjonsfilmar

Nils Aas Kunstverksted, Inderøy
6. februar–11. april 2021

Det første som møter oss i den omfattande mønstringa til Christian Messel (f. 1980), er eit stort måleri av ein ulv forkledd som gjetar. I bakgrunnen kviler saueflokken fredfullt. Den falske gjetaren sleikjer seg om munnen medan han ser på oss med eit sleskt og innforstått smil. Kunstnaren har signert verket nedst i venstre hjørne, men ikkje med sitt eige namn. For verket er ei omhyggeleg etterlikning av «The Wolf in Shepherd’s Clothing» av den franske illustratøren Gustave Doré frå 1868.

Medan arbeidet til Doré er eit grafisk trykk skore ut i tre, har Messel måla sin versjon med lette strøk med akrylmåling. Går ein nær innpå, kan ein glede seg over det vakre nettverket som Messel har bygd opp av tynne penselstrøk i forskjellige vinklar. Såleis har han gjort Dorés arbeid til sitt eige. I tillegg har Messel ført inn eit ekstra element, eit stilisert handtrykk, symbolet på ein inngått avtale. Denne samansetjinga talar sitt eige klare språk. Verket slår an tonen for utstillinga, med eit skrått smil sparkar kunstnaren mot dei som sit med makt. Han er aldri den som sparkar nedover.

Luksus før og no

Messel er ikkje av dei som skyr arbeid. I verket «Series D #8 (Zoffany)» har han teikna eit galleri i rokokkostil etter eit bilete tyske Johann Zoffany måla i åra 1772–1778. Her vurderer fornemme parykkledde herrar verk i eit rom fylt med kostelege kunstskattar.

Verket er teikna med tusj, rissa opp med ein lett og elegant skravur. Messel har erstatta dei tradisjonelle måleria med foto. I framgrunnen er eit utsnitt av eit kjent måleri av den franske rokokkomålaren Francois Boucher frå 1751. Mennene som diskuterer måleriet, lèt seg ikkje merke med at måleriet av den fagre kjærleiksgudinna Venus er skore i to.

Vi finn òg fleire eksempel på vår tids luksuriøse maktsymbol, saksa frå vekeblad. Når dei vert plasserte i rokokkorammer, vert det ufrivillig komiske svært tydeleg.

Skulpturvelting i 2016

Fleire av arbeida i utstillinga problematiserer skulpturar og monument. Dei tek føre seg korleis makta har det med å reise seg opp på ein sokkel. Dette er eit tema Messel arbeidde mykje med i åra 2015–2018. For ønsket om å velte skulpturar er ikkje noko nytt fenomen.

Det er likevel spennande arbeid i relieff av den heftige bølgja av protestar mot politivald og rasisme som velta og raserte statuar i fjor. I verket «Item 039» har ein klassisk bronseskulptur av ein mann med makt blitt erstatta med ein enorm versjon av «Venus frå Willendorf», ein tretti tusen år gamal kvinnefigur. Korleis hadde vel ikkje historia sett ut om det var andre verdiar enn sigrar i krig som vart heidra på sokkel?

Andre verk er collagar der ei kvinnebyste får mannsansikt, ein klassisk gresk mannsskulptur er forsynt med hoftene og beina til ein skulptur av ei kvinne. Ei kvinne har fått mannlege bein – noko som også endrar totalt måten vi opplever henne på. Såleis får han oss på elegant vis til å kople kjønn og stereotypiar til maktutøving. Det er tankevekkjande at ulikskapen mellom måten menn og kvinner poserer på, faktisk ikkje har endra seg på fleire tusen år.

Ei pingle med hjort

Han har også laga ein versjon av eit antikt relieff av den greske helten Herakles som legg ned ein hjort med berre hendene. I Messels versjon er det herleg atletiske ved kroppen brutalt klipt vekk, att står ei pingle.

Det er berre å le av at han skulle hanskast med det digre dyret åleine, så vel som dei andre storverka det går gjetord om, som å halde heile himmelkvelvingen med berre hendene og kome levande ut frå Hades.

Med den enkle korrigeringa stikk Messel effektivt hòl på eit oppblåst og oppskrytt mannsideal.

Revitalisering

Det er praktfullt å sjå korleis Messel sjonglerer med eit rikt spenn av referansar frå verdshistoria så vel som kunsthistoria, litteratur så vel som populærkultur. Han kopierer uhemma eldre kunst, lagar nye samanhengar som dannar slåande og sterke bodskapar for samtida. Her er det berre å tørke støv av alt ein har av tverrfagleg kunnskap og kaste seg ut i eit mylder av underfundige arbeid.

Uttrykket, og bruken av collage og kopiar, den friske og freidige samfunnskritikken har sterke likskapstrekk med avantgardekunsten i første halvdelen av 1900-talet. Samstundes lukkast han med å tilføre sitt eige og såleis skape ei revitalisering som treffer vår tid.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Jeffrey Wright spelar rolla som forfattaren Thelonious «Monk» Ellison.

Foto: Prime Video

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Moro for middelklassen

Den er ikkje tung på labben, American Fiction, som gjer det veldig lett å le.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis