«I avtegnet stand»
Vestlandsutstillinga, den eldste landsdelsutstillinga med fri innsending, hadde sidan 1922 vore ei av storhendingane på kunstscena. Dei som falda ut eit eksemplar av Bergens Tidende 23. januar 1932, fekk ikkje berre lese omtale av den årlege mønstringa; i tillegg hadde den anonyme artikkelforfattaren teikna av måleria han skreiv om. Komposisjonane er rissa sirleg opp med mjuk blyant. Biletet øvst til høgre er av Bernt Tunold, som er nemnd i sidespalta. For oss kan det verke pussig at avisa ikkje spanderte foto av noko så visuelt som måleri. Men lesarane heva nok ikkje augebrynet over av kunstverka var trykte i «avtegnet stand». På denne tida var dette gjerne måten ein gjorde det på, endåtil i enkelte kunstkritikkar.
Tidlegare var ikkje kunstinteresserte skjemde vekk med foto av kunst. Mange gjekk med blyant og blokk i jakkelomma, og rissa opp bilete dei var særleg interesserte i, for såleis å gøyme dei til seinare.
Når ein med eigne strekar skal fange essensen i biletet, må ein bruke fleire delar av seg sjølv. Ein må bruke mykje meir tid på å studere det. Kjensla av at det kanskje er einaste gongen ein får sjå biletet, gjer det til noko særskilt. Såleis vil ein tru at opplevinga vert meir intens.
Denne prosessen gjer også at ein ser måleriet betre, bruker meir tid på det og såleis vert godt kjent med det. Slik kan vi i alle fall fabulere. Men stemmer det med realiteten? I omtalen vert nemleg biletet av Åge Storstein, som er rissa opp rett under Tunold, skildra slik: «Kubisten Storstein vakte ikke så liten opsikt med sine uforståelige billeder, men så er det riktig nok lenge siden vi har hatt nogen føling med denne kunstretning».
Kan hende forfattaren burde ha granska biletet meir inngåande, ikkje streke den nye kunstretninga inn i dei same linjene som den eldre kunsten. Teikninga han laga, skil seg iallfall ikkje oppsiktsvekkande ut.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Vestlandsutstillinga, den eldste landsdelsutstillinga med fri innsending, hadde sidan 1922 vore ei av storhendingane på kunstscena. Dei som falda ut eit eksemplar av Bergens Tidende 23. januar 1932, fekk ikkje berre lese omtale av den årlege mønstringa; i tillegg hadde den anonyme artikkelforfattaren teikna av måleria han skreiv om. Komposisjonane er rissa sirleg opp med mjuk blyant. Biletet øvst til høgre er av Bernt Tunold, som er nemnd i sidespalta. For oss kan det verke pussig at avisa ikkje spanderte foto av noko så visuelt som måleri. Men lesarane heva nok ikkje augebrynet over av kunstverka var trykte i «avtegnet stand». På denne tida var dette gjerne måten ein gjorde det på, endåtil i enkelte kunstkritikkar.
Tidlegare var ikkje kunstinteresserte skjemde vekk med foto av kunst. Mange gjekk med blyant og blokk i jakkelomma, og rissa opp bilete dei var særleg interesserte i, for såleis å gøyme dei til seinare.
Når ein med eigne strekar skal fange essensen i biletet, må ein bruke fleire delar av seg sjølv. Ein må bruke mykje meir tid på å studere det. Kjensla av at det kanskje er einaste gongen ein får sjå biletet, gjer det til noko særskilt. Såleis vil ein tru at opplevinga vert meir intens.
Denne prosessen gjer også at ein ser måleriet betre, bruker meir tid på det og såleis vert godt kjent med det. Slik kan vi i alle fall fabulere. Men stemmer det med realiteten? I omtalen vert nemleg biletet av Åge Storstein, som er rissa opp rett under Tunold, skildra slik: «Kubisten Storstein vakte ikke så liten opsikt med sine uforståelige billeder, men så er det riktig nok lenge siden vi har hatt nogen føling med denne kunstretning».
Kan hende forfattaren burde ha granska biletet meir inngåande, ikkje streke den nye kunstretninga inn i dei same linjene som den eldre kunsten. Teikninga han laga, skil seg iallfall ikkje oppsiktsvekkande ut.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.
Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons
Vald mot kvinner som våpen
Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.
Gjengkrim – ein varsla katastrofe
Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.
For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.
Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa
Verda ifølgje Orbán
BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.
Studentar mot politi ved Columbia- universitetet 30. april, då Palestina- aktivist-leiren skulle rivast.
Foto: Caitlin Ochs / Reuters / NTB
Ekko frå sekstiåra
Demonstrasjonane mot Israel og Gaza-krigen på universitet i USA vekkjer til live minnet om studentoppstandane i seksti- og syttiåra.
Eit portrett av filosofen Germaine de Staël, ein sveitsisk filosof som levde og virka 17- og 1800-talet. Ho er ei av fleire kvinnelege filosofar som har fått meir merksemd dei siste åra, ikkje minst takka vere arbeidet til filosof Kristin Gjesdal.
Filosofiske forviklingar
Professor Tove Pettersen meiner filosofifaget har eit likestillingsproblem.