Ein lukkeleg slutt i Ålesund
Kunstnar og restauratør Bent Erik Myrvoll leier oppussingsarbeidet.
Alle foto: Kathrine Synnes Finnskog
Den omfattande restaureringa av Løvenvold kino er snart avslutta. Det ikoniske bygget skal setjast attende til slik det var då det opna for publikum for første gong i 1923.
Det er lagt ned særleg store ressursar for å berge det 30 meter lange måleriet øvst på veggane i kinosalen. Frisa skildrar forløpet i folkevisa «Villemann og Magnhild» som om det var ein teikneserie. I den første delen vert vi kjende med Magnhild og Villemann som førebur bryllaup. Trass i at dei elskar kvarandre, er Magnhild sorgtung, for ho veit at lagnaden hennar er å drukne i elva.
Sjølv om den komande ektemannen byggjer ny bru over elva, snublar brurehesten, så ho fell i vatnet og vert fanga av eit digert troll. Men det endar godt, med tonane frå harpa si tvingar Villemann utysket til å gje frå seg Magnhild.
Dette er ei av dei lengste frisene i landet, utført av Paul Ansteinsson. Han var fødd i 1885 i Vallset, ei bygd aust i Stange kommune. Etter kunstutdanning i Paris og Düsseldorf dekorerte han fleire slott og kapell i Rhindalen. Då han vende tilbake til Noreg, vart han raskt ein ettertrakta dekoratør. Han har mellom anna utsmykka Den norske Amerikalinjes gard (1919) og Den mauriske hall i Hotel Bristol (1920) i Oslo. I tillegg dekorerte han mange kinobygg, men eg tvilar på at dei vart rikare dekorerte enn Løvenvold kino.
Ansteinsson var ein av dei første som arbeidde med freskoteknikk i landet. Denne typen måleri vert laga på våt kalkvegg, såleis bind fargepigmenta seg kjemisk til kalken. Dette er ein svært haldbar teknikk, berre veggen ikkje vert utsett for fukt, slik tilfellet var i Løvenvold kino. Det var i grevens tid huset vart teke hand om, store parti av motivet har sprokke og ramla ut. Måleriet ber også preg av at det var koksfyring her, og det er lett å gløyme at sigarettrøyken låg tett under framvisingane før røykjelova kom. Også dette har sett spor som må reinsast vekk.
Om nokre dagar er fresken ferdigrestaurert, ganske nøyaktig hundre år etter at Ansteinsson skapte henne. Laurdag 21. oktober opnar Løvenvold kino på ny. Det er så fint å sjå at eit slikt smykke av eit bygg vert teke så godt hand om. Så får vi håpe at fleire lèt seg inspirere til å ta vare på kulturminna våre kringom i landet.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den omfattande restaureringa av Løvenvold kino er snart avslutta. Det ikoniske bygget skal setjast attende til slik det var då det opna for publikum for første gong i 1923.
Det er lagt ned særleg store ressursar for å berge det 30 meter lange måleriet øvst på veggane i kinosalen. Frisa skildrar forløpet i folkevisa «Villemann og Magnhild» som om det var ein teikneserie. I den første delen vert vi kjende med Magnhild og Villemann som førebur bryllaup. Trass i at dei elskar kvarandre, er Magnhild sorgtung, for ho veit at lagnaden hennar er å drukne i elva.
Sjølv om den komande ektemannen byggjer ny bru over elva, snublar brurehesten, så ho fell i vatnet og vert fanga av eit digert troll. Men det endar godt, med tonane frå harpa si tvingar Villemann utysket til å gje frå seg Magnhild.
Dette er ei av dei lengste frisene i landet, utført av Paul Ansteinsson. Han var fødd i 1885 i Vallset, ei bygd aust i Stange kommune. Etter kunstutdanning i Paris og Düsseldorf dekorerte han fleire slott og kapell i Rhindalen. Då han vende tilbake til Noreg, vart han raskt ein ettertrakta dekoratør. Han har mellom anna utsmykka Den norske Amerikalinjes gard (1919) og Den mauriske hall i Hotel Bristol (1920) i Oslo. I tillegg dekorerte han mange kinobygg, men eg tvilar på at dei vart rikare dekorerte enn Løvenvold kino.
Ansteinsson var ein av dei første som arbeidde med freskoteknikk i landet. Denne typen måleri vert laga på våt kalkvegg, såleis bind fargepigmenta seg kjemisk til kalken. Dette er ein svært haldbar teknikk, berre veggen ikkje vert utsett for fukt, slik tilfellet var i Løvenvold kino. Det var i grevens tid huset vart teke hand om, store parti av motivet har sprokke og ramla ut. Måleriet ber også preg av at det var koksfyring her, og det er lett å gløyme at sigarettrøyken låg tett under framvisingane før røykjelova kom. Også dette har sett spor som må reinsast vekk.
Om nokre dagar er fresken ferdigrestaurert, ganske nøyaktig hundre år etter at Ansteinsson skapte henne. Laurdag 21. oktober opnar Løvenvold kino på ny. Det er så fint å sjå at eit slikt smykke av eit bygg vert teke så godt hand om. Så får vi håpe at fleire lèt seg inspirere til å ta vare på kulturminna våre kringom i landet.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.
Foto: Ng Han Guan / AP / NTB
Ein straum av problem
Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.
Line Eldring har leidd utvalet som tilrår at Noreg både bør vidareføre og utvide samarbeidet med EU på nye område framover. Ho la nyleg fram utgreiinga «Norge og EØS: Utviklinger og erfaringer» for utanriksminister Espen Barth Eide.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Veksande fjernstyre
Tilknytinga vår til EU veks og veks, både gjennom EØS-avtalen og utanfor, ifølgje ei ny utgreiing. Og det er få som kjenner heilskapen.
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.
Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB
Overgrep som skakar folkeretten
Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.
Nicolas Leirtrø, Øyvind Leite og Amund Storløkken Åse utgjer trioen med namnet I Like to Sleep.
Foto: Sigrid Erdal
Spanande klangunivers
I Like to Sleep har laga ei mangfaldig plate.
Isbilar er ikkje noko nytt, men heller ikkje nokon garanti for kvalitet.
Foto via Wikimedia Commons
Isbilen spelar høgt, men taper på kvalitet.
Kor mykje vatn er det eigentleg mogleg å ha i ein iskrem og framleis få han til å likne ein fløyteis?