Det ekle
i det lekre
Fotokunstnaren Torbjørn Rødland har budd i Los Angeles sidan 2010 og er ein ettertrakta utstillar. Back in Touch er den første separatutstillinga i Tyskland og vert vist i det prestisjetunge galleriet C/O Berlin.
«Cinnamon Roll», 2015.
Foto: Galerie Eva Presenhuber, Zurich
Kunst
Torbjørn Rødland:
Back in Touch
C/O Berlin
9. desember 2017–11. mars 2018
Pressevisningar i Berlin er ikkje heilt det same som pressevisningar i Noreg. Her er interessa for kunstutstillingar massiv. Torbjørn Rødland (f. 1979 i Stavanger) og kuratoren Ann-Christin Bertrand vart raskt omringa av ein flokk på nærare femti journalistar og pressefotografar. Det er ikkje utan grunn at Berlin vert rekna som kunstens Mekka. Byen har eit årleg kulturbudsjett på ein milliard. Til ei kvar tid er meir enn 1500 utstillingar opne. Dei spenner frå tradisjonelle måleri i tunge gullrammer til eksperimentell kunst og sprelske happeningar. Det er lett å ramle inn i kunstdiskusjonar på kafeane, og aviser og tidsskrift tek grådig for seg av alt som skjer på kunstscena.
Fotokunstnaren
Rødland vart kjend i Noreg på 1990-talet – for foto av framandgjorde menneske i naturen – som ein som vidareførte og kommenterte tradisjonen landskapsmåleri. Etter tusenårsskiftet vender han seg vekk frå naturen, og går tett inn på menneske og det menneskeskapte. Han har opparbeidd seg høg handverkskvalitet med ei treffsikker behandling av lys, skarpleik og komposisjon.
Back in Touch viser et tverrsnitt av produksjonen sidan Rødland flytte til Los Angeles i 2010. Motiva spriker i mange retningar og kunne hatt godt av ein sterkare tematisk overbygning. Samstundes utgjer utstillinga på eitt vis ein heilskap gjennom måten Rødland vektlegg skildringa av stofflege kvalitetar på i arbeida.
«Cinnamon Roll»
Eit eksempel er den sundrivne kanelbollen i «Cinnamon Roll». Strukturane i den luftige skorpa avteiknar seg i gylne nyansar i vakker kontrast til dei runde frøa som ligg strøydd utover. Rødland manipulerer ikkje bileta digitalt. Han er oppteken av å få fram kva motivet kan gje gjennom den fotografiske prosessen. Han bruker framleis analogt fotoutstyr. Såleis vert det som skjer på mørkerommet, måten han styrer framkallingsprosessen på, ein viktig del av kunstuttrykket. «Cinnamon Roll» er så lekkert utført at det kunne vore vist i ein matblogg eller ein reklame – om det ikkje hadde vore for tennene som er trykt ned i bakverket. Biletet er til å verte uvel av, og slett ikkje noko ein gløymer med det første.
Rødland klarer gong på gong å skape fysiske kjensler hos publikum. Også verket «Trichotillomania» har mat som tema. Her kan vi glede oss over samspelet mellom den ruglete, glatte yta til appelsinane, det saftig fruktkjøtet og dei bølgande, tynne hårstråa. Samstundes har samanstillinga av dei to elementa noko ved seg som ein intuitivt vegrar seg mot. Dersom ein kjenner til det medisinske omgrepet som tittelen viser til, ein uimotståeleg trong til å nappe ut hår på kroppen, vekker den heilt glatte frukta endå meir ubehag.
«Stockings, Jeans and Carpeted Stairs»
I «Stockings, Jeans and Carpeted Stairs» legg ei veltrena hand seg om unge bein i lyse nettingstrømper. Den solbrune, grove handa står i kontrast til den matte, kremfarga strømpa og den lyse, glatte huda ein skimtar under. Biletet har store estetiske kvalitetar. Dei ulike materiala er detaljert skildra og gir verka ei heilt eiga stemning. Det er nesten så ein føler i fingertuppane dei stofflege kvalitetane som Rødland har eit uvanleg stort talent for å få fram. Dette kjem ikkje så godt fram i avbildingar, så dette er verk ein må oppsøke for at dei skal kome til sin rett.
I venleiken er det samstundes noko som skurrar. Ein vert særleg på vakt når ein ser intime samspel mellom menn og barn. Men kva er det vi eigentleg ser? Fotokunsten til Rødland speler i stort monn på det rikhaldige formspråket som vi møter dagleg i media. Vi har vant oss til å dekode slike eintydige bilete på ein augneblink. Men bileta til Rødland får oss til å stoppe opp. Dei verkar kjende, men så er dei det ikkje likevel. Det er kanskje derfor vi ikkje berre opplever bileta gjennom syn og tanke, men også gjennom ein meir kroppsleg respons.
«Filth honeymoon»
Utstillinga Back in Touch bygger opp store forventingar til mai neste år. Då er Rødland festspelutstillar i Bergen med «Fifth Honeymoon», med heilt nye arbeid som er laga spesielt for Kunsthallen i Bergen.
Eva Furseth
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kunst
Torbjørn Rødland:
Back in Touch
C/O Berlin
9. desember 2017–11. mars 2018
Pressevisningar i Berlin er ikkje heilt det same som pressevisningar i Noreg. Her er interessa for kunstutstillingar massiv. Torbjørn Rødland (f. 1979 i Stavanger) og kuratoren Ann-Christin Bertrand vart raskt omringa av ein flokk på nærare femti journalistar og pressefotografar. Det er ikkje utan grunn at Berlin vert rekna som kunstens Mekka. Byen har eit årleg kulturbudsjett på ein milliard. Til ei kvar tid er meir enn 1500 utstillingar opne. Dei spenner frå tradisjonelle måleri i tunge gullrammer til eksperimentell kunst og sprelske happeningar. Det er lett å ramle inn i kunstdiskusjonar på kafeane, og aviser og tidsskrift tek grådig for seg av alt som skjer på kunstscena.
Fotokunstnaren
Rødland vart kjend i Noreg på 1990-talet – for foto av framandgjorde menneske i naturen – som ein som vidareførte og kommenterte tradisjonen landskapsmåleri. Etter tusenårsskiftet vender han seg vekk frå naturen, og går tett inn på menneske og det menneskeskapte. Han har opparbeidd seg høg handverkskvalitet med ei treffsikker behandling av lys, skarpleik og komposisjon.
Back in Touch viser et tverrsnitt av produksjonen sidan Rødland flytte til Los Angeles i 2010. Motiva spriker i mange retningar og kunne hatt godt av ein sterkare tematisk overbygning. Samstundes utgjer utstillinga på eitt vis ein heilskap gjennom måten Rødland vektlegg skildringa av stofflege kvalitetar på i arbeida.
«Cinnamon Roll»
Eit eksempel er den sundrivne kanelbollen i «Cinnamon Roll». Strukturane i den luftige skorpa avteiknar seg i gylne nyansar i vakker kontrast til dei runde frøa som ligg strøydd utover. Rødland manipulerer ikkje bileta digitalt. Han er oppteken av å få fram kva motivet kan gje gjennom den fotografiske prosessen. Han bruker framleis analogt fotoutstyr. Såleis vert det som skjer på mørkerommet, måten han styrer framkallingsprosessen på, ein viktig del av kunstuttrykket. «Cinnamon Roll» er så lekkert utført at det kunne vore vist i ein matblogg eller ein reklame – om det ikkje hadde vore for tennene som er trykt ned i bakverket. Biletet er til å verte uvel av, og slett ikkje noko ein gløymer med det første.
Rødland klarer gong på gong å skape fysiske kjensler hos publikum. Også verket «Trichotillomania» har mat som tema. Her kan vi glede oss over samspelet mellom den ruglete, glatte yta til appelsinane, det saftig fruktkjøtet og dei bølgande, tynne hårstråa. Samstundes har samanstillinga av dei to elementa noko ved seg som ein intuitivt vegrar seg mot. Dersom ein kjenner til det medisinske omgrepet som tittelen viser til, ein uimotståeleg trong til å nappe ut hår på kroppen, vekker den heilt glatte frukta endå meir ubehag.
«Stockings, Jeans and Carpeted Stairs»
I «Stockings, Jeans and Carpeted Stairs» legg ei veltrena hand seg om unge bein i lyse nettingstrømper. Den solbrune, grove handa står i kontrast til den matte, kremfarga strømpa og den lyse, glatte huda ein skimtar under. Biletet har store estetiske kvalitetar. Dei ulike materiala er detaljert skildra og gir verka ei heilt eiga stemning. Det er nesten så ein føler i fingertuppane dei stofflege kvalitetane som Rødland har eit uvanleg stort talent for å få fram. Dette kjem ikkje så godt fram i avbildingar, så dette er verk ein må oppsøke for at dei skal kome til sin rett.
I venleiken er det samstundes noko som skurrar. Ein vert særleg på vakt når ein ser intime samspel mellom menn og barn. Men kva er det vi eigentleg ser? Fotokunsten til Rødland speler i stort monn på det rikhaldige formspråket som vi møter dagleg i media. Vi har vant oss til å dekode slike eintydige bilete på ein augneblink. Men bileta til Rødland får oss til å stoppe opp. Dei verkar kjende, men så er dei det ikkje likevel. Det er kanskje derfor vi ikkje berre opplever bileta gjennom syn og tanke, men også gjennom ein meir kroppsleg respons.
«Filth honeymoon»
Utstillinga Back in Touch bygger opp store forventingar til mai neste år. Då er Rødland festspelutstillar i Bergen med «Fifth Honeymoon», med heilt nye arbeid som er laga spesielt for Kunsthallen i Bergen.
Eva Furseth
Fleire artiklar
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB
Kva er alternativet til EØS-medlemskap?
Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.
Foto: Privat
Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid
«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»
Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.
Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons
Vald mot kvinner som våpen
Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.
For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.
Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa
Verda ifølgje Orbán
BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.
Gjengkrim – ein varsla katastrofe
Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.