JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstMeldingar

Blomar i skinn og kjeder av knoklar

Kunsten til Aslaug M. Juliussen liknar lite på det vi har sett før.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Riddo Douttar Museat, Karasjok

Foto: Riddo Douttar Museat, Karasjok

5205
20190104
5205
20190104

Utstilling

Aslaug M. Juliussen:

Skjæringspunkter

Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø
20. oktober 2018–31. mars 2019
Kurator: Charis Gullickson

Det første som møter oss i utstillinga, er tre digre skulpturar: «Hornild», «Hornbærer» og «Hornrose». Reinsdyrhorn stikk opp av store ballar dekte av skinn og hår frå reinsdyr. Dei strålar mot oss som soler. Dei er som relikviar, sakrale gjenstandar frå eldgamle ritar.

Eg gjekk granskande kring skulpturane. Formene er kulerunde frå alle vinklar. Dei vitnar om stor presisjonsevne, eit solid handverk som har slektskap med smykka til Tone Vigeland. Vi finn den same inngåande formforståinga, den utrøyttelege og nyfikne utforskinga av materialet, men her med heilt andre ingrediensar og intensjonar.

Ser vi nærare på skulpturane, oppdagar vi at ho nyttar forskjellige delar av horna til kvar av dei. I «Hornbærer» har ho brukt dei ytste delane av horna, desse som minner om hender med fingrar som bøyer seg innover. Nedst er horna store, så vert dei mindre ettersom auga glir oppover forma. Jo meir vi ser på objekta, jo meir dukkar fram. Innimellom vert det som å forsøke tolke eit framandt språk; vi anar detaljar ein skal ha stor kunnskap om reindrift og samiske tradisjonar for å få fullt utbytte av. Såleis veks det fram eit sterkt ønske om å vite meir og dermed femne tettare om verka.

Å setje kunst i bås

Kunsten til Juliussen krinsar kring reinsdyret. Gjennom fleire tiår har ho arbeidd med reinsdyrdrift, og som kunstnar auser ho av den inngåande kunnskapen ho har om dyra og tilværet på vidda. Ho hentar inn material frå slaktinga og preparerer det trinn for trinn gjennom tidkrevjande prosessar. Det kviler ein djup respekt for reinen i verka, også for kunsthandverkstradisjonen, kanskje særleg for duodji. Duodji er eit samisk omgrep som er vanskeleg å omsetje, der naturmateriale, tradisjon og det åndelege smeltar saman i verket. Juliussen har nytta meir enn førti tradisjonsrike handverksteknikkar i dei utstilte verka. Det er sjeldan å sjå slik breidde i eit kunstnarskap.

Det er freistande å romantisere og eksotisere kunsten til Juliussen. Men kunsten hennar er så mykje meir enn dette. Det er kanskje derfor kuratoren har valt å setje inn seks verk av kunstnarar som har inspirert henne eller har likskapar i materialbruk og tema. Mellom anna er her eit teppe av den kjende tekstilkunstnaren Synnøve Anker Aurdal, som Juliussen var assistent for tidleg på 80-talet. Desse innslaga skaper nye og ofte uventa rom for dialogar.

Kvitskura knoklar

Dei største verka er plasserte i det luftige atriet i første etasje. Midt i rommet fløymer ei kjede av knoklar ned frå seks meters høgd. Det gir ein så overveldande verknad at det døyver noko av det makabre ved det. Verket kan stå som ein allegori over Esekiel 37, der Gud i eit syn lét profeten sjå ein dal full av tørre bein og korleis dei døde truande skal reise seg i endetida: «Tal profetord over desse knoklane og sei til dei: Tørre knoklar, høyr Herrens ord!»

Verket «Hornkjede» er utforma av kvitskura knoklar, hovar og horn som er patinerte og lenka saman. Mellom kvart stykke bein er eit årsmerke av typen reinsdyra har i øyra, med informasjon om kjønn, årgang og eigar. Merka fortel at knoklane ein gong hadde liv. Såleis kan verket også tolkast i memento mori-tradisjonen frå barokken, desse dystre måleria som dvelte ved kor kort livet er.

Hornpinnar

Langs to veggar heng hornpinnar på rekke og rad. Her er ein bit gevir forsynt med langstrekte glashorn i kvar ende. Juliussen har også laga versjonar støypte i jarn og dolomitt. Desse skarpe og paradoksalt sårbare spyda er så vel vakre å sjå på som vanskelege å forstå. Om ein ser på dei som stiliserte reinsdyr, kan dei kanskje seie oss noko om balansen mellom natur og kultur. Det som ser sterkt ut, kan gjerne lett knekke.

Hornpinnane er også brukte som stilk og frøberar i digre skinnroser. Også desse er påsydde årgangsmerke. Blomane er laga av kåpene til kvinner som kunstnaren verdset. Fleire av dei røffe og vêrharde vekstane er på avskrekkande vis forsynte med lange, skarpe ståltrådar.

Karakteristisk for verka hennar er formene reinsa for detaljar. Formene fortel på ulike måtar om korleis mennesket inngår i det naturlege krinslaupet. Her vert reinen det avgjerande bindeleddet. Verka har samstundes ein eksistensiell karakter som løftar dei ut over tid og stad. I ei tid då vi opplever ei aukande framandgjering til naturen, med klimatiske utfordringar som ein av mange uheldige konsekvensar, minner verka til Juliussen oss om noko evig grunnleggjande.

Katalog

Museet har laga ein katalog til utstillinga utgitt på det tyske prestisjeforlaget Arnoldsche. Sjølv om dei fleste forfattarane av boka er norske, er språket engelsk. Dette er eit økonomisk spørsmål i og med at boka skal presenterast ved bokmessa i Frankfurt i haust. I år er Noreg gjesteland, ei storsatsing mange har høge forventingar til.

Eg hadde lenge sett fram til utstillinga, og ho skuffa ikkje. Ho gav meirsmak. Det er alltid eit godt teikn. I sommar stiller Juliussen også ut i Blaafarveverket i Åmot og ved Anchorage Museum i Alaska.

Eva Furseth

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Utstilling

Aslaug M. Juliussen:

Skjæringspunkter

Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø
20. oktober 2018–31. mars 2019
Kurator: Charis Gullickson

Det første som møter oss i utstillinga, er tre digre skulpturar: «Hornild», «Hornbærer» og «Hornrose». Reinsdyrhorn stikk opp av store ballar dekte av skinn og hår frå reinsdyr. Dei strålar mot oss som soler. Dei er som relikviar, sakrale gjenstandar frå eldgamle ritar.

Eg gjekk granskande kring skulpturane. Formene er kulerunde frå alle vinklar. Dei vitnar om stor presisjonsevne, eit solid handverk som har slektskap med smykka til Tone Vigeland. Vi finn den same inngåande formforståinga, den utrøyttelege og nyfikne utforskinga av materialet, men her med heilt andre ingrediensar og intensjonar.

Ser vi nærare på skulpturane, oppdagar vi at ho nyttar forskjellige delar av horna til kvar av dei. I «Hornbærer» har ho brukt dei ytste delane av horna, desse som minner om hender med fingrar som bøyer seg innover. Nedst er horna store, så vert dei mindre ettersom auga glir oppover forma. Jo meir vi ser på objekta, jo meir dukkar fram. Innimellom vert det som å forsøke tolke eit framandt språk; vi anar detaljar ein skal ha stor kunnskap om reindrift og samiske tradisjonar for å få fullt utbytte av. Såleis veks det fram eit sterkt ønske om å vite meir og dermed femne tettare om verka.

Å setje kunst i bås

Kunsten til Juliussen krinsar kring reinsdyret. Gjennom fleire tiår har ho arbeidd med reinsdyrdrift, og som kunstnar auser ho av den inngåande kunnskapen ho har om dyra og tilværet på vidda. Ho hentar inn material frå slaktinga og preparerer det trinn for trinn gjennom tidkrevjande prosessar. Det kviler ein djup respekt for reinen i verka, også for kunsthandverkstradisjonen, kanskje særleg for duodji. Duodji er eit samisk omgrep som er vanskeleg å omsetje, der naturmateriale, tradisjon og det åndelege smeltar saman i verket. Juliussen har nytta meir enn førti tradisjonsrike handverksteknikkar i dei utstilte verka. Det er sjeldan å sjå slik breidde i eit kunstnarskap.

Det er freistande å romantisere og eksotisere kunsten til Juliussen. Men kunsten hennar er så mykje meir enn dette. Det er kanskje derfor kuratoren har valt å setje inn seks verk av kunstnarar som har inspirert henne eller har likskapar i materialbruk og tema. Mellom anna er her eit teppe av den kjende tekstilkunstnaren Synnøve Anker Aurdal, som Juliussen var assistent for tidleg på 80-talet. Desse innslaga skaper nye og ofte uventa rom for dialogar.

Kvitskura knoklar

Dei største verka er plasserte i det luftige atriet i første etasje. Midt i rommet fløymer ei kjede av knoklar ned frå seks meters høgd. Det gir ein så overveldande verknad at det døyver noko av det makabre ved det. Verket kan stå som ein allegori over Esekiel 37, der Gud i eit syn lét profeten sjå ein dal full av tørre bein og korleis dei døde truande skal reise seg i endetida: «Tal profetord over desse knoklane og sei til dei: Tørre knoklar, høyr Herrens ord!»

Verket «Hornkjede» er utforma av kvitskura knoklar, hovar og horn som er patinerte og lenka saman. Mellom kvart stykke bein er eit årsmerke av typen reinsdyra har i øyra, med informasjon om kjønn, årgang og eigar. Merka fortel at knoklane ein gong hadde liv. Såleis kan verket også tolkast i memento mori-tradisjonen frå barokken, desse dystre måleria som dvelte ved kor kort livet er.

Hornpinnar

Langs to veggar heng hornpinnar på rekke og rad. Her er ein bit gevir forsynt med langstrekte glashorn i kvar ende. Juliussen har også laga versjonar støypte i jarn og dolomitt. Desse skarpe og paradoksalt sårbare spyda er så vel vakre å sjå på som vanskelege å forstå. Om ein ser på dei som stiliserte reinsdyr, kan dei kanskje seie oss noko om balansen mellom natur og kultur. Det som ser sterkt ut, kan gjerne lett knekke.

Hornpinnane er også brukte som stilk og frøberar i digre skinnroser. Også desse er påsydde årgangsmerke. Blomane er laga av kåpene til kvinner som kunstnaren verdset. Fleire av dei røffe og vêrharde vekstane er på avskrekkande vis forsynte med lange, skarpe ståltrådar.

Karakteristisk for verka hennar er formene reinsa for detaljar. Formene fortel på ulike måtar om korleis mennesket inngår i det naturlege krinslaupet. Her vert reinen det avgjerande bindeleddet. Verka har samstundes ein eksistensiell karakter som løftar dei ut over tid og stad. I ei tid då vi opplever ei aukande framandgjering til naturen, med klimatiske utfordringar som ein av mange uheldige konsekvensar, minner verka til Juliussen oss om noko evig grunnleggjande.

Katalog

Museet har laga ein katalog til utstillinga utgitt på det tyske prestisjeforlaget Arnoldsche. Sjølv om dei fleste forfattarane av boka er norske, er språket engelsk. Dette er eit økonomisk spørsmål i og med at boka skal presenterast ved bokmessa i Frankfurt i haust. I år er Noreg gjesteland, ei storsatsing mange har høge forventingar til.

Eg hadde lenge sett fram til utstillinga, og ho skuffa ikkje. Ho gav meirsmak. Det er alltid eit godt teikn. I sommar stiller Juliussen også ut i Blaafarveverket i Åmot og ved Anchorage Museum i Alaska.

Eva Furseth

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis