JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Jernbane med mykje attåt

Me kjem nær dei som levde og arbeidde med jernbane og malm i Ofoten og Norrbotten.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4908
20180525
4908
20180525

Sakprosa

Gunnar Grytås:

Malmtunge spor

Historia om
Ofotbanen

Samlaget 2017

Alt i føreordet får me vita at dette ikkje er ei bok for einspora jernbaneentusiastar. Her er det ikkje lokomotiv og hestekrefter, men samfunnet jernbanen skapte, og menneska som levde og arbeidde i dette samfunnet, me får høyra om.

Kring Kiruna og Gællivare i Norrbotten låg der ovende rike malmårer og venta på å verta utnytta og selde på eksportmarknaden. Det som vanta, var jernbanar til dei næraste hamnene. Narvik i vest baud på isfri heilårshamn, Luleå i aust låg lagleg til, men var ufør vintersdag. Og bane vart det. I 1902 vart heile strekkja Narvik–Luleå opna.

Grytås er innom det meste: Oppbygginga av malmbyane Narvik og Kiruna, fyrste verdskrigen, mellomkrigstida, vinterkrigen og kommunistredsla, krigen og svensk samarbeid med Hitler, etterkrigstida med vokster, storstreiken i 1969–70, nedgangstid og nye næringar, privatiseringa av Ofotbanen og Malmbanan – sjølve gullgruva til NSB og SJ – og til slutt framtidsvyane.

Me kjem nær dei som levde og arbeidde her. Dette er ein klår styrke ved boka. Eg skal gje nokre smakebitar.

Hjalmar Lundbohm, fyrste bolagssjefen oppe i nord, ynskte «å byggja verdsens beste samfunn» i Kiruna. Bolaget gav støtte til å reisa Folkets hus. Men noko så vederstyggeleg som kollektiv tariffavtale lika Lundbohm ille. Styret i Stockholm tykte Lundbohm var altfor spandabel andsynes lokalsamfunnet.

Gode tider

Då Hitler kom til makta, vart det gode tider. Tyskland kjøpte malm i ovmengd for å smi våpen. Så skulle våpena brukast. Finland var fyrste nordiske landet som kom i krig då Sovjet gjekk til åtak. Kommunistane stod sterkt i Norrbotten. No var dei ille farne. «Upålitelege» svenskar vart sette i interneringsleir.

3. mars 1940 eksploderte ei bombe i huset til kommunistavisa Norrskensflamman i Luleå. Huset tok fyr, og fem personar brann inne. Høgreekstreme likar å skryta av bragdene sine, så statspolitiet fann ut kven som stod bak. Leiaren var politimeisteren i Luleå. Med seg hadde hadde han tre offiserar og nokre andre. Dei forklåra at dei ikkje visste at der budde folk i huset. Dermed slapp dei tiltale for mordbrann, men dei fekk fengselsstraff for grovt skadeverk.

Både Tyskland og vestmaktene ynskte å sikra seg malmen som vart skipa ut frå Narvik – og hindra at motparten fekk han. Tyskland var fyrst ute: 9. april 1940.

Tyskland la press på Sverige, og medan stridane rundt Narvik framleis rasa, fekk Tyskland løyve til å senda forsyningar til Narvik med tog gjennom Sverige. Trafikken auka mykje etter at det vart slutt på kampane i Nord-Noreg. Også krigsfangar vart sende med tog gjennom Sverige.

Wollweber-ligaen var ei kommunistisk gruppe som sprengde skip som gjekk på Nazi-Tyskland. Hjå LKAB i Kiruna var det godt om dynamitt. I LKAB arbeidde Johan Edvard Nyberg som maskinreparatør. Heime i kjellaren hadde han sin eigen bombeverkstad. Herifrå vart bombene sende vidare til hamnebyar rundt om i verda.

Sæpo, det svenske tryggingspolitiet, og Gestapo samarbeidde om å rulla opp Wollweber-ligaen. Dei lykkast. To norske medlemmer i gruppa, Martin Hjelmen og Barly Pettersen, vart tekne i Sverige, utleverte til Gestapo i Noreg, torturerte og avretta.

Etterkrigstida frå 1945 til 1975 var prega av jamn og sterk vekst både i malmbrytinga og utskipinga frå Narvik. Pengane strøymde inn i statskassene i Noreg og Sverige. Men under yta i gruvene samla det seg oppdemd misnøye. Amerikanske tidsstudiar og amerikansk ovanfrå og ned-leiarstil vart innførte.

Streik

Sara Lidman vitja gruvene vinteren 67–68 og intervjua arbeidarane. Intervjua kom ut i boka Gruva med foto av Odd Uhrbom. Boka kunne lesast som ei åtvaring. Då streiken begynte i desember 1969, tente boka som ei god forklåring på årsakene til at det vart streik.

NSB og SJ hadde i alle år tent grovt på å frakta malmen. Til all lykke fanst det gode krefter som ville ha slutt på at staten skulle kunne tena gode pengar på å driva jernbane. I 1993 og -95 vedtok Stortinget å slutta Noreg til EUs jernbanedirektiv. Eit dotterselskap under LKAB fekk no køyreretten.

Tidleg på 2000-talet vart gruvebyane Kiruna og Malmberget nær Gællivare innhenta av sine eigne gruver. Malmårene som skulle drivast i framtida, låg under byane, så dei laut flyttast. Nokre minneverdige hus skulle flyttast, dei fleste husa skulle rivast og nye byggjast på sikker grunn. Byflyttinga er begynt og kjem til å vara i mange år.

Grytås femner vidt, som nemnt, og han skriv levande og godt. Eg vil tru det han skriv er kjent frå før, for nokre, men ikkje for dei mange. For dei ligg her lite kjend, men viktig kunnskap og ventar.

Aslak L. Helleve

Aslak L. Helleve er tidlegare lærar og har i mange år interessert seg for jernbane og lokalhistorie.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Gunnar Grytås:

Malmtunge spor

Historia om
Ofotbanen

Samlaget 2017

Alt i føreordet får me vita at dette ikkje er ei bok for einspora jernbaneentusiastar. Her er det ikkje lokomotiv og hestekrefter, men samfunnet jernbanen skapte, og menneska som levde og arbeidde i dette samfunnet, me får høyra om.

Kring Kiruna og Gællivare i Norrbotten låg der ovende rike malmårer og venta på å verta utnytta og selde på eksportmarknaden. Det som vanta, var jernbanar til dei næraste hamnene. Narvik i vest baud på isfri heilårshamn, Luleå i aust låg lagleg til, men var ufør vintersdag. Og bane vart det. I 1902 vart heile strekkja Narvik–Luleå opna.

Grytås er innom det meste: Oppbygginga av malmbyane Narvik og Kiruna, fyrste verdskrigen, mellomkrigstida, vinterkrigen og kommunistredsla, krigen og svensk samarbeid med Hitler, etterkrigstida med vokster, storstreiken i 1969–70, nedgangstid og nye næringar, privatiseringa av Ofotbanen og Malmbanan – sjølve gullgruva til NSB og SJ – og til slutt framtidsvyane.

Me kjem nær dei som levde og arbeidde her. Dette er ein klår styrke ved boka. Eg skal gje nokre smakebitar.

Hjalmar Lundbohm, fyrste bolagssjefen oppe i nord, ynskte «å byggja verdsens beste samfunn» i Kiruna. Bolaget gav støtte til å reisa Folkets hus. Men noko så vederstyggeleg som kollektiv tariffavtale lika Lundbohm ille. Styret i Stockholm tykte Lundbohm var altfor spandabel andsynes lokalsamfunnet.

Gode tider

Då Hitler kom til makta, vart det gode tider. Tyskland kjøpte malm i ovmengd for å smi våpen. Så skulle våpena brukast. Finland var fyrste nordiske landet som kom i krig då Sovjet gjekk til åtak. Kommunistane stod sterkt i Norrbotten. No var dei ille farne. «Upålitelege» svenskar vart sette i interneringsleir.

3. mars 1940 eksploderte ei bombe i huset til kommunistavisa Norrskensflamman i Luleå. Huset tok fyr, og fem personar brann inne. Høgreekstreme likar å skryta av bragdene sine, så statspolitiet fann ut kven som stod bak. Leiaren var politimeisteren i Luleå. Med seg hadde hadde han tre offiserar og nokre andre. Dei forklåra at dei ikkje visste at der budde folk i huset. Dermed slapp dei tiltale for mordbrann, men dei fekk fengselsstraff for grovt skadeverk.

Både Tyskland og vestmaktene ynskte å sikra seg malmen som vart skipa ut frå Narvik – og hindra at motparten fekk han. Tyskland var fyrst ute: 9. april 1940.

Tyskland la press på Sverige, og medan stridane rundt Narvik framleis rasa, fekk Tyskland løyve til å senda forsyningar til Narvik med tog gjennom Sverige. Trafikken auka mykje etter at det vart slutt på kampane i Nord-Noreg. Også krigsfangar vart sende med tog gjennom Sverige.

Wollweber-ligaen var ei kommunistisk gruppe som sprengde skip som gjekk på Nazi-Tyskland. Hjå LKAB i Kiruna var det godt om dynamitt. I LKAB arbeidde Johan Edvard Nyberg som maskinreparatør. Heime i kjellaren hadde han sin eigen bombeverkstad. Herifrå vart bombene sende vidare til hamnebyar rundt om i verda.

Sæpo, det svenske tryggingspolitiet, og Gestapo samarbeidde om å rulla opp Wollweber-ligaen. Dei lykkast. To norske medlemmer i gruppa, Martin Hjelmen og Barly Pettersen, vart tekne i Sverige, utleverte til Gestapo i Noreg, torturerte og avretta.

Etterkrigstida frå 1945 til 1975 var prega av jamn og sterk vekst både i malmbrytinga og utskipinga frå Narvik. Pengane strøymde inn i statskassene i Noreg og Sverige. Men under yta i gruvene samla det seg oppdemd misnøye. Amerikanske tidsstudiar og amerikansk ovanfrå og ned-leiarstil vart innførte.

Streik

Sara Lidman vitja gruvene vinteren 67–68 og intervjua arbeidarane. Intervjua kom ut i boka Gruva med foto av Odd Uhrbom. Boka kunne lesast som ei åtvaring. Då streiken begynte i desember 1969, tente boka som ei god forklåring på årsakene til at det vart streik.

NSB og SJ hadde i alle år tent grovt på å frakta malmen. Til all lykke fanst det gode krefter som ville ha slutt på at staten skulle kunne tena gode pengar på å driva jernbane. I 1993 og -95 vedtok Stortinget å slutta Noreg til EUs jernbanedirektiv. Eit dotterselskap under LKAB fekk no køyreretten.

Tidleg på 2000-talet vart gruvebyane Kiruna og Malmberget nær Gællivare innhenta av sine eigne gruver. Malmårene som skulle drivast i framtida, låg under byane, så dei laut flyttast. Nokre minneverdige hus skulle flyttast, dei fleste husa skulle rivast og nye byggjast på sikker grunn. Byflyttinga er begynt og kjem til å vara i mange år.

Grytås femner vidt, som nemnt, og han skriv levande og godt. Eg vil tru det han skriv er kjent frå før, for nokre, men ikkje for dei mange. For dei ligg her lite kjend, men viktig kunnskap og ventar.

Aslak L. Helleve

Aslak L. Helleve er tidlegare lærar og har i mange år interessert seg for jernbane og lokalhistorie.

Grytås femner vidt, og han skriv levande og godt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Eit større forsvar treng fleire folk. Neste år vil regjeringa tilføre Forsvaret 300 nye årsverk, i overkant av 400 fleire vernepliktige i førstegongsteneste og i overkant av 600 fleire reservistar. Biletet viser unge som tok del i ei opptaksprøve til bachelorutdanning i Forsvaret på Sessvollmoen i fjor.

Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Mangel på personell kan bremse Forsvaret

Forsvaret er budsjettvinnar i år, men manglar fagfolk. – Vi er på grensa til ei krise, seier forbundsleiar Torbjørn Bongo.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Firda på Sandane i Nordfjord er ein av få vidaregåande skular som tilbyr både drama-, dans- og musikkfag. Elevar frå 21 kommunar søker seg hit. Likevel heng trusselen om nedlegging av linjer over han.

Foto: Firda vgs / Vestland fylkeskommune

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Slaktar skular med sparekniv

Når fylkeskommunane må kutte, går det hardt ut over den vidaregåande skulen. Fag, linjer og heile skular forsvinn.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Moses i bokhandelen ved San Antonio University der han arbeider når han ikkje studerer psykologi.

Alle foto: Håvard Rem

ReportasjeFeature
Håvard Rem

Sekstiåttarkryptonitten

SAN ANTONIO: Unge ikkje-vestlege vert lett konservative.
Dei kjem frå tradisjonstru kulturar som ikkje dreg på vestleg skuld.

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur

Ei ekstremt brutal historie

Med den monumentale boka Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium har Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis