Helvetes Trier
Det startar vondt og vert verre og verre. Det er lenge sidan eg har hatt så lyst til å gå frå kinosalen på grunn av fysisk ubehag.
Jack (Matt Dillon) drep kvinner og skuldar på at han er psykopat.
Foto: Norsk Film Distribusjon
Skrekk / krim
Regi: Lars von Trier
The House That Jack Built
Med: Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman
Jack (Dillon) vil teikna og byggja sitt eige hus. Mens han held på med det, startar han med å drepa folk. Han skuldar på at han er psykopat, noko stemma i hovudet hans (Ganz) meiner er uvanleg innsiktsfullt. Lite hjelper det offera hans.
Trier-faen
Eg har aldri vore særskilt glad i Lars von Triers pompøse, kompromisslause filmar som Breaking the Waves (1996) eller Idiotene (1998). Den makabre serien Riget (1994–97) var noko me alle såg, på same måte som Twin Peaks, men utan at eg eigentleg var særleg begeistra. Dei seinare filmane hans har eg sett berre sporadisk.
At regissøren har ein forkjærleik eller fascinasjon for bederva menneske som likar å drepa, voldta og skjera kroppsdelar av kvinner, viste han alt i den fyrste langfilmen sin, The Element of Crime (1984). Og ja, det er menn som driv med dette, og i tråd med eldgamal tradisjon er jobben til kvinnene å stira skrekkslagne mot overfallsmann og kamera og så døy etter mykje skrik, blod og liding. Likevel var eg ikkje førebudd på kor til dei grader ekkel The House That Jack Built er. Det får eg ta på mi kappe.
Makabaret
Filmen er bygd opp kronologisk – frå det eine uventa drapet til den metodiske planlegginga av seinare drap. Matt Dillon spelar isnande kaldt og overtydande den sjølvrettferdige Jack som forbannar seg over at mannen alltid vert halden skuldig, og kvinnene alltid er offer.
Det er vanskeleg å tolka om von Trier her prøver å retta kritikk mot dagens samfunn, der dette vert framhalde som sanning av ei stadig aukande gruppe misforståtte menn som i ytste konsekvens tyr til slike grufulle handlingar – eg lèt tvilen koma han til gode. Det dekker uansett ikkje over det faktumet at kvinner berre ved å vera fødd som kvinner, gjer seg sjølv til potensielle valdsoffer.
Treng me nok ein slik film? Sjølvsagt ikkje. Men Lars von Trier ser det neppe som sin jobb å gjera noko for å retta opp skeiv balanse så lenge han kan skilta med kunstnarisk fridom. Det skal han få lov til, men det gjer han ikkje til nokon radikal eller original filmskapar i dette tilfellet. Eg kjenner ikkje skrekkfilmsjangeren godt nok til å seia om dette er på Dario Argento-nivå, og pysete som eg er, vil eg neppe finna ut av det heller. Eg ser heller ikkje nokon grunn til å utfordra meg sjølv i den retning, men om fantasifulle, groteske drapstablå er di greie, har eg ingen problem med å seia at du trygt kan sjå The House That Jack Built. Eg skal gjera mitt beste for å gløyma at filmen finst.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Skrekk / krim
Regi: Lars von Trier
The House That Jack Built
Med: Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman
Jack (Dillon) vil teikna og byggja sitt eige hus. Mens han held på med det, startar han med å drepa folk. Han skuldar på at han er psykopat, noko stemma i hovudet hans (Ganz) meiner er uvanleg innsiktsfullt. Lite hjelper det offera hans.
Trier-faen
Eg har aldri vore særskilt glad i Lars von Triers pompøse, kompromisslause filmar som Breaking the Waves (1996) eller Idiotene (1998). Den makabre serien Riget (1994–97) var noko me alle såg, på same måte som Twin Peaks, men utan at eg eigentleg var særleg begeistra. Dei seinare filmane hans har eg sett berre sporadisk.
At regissøren har ein forkjærleik eller fascinasjon for bederva menneske som likar å drepa, voldta og skjera kroppsdelar av kvinner, viste han alt i den fyrste langfilmen sin, The Element of Crime (1984). Og ja, det er menn som driv med dette, og i tråd med eldgamal tradisjon er jobben til kvinnene å stira skrekkslagne mot overfallsmann og kamera og så døy etter mykje skrik, blod og liding. Likevel var eg ikkje førebudd på kor til dei grader ekkel The House That Jack Built er. Det får eg ta på mi kappe.
Makabaret
Filmen er bygd opp kronologisk – frå det eine uventa drapet til den metodiske planlegginga av seinare drap. Matt Dillon spelar isnande kaldt og overtydande den sjølvrettferdige Jack som forbannar seg over at mannen alltid vert halden skuldig, og kvinnene alltid er offer.
Det er vanskeleg å tolka om von Trier her prøver å retta kritikk mot dagens samfunn, der dette vert framhalde som sanning av ei stadig aukande gruppe misforståtte menn som i ytste konsekvens tyr til slike grufulle handlingar – eg lèt tvilen koma han til gode. Det dekker uansett ikkje over det faktumet at kvinner berre ved å vera fødd som kvinner, gjer seg sjølv til potensielle valdsoffer.
Treng me nok ein slik film? Sjølvsagt ikkje. Men Lars von Trier ser det neppe som sin jobb å gjera noko for å retta opp skeiv balanse så lenge han kan skilta med kunstnarisk fridom. Det skal han få lov til, men det gjer han ikkje til nokon radikal eller original filmskapar i dette tilfellet. Eg kjenner ikkje skrekkfilmsjangeren godt nok til å seia om dette er på Dario Argento-nivå, og pysete som eg er, vil eg neppe finna ut av det heller. Eg ser heller ikkje nokon grunn til å utfordra meg sjølv i den retning, men om fantasifulle, groteske drapstablå er di greie, har eg ingen problem med å seia at du trygt kan sjå The House That Jack Built. Eg skal gjera mitt beste for å gløyma at filmen finst.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»