Hauge-dagbøkene: 10. februar 1966
«Kvar frå kom me? Kvar skal me? Kva er vondt, kva er godt?»
Teikning: May Linn Clement
Leo Tolstoy: Anna Karenina. Tri drjuge band. Vel, eg har aldri lese dette verket fyrr. Spanande, gripande. Har lang dragkraft. Spursmål mann–kvinne. Vel, eg skal ikkje segja meir.
No, etter eg har lese Anna Karenina (Kreutzersonaten og Krig og Fred har eg lese fyrr), skal det verta gildt å lesa Thomas Manns utgreiding um Goethe og Tolstoy.
Dei store, klåre dragi i forteljingi, det sentralt menneskelege, det som i røyndi er noko, gjeld noko for kvart einskilt menneske, og samfunnet òg, det er det Tolstoy skildrar. Han er ikkje estet. Kvar frå kom me? Kvar skal me? Kva er vondt, kva er godt?
Dette er evige spursmål for han. Kva er lukke? Kva er rettferd? Kva er menneskeverd? Klåre, greide umgrep, evige tankar som har rørt seg hjå menneski til alle tider. Jau, han har dei store linor. Sermerkt for Tolstoy er at han skildrar normale menneske, ikkje so mykje avvikarane, dei unormale, slik som Dostojevsky skulde gjera.
Tolstoy har sikkert lagt ned mykje i seg sjølv i Konstantin Levin. Tolstoys romanar har den store roi som høyrer naturi og årstidene til. Organiserande kraft sermerkjer Tolstoy, difor fell all tilgjerdsle og stas burt. Dolly, Kitty og Anna, desse tri kvinnone har mykje å fortelja deg.
Homér, Platon, Pindar, Shakespeare, Molière, Hamsun, Aukrust, Duun kunde lite og ikkje av framande språk. Men dei kunde sitt morsmål. Nietzsche meinte framande språk øydelagde øyro for morsmålet. Goethe meinte det motsette.
Hugs du er ein sjølvlærd mann, og det du gjer, vert dømt strengare enn det dei lærde gjer! Det er Aasen sine ord.
Dagbladet kjem til dagen, med Hammarlunds kvinnfolk- og brennevins-drøymande 50-åringar. «Vad Albert Engström angår, så har han varit en läromästare av särskildt slag för det lärelystnad svenska folket: han har bidragit åtskilligt till svenskarnas forråelse,» sa Ekelund.
Einsretta poesi, ja uppgåva er å sjokkera, noko anna tenkjer dei ikkje på i dag.
Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Leo Tolstoy: Anna Karenina. Tri drjuge band. Vel, eg har aldri lese dette verket fyrr. Spanande, gripande. Har lang dragkraft. Spursmål mann–kvinne. Vel, eg skal ikkje segja meir.
No, etter eg har lese Anna Karenina (Kreutzersonaten og Krig og Fred har eg lese fyrr), skal det verta gildt å lesa Thomas Manns utgreiding um Goethe og Tolstoy.
Dei store, klåre dragi i forteljingi, det sentralt menneskelege, det som i røyndi er noko, gjeld noko for kvart einskilt menneske, og samfunnet òg, det er det Tolstoy skildrar. Han er ikkje estet. Kvar frå kom me? Kvar skal me? Kva er vondt, kva er godt?
Dette er evige spursmål for han. Kva er lukke? Kva er rettferd? Kva er menneskeverd? Klåre, greide umgrep, evige tankar som har rørt seg hjå menneski til alle tider. Jau, han har dei store linor. Sermerkt for Tolstoy er at han skildrar normale menneske, ikkje so mykje avvikarane, dei unormale, slik som Dostojevsky skulde gjera.
Tolstoy har sikkert lagt ned mykje i seg sjølv i Konstantin Levin. Tolstoys romanar har den store roi som høyrer naturi og årstidene til. Organiserande kraft sermerkjer Tolstoy, difor fell all tilgjerdsle og stas burt. Dolly, Kitty og Anna, desse tri kvinnone har mykje å fortelja deg.
Homér, Platon, Pindar, Shakespeare, Molière, Hamsun, Aukrust, Duun kunde lite og ikkje av framande språk. Men dei kunde sitt morsmål. Nietzsche meinte framande språk øydelagde øyro for morsmålet. Goethe meinte det motsette.
Hugs du er ein sjølvlærd mann, og det du gjer, vert dømt strengare enn det dei lærde gjer! Det er Aasen sine ord.
Dagbladet kjem til dagen, med Hammarlunds kvinnfolk- og brennevins-drøymande 50-åringar. «Vad Albert Engström angår, så har han varit en läromästare av särskildt slag för det lärelystnad svenska folket: han har bidragit åtskilligt till svenskarnas forråelse,» sa Ekelund.
Einsretta poesi, ja uppgåva er å sjokkera, noko anna tenkjer dei ikkje på i dag.
Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.