Gripande utvandrarkrønike
Edvard Hoems romansuksess går vakkert til scenen.
Hilde Gjermundsen Broch og Jon Bleiklie Devik gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, skriv Bent Kvalvik.
Foto: Dag Jenssen
Det Norske Teatret
Edvard Hoem:
Slåttekar i himmelen
Dramatisert av Kristian Lykkeslet Strømskag
Regi: Bentein Baardson
Scenografi: Arne Nøst
Videodesignar: Reidar Andreas Richardsen
Edvard Hoems indirekte sjølvbiografiske romanar, om den hardtarbeidande familien i det karrige Vest-Noreg for over 150 år sidan, har alt fengsla og rørt norske lesarar i nokre år. Det første bandet, Slåttekar i himmelen, er vel alt no å rekne for ein klassikar. Det er ei stor utfordring å ta ei såpass fasettert forteljing til teaterscenen. Men samstundes, her er det hendingar som bed om å få kome til syne, og personskildringar som bed om å få kjøt og blod. Ein kan trygt slå fast at Det Norske Teatret har greidd det, relativt nøkternt utstyrt, men i spel og forteljeteknikk sannferdig og frodig.
Her handlar det om den trauste og heiderlege husmannen Knut Nesje, som er slåttekar for storbonden og drøymer om betre tider for seg og kona og borna, alt medan han må sjå borna rømme bygda og kona bli sliten, trist og gamal. Svigerinna hans, og den eine sonen, forlèt det framtidslause Noreg og dreg til Amerika, og slik held historia parallelt fram på to sider av Atlanteren.
Her er hendingar og lagnader som grip oss og held oss i ande, sjølv for oss som har lese boka og for lengst laga våre eigne bilete av stadane og menneska. Jon Bleiklie Devik og Heidi Gjermundsen Broch gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, og Sara Fellmann som den driftige, fine og sterke Gjertine er fullstendig i romanånda. Ensemblet elles gjer òg inspirert innsats, og den semiepiske dramaforma, som vekslar mellom direkte spel og forteljeteater, fungerer i denne samanhengen forunderleg saumlaust. I Bentein Baardsons regi er det gjennomført ein rank, direkte tone som ikkje kan unngå å treffe oss heime, og i Arne Nøsts lett spartanske, men sterkt biletmanande scenografi – ja, her er det òg vedunderlege projeksjonar av vestlandske landskap og amerikansk prærie – er vi heile tida til stades i det vi ser og høyrer.
Det kjem no og da kritiske røyster til norsk teater om tendensen til å la ny norsk dramatikk vere representert av dramatiserte romanar. Kan hende har det vore mykje av det i seinare tid. Men at norsk originalskriven dramatikk tapar i merksemdskampen, kan ein ikkje berre skulde teatera for. Publikum vil trass i alt gjerne ha den gode historia. Da lyt ein ta han frå der han er å finne. Og denne gongen er det hjå Edvard Hoem.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det Norske Teatret
Edvard Hoem:
Slåttekar i himmelen
Dramatisert av Kristian Lykkeslet Strømskag
Regi: Bentein Baardson
Scenografi: Arne Nøst
Videodesignar: Reidar Andreas Richardsen
Edvard Hoems indirekte sjølvbiografiske romanar, om den hardtarbeidande familien i det karrige Vest-Noreg for over 150 år sidan, har alt fengsla og rørt norske lesarar i nokre år. Det første bandet, Slåttekar i himmelen, er vel alt no å rekne for ein klassikar. Det er ei stor utfordring å ta ei såpass fasettert forteljing til teaterscenen. Men samstundes, her er det hendingar som bed om å få kome til syne, og personskildringar som bed om å få kjøt og blod. Ein kan trygt slå fast at Det Norske Teatret har greidd det, relativt nøkternt utstyrt, men i spel og forteljeteknikk sannferdig og frodig.
Her handlar det om den trauste og heiderlege husmannen Knut Nesje, som er slåttekar for storbonden og drøymer om betre tider for seg og kona og borna, alt medan han må sjå borna rømme bygda og kona bli sliten, trist og gamal. Svigerinna hans, og den eine sonen, forlèt det framtidslause Noreg og dreg til Amerika, og slik held historia parallelt fram på to sider av Atlanteren.
Her er hendingar og lagnader som grip oss og held oss i ande, sjølv for oss som har lese boka og for lengst laga våre eigne bilete av stadane og menneska. Jon Bleiklie Devik og Heidi Gjermundsen Broch gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, og Sara Fellmann som den driftige, fine og sterke Gjertine er fullstendig i romanånda. Ensemblet elles gjer òg inspirert innsats, og den semiepiske dramaforma, som vekslar mellom direkte spel og forteljeteater, fungerer i denne samanhengen forunderleg saumlaust. I Bentein Baardsons regi er det gjennomført ein rank, direkte tone som ikkje kan unngå å treffe oss heime, og i Arne Nøsts lett spartanske, men sterkt biletmanande scenografi – ja, her er det òg vedunderlege projeksjonar av vestlandske landskap og amerikansk prærie – er vi heile tida til stades i det vi ser og høyrer.
Det kjem no og da kritiske røyster til norsk teater om tendensen til å la ny norsk dramatikk vere representert av dramatiserte romanar. Kan hende har det vore mykje av det i seinare tid. Men at norsk originalskriven dramatikk tapar i merksemdskampen, kan ein ikkje berre skulde teatera for. Publikum vil trass i alt gjerne ha den gode historia. Da lyt ein ta han frå der han er å finne. Og denne gongen er det hjå Edvard Hoem.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.
Foto: Lina Hindrum
Fadesar og fasadar
Roboten blir til mens vi ror.
Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).
Foto: Ole Martin Wold / NTB
I rykk og napp
Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.
Foto: Wildside
Roma – ein lukka by
Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.
Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Ja til skule, nei til studentfabrikk
Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.
Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB
Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger
Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.