JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Gripande utvandrarkrønike

Edvard Hoems romansuksess går vakkert til scenen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hilde Gjermundsen Broch og Jon Bleiklie Devik gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, skriv Bent Kvalvik.

Hilde Gjermundsen Broch og Jon Bleiklie Devik gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, skriv Bent Kvalvik.

Foto: Dag Jenssen

Hilde Gjermundsen Broch og Jon Bleiklie Devik gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, skriv Bent Kvalvik.

Hilde Gjermundsen Broch og Jon Bleiklie Devik gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, skriv Bent Kvalvik.

Foto: Dag Jenssen

2571
20200320
2571
20200320

Det Norske Teatret

Edvard Hoem:

Slåttekar i himmelen

Dramatisert av Kristian Lykkeslet Strømskag
Regi: Bentein Baardson
Scenografi: Arne Nøst
Videodesignar: Reidar Andreas Richardsen

Edvard Hoems indirekte sjølvbiografiske romanar, om den hardtarbeidande familien i det karrige Vest-Noreg for over 150 år sidan, har alt fengsla og rørt norske lesarar i nokre år. Det første bandet, Slåttekar i himmelen, er vel alt no å rekne for ein klassikar. Det er ei stor utfordring å ta ei såpass fasettert forteljing til teaterscenen. Men samstundes, her er det hendingar som bed om å få kome til syne, og personskildringar som bed om å få kjøt og blod. Ein kan trygt slå fast at Det Norske Teatret har greidd det, relativt nøkternt utstyrt, men i spel og forteljeteknikk sannferdig og frodig.

Her handlar det om den trauste og heiderlege husmannen Knut Nesje, som er slåttekar for storbonden og drøymer om betre tider for seg og kona og borna, alt medan han må sjå borna rømme bygda og kona bli sliten, trist og gamal. Svigerinna hans, og den eine sonen, forlèt det framtidslause Noreg og dreg til Amerika, og slik held historia parallelt fram på to sider av Atlanteren.

Her er hendingar og lagnader som grip oss og held oss i ande, sjølv for oss som har lese boka og for lengst laga våre eigne bilete av stadane og menneska. Jon Bleiklie Devik og Heidi Gjermundsen Broch gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, og Sara Fellmann som den driftige, fine og sterke Gjertine er fullstendig i romanånda. Ensemblet elles gjer òg inspirert innsats, og den semiepiske dramaforma, som vekslar mellom direkte spel og forteljeteater, fungerer i denne samanhengen forunderleg saumlaust. I Bentein Baardsons regi er det gjennomført ein rank, direkte tone som ikkje kan unngå å treffe oss heime, og i Arne Nøsts lett spartanske, men sterkt biletmanande scenografi – ja, her er det òg vedunderlege projeksjonar av vestlandske landskap og amerikansk prærie – er vi heile tida til stades i det vi ser og høyrer.

Det kjem no og da kritiske røyster til norsk teater om tendensen til å la ny norsk dramatikk vere representert av dramatiserte romanar. Kan hende har det vore mykje av det i seinare tid. Men at norsk originalskriven dramatikk tapar i merksemdskampen, kan ein ikkje berre skulde teatera for. Publikum vil trass i alt gjerne ha den gode historia. Da lyt ein ta han frå der han er å finne. Og denne gongen er det hjå Edvard Hoem.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det Norske Teatret

Edvard Hoem:

Slåttekar i himmelen

Dramatisert av Kristian Lykkeslet Strømskag
Regi: Bentein Baardson
Scenografi: Arne Nøst
Videodesignar: Reidar Andreas Richardsen

Edvard Hoems indirekte sjølvbiografiske romanar, om den hardtarbeidande familien i det karrige Vest-Noreg for over 150 år sidan, har alt fengsla og rørt norske lesarar i nokre år. Det første bandet, Slåttekar i himmelen, er vel alt no å rekne for ein klassikar. Det er ei stor utfordring å ta ei såpass fasettert forteljing til teaterscenen. Men samstundes, her er det hendingar som bed om å få kome til syne, og personskildringar som bed om å få kjøt og blod. Ein kan trygt slå fast at Det Norske Teatret har greidd det, relativt nøkternt utstyrt, men i spel og forteljeteknikk sannferdig og frodig.

Her handlar det om den trauste og heiderlege husmannen Knut Nesje, som er slåttekar for storbonden og drøymer om betre tider for seg og kona og borna, alt medan han må sjå borna rømme bygda og kona bli sliten, trist og gamal. Svigerinna hans, og den eine sonen, forlèt det framtidslause Noreg og dreg til Amerika, og slik held historia parallelt fram på to sider av Atlanteren.

Her er hendingar og lagnader som grip oss og held oss i ande, sjølv for oss som har lese boka og for lengst laga våre eigne bilete av stadane og menneska. Jon Bleiklie Devik og Heidi Gjermundsen Broch gjev nydelege tolkingar av ekteparet Nesje, og Sara Fellmann som den driftige, fine og sterke Gjertine er fullstendig i romanånda. Ensemblet elles gjer òg inspirert innsats, og den semiepiske dramaforma, som vekslar mellom direkte spel og forteljeteater, fungerer i denne samanhengen forunderleg saumlaust. I Bentein Baardsons regi er det gjennomført ein rank, direkte tone som ikkje kan unngå å treffe oss heime, og i Arne Nøsts lett spartanske, men sterkt biletmanande scenografi – ja, her er det òg vedunderlege projeksjonar av vestlandske landskap og amerikansk prærie – er vi heile tida til stades i det vi ser og høyrer.

Det kjem no og da kritiske røyster til norsk teater om tendensen til å la ny norsk dramatikk vere representert av dramatiserte romanar. Kan hende har det vore mykje av det i seinare tid. Men at norsk originalskriven dramatikk tapar i merksemdskampen, kan ein ikkje berre skulde teatera for. Publikum vil trass i alt gjerne ha den gode historia. Da lyt ein ta han frå der han er å finne. Og denne gongen er det hjå Edvard Hoem.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis