JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Fuglane – i fin flukt

Finurlege Vesaas får nok ein gong nytt liv på scena.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tom Styve tolkar Mattis innsiktsfullt. Ingvild Holthe Bygdnes konstrasterer han som den jordnære Hege, skriv Bent Kvalvik.

Tom Styve tolkar Mattis innsiktsfullt. Ingvild Holthe Bygdnes konstrasterer han som den jordnære Hege, skriv Bent Kvalvik.

Foto: Riksteatret

Tom Styve tolkar Mattis innsiktsfullt. Ingvild Holthe Bygdnes konstrasterer han som den jordnære Hege, skriv Bent Kvalvik.

Tom Styve tolkar Mattis innsiktsfullt. Ingvild Holthe Bygdnes konstrasterer han som den jordnære Hege, skriv Bent Kvalvik.

Foto: Riksteatret

2503
20190125
2503
20190125

Riksteatret

Tarjei Vesaas:

Fuglane

Dramatisering og regi:
Lasse Kolsrud
Scenografi og kostyme:
Milja Salovaara

Ein norsk omsetjar eg trefte ein gong, kom brått til å seie til meg at ho ikkje visste om nokon diktar som var både så norsk og så universell som Tarjei Vesaas. Det er lett å stadfeste ei slik ytring etter å sett Fuglane av Vesaas på Riksteatret. Sjølv i eit heilt stilisert sceneunivers, med nærast antikostymerte aktørar, merkar vi dualismen mellom det intenst bygdenorske og det eviggyldige, totalt uavhengig av tid og stad. Nett slik er Tarjei Vesaas.

Symbiose

Historia om Mattis og syster hans, Hege, som har budd saman sidan dei vart foreldrelause, har fascinert lesarar i mange tiår. Mattis er ein såkalla enkel sjel, kan hende tilbakeståande, men samstundes klårtsjåande, klok og lyrisk i tanke og tale. I dialogane mellom han og Hege, som må vere både syster og omsorgsperson, får vi dropevis innsyn i både det sterke samhaldet og frustrasjonen over ikkje å vere på same kommunikasjonsnivå. Det er ein menneskeleg symbiose på godt og vondt. Og i møte Mattis har med andre menneske, ser vi òg korleis han både kan gjere inntrykk og sjarmere, men likevel kome til kort. Han kjem ikkje dit han vil med handlingane og livet sitt, og det er diverre ikkje noko lys i enden av tunnelen.

Kjenslevar teft

Framsyninga er ramma inn av eit skoddeliknande bakgrunnsbilete, eit stilreint treplatå og ikkje minst ein passepartout rundt scena av halmstrå. Musikaren og komponisten Kjetil Schjander-Luhr har gitt stykket eit lydbilete bygd på pust og torevêr, som fører sensualitet og varme til det vi får sjå og høyre.

Lasse Kolsrud har tidlegare synt kjenslevar teft for scenepotensialet i norsk litteratur, stikkord Bikubesong, og han har vakkert dramatisert og levandegjort roman til scenestykke denne gongen òg. Tom Styve gjer ei raus og innsiktsfull tolking av Mattis, både kraftfull og forsvarslaus, og Ingvild Holthe Bygdnes kontrasterer han nydeleg som den jordnære Hege. Som tømmerhoggaren Jørgen, den mannlege slangen i paradiset, er Tore B. Granås ekte og hjarteleg. Meir skisseaktig gir Ida Torsdatter Ursin-Hulm, Ane Ulimoen Øverli, Lars Helge Throndsen og Mads H. Jørgensen små glimt av livet «utanfor».

Og med Vesaas går det som det plar, vi held fram med å tenke og undre oss lenge etter at boka er lukka og teppet er gått ned.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Riksteatret

Tarjei Vesaas:

Fuglane

Dramatisering og regi:
Lasse Kolsrud
Scenografi og kostyme:
Milja Salovaara

Ein norsk omsetjar eg trefte ein gong, kom brått til å seie til meg at ho ikkje visste om nokon diktar som var både så norsk og så universell som Tarjei Vesaas. Det er lett å stadfeste ei slik ytring etter å sett Fuglane av Vesaas på Riksteatret. Sjølv i eit heilt stilisert sceneunivers, med nærast antikostymerte aktørar, merkar vi dualismen mellom det intenst bygdenorske og det eviggyldige, totalt uavhengig av tid og stad. Nett slik er Tarjei Vesaas.

Symbiose

Historia om Mattis og syster hans, Hege, som har budd saman sidan dei vart foreldrelause, har fascinert lesarar i mange tiår. Mattis er ein såkalla enkel sjel, kan hende tilbakeståande, men samstundes klårtsjåande, klok og lyrisk i tanke og tale. I dialogane mellom han og Hege, som må vere både syster og omsorgsperson, får vi dropevis innsyn i både det sterke samhaldet og frustrasjonen over ikkje å vere på same kommunikasjonsnivå. Det er ein menneskeleg symbiose på godt og vondt. Og i møte Mattis har med andre menneske, ser vi òg korleis han både kan gjere inntrykk og sjarmere, men likevel kome til kort. Han kjem ikkje dit han vil med handlingane og livet sitt, og det er diverre ikkje noko lys i enden av tunnelen.

Kjenslevar teft

Framsyninga er ramma inn av eit skoddeliknande bakgrunnsbilete, eit stilreint treplatå og ikkje minst ein passepartout rundt scena av halmstrå. Musikaren og komponisten Kjetil Schjander-Luhr har gitt stykket eit lydbilete bygd på pust og torevêr, som fører sensualitet og varme til det vi får sjå og høyre.

Lasse Kolsrud har tidlegare synt kjenslevar teft for scenepotensialet i norsk litteratur, stikkord Bikubesong, og han har vakkert dramatisert og levandegjort roman til scenestykke denne gongen òg. Tom Styve gjer ei raus og innsiktsfull tolking av Mattis, både kraftfull og forsvarslaus, og Ingvild Holthe Bygdnes kontrasterer han nydeleg som den jordnære Hege. Som tømmerhoggaren Jørgen, den mannlege slangen i paradiset, er Tore B. Granås ekte og hjarteleg. Meir skisseaktig gir Ida Torsdatter Ursin-Hulm, Ane Ulimoen Øverli, Lars Helge Throndsen og Mads H. Jørgensen små glimt av livet «utanfor».

Og med Vesaas går det som det plar, vi held fram med å tenke og undre oss lenge etter at boka er lukka og teppet er gått ned.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis