JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Forkortingane går for langt

I så sterkt forkorta versjonar står songtekstane fram som utydelege.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Foto: Kristin Svorte

Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Musikkjournalist Mona B. Riise har teke for seg 112 songtekstar frå om lag 50 norske artistar.

Foto: Kristin Svorte

2525
20180518
2525
20180518

Dikt

Mona B. Riise:

Norsk pop-poesi

Pax 2018

Det finst eit tradisjonelt skilje mellom song- og skriftlyrikken. Song er lyd og høyrer til på konsert og på plate, diktet er stille og høyrer til i skrifta og i boka. Opphavleg var lyrikk song akkompagnert av strengeinstrumentet lyre. Mona B. Riise, musikkjournalist i NRK, har sett seg føre å oppvurdere songtekstane, syne fram dei poetiske kvalitetane i eit utval rock- og poplåtar, hovudsakleg norske, men også somme engelskspråklege. I 2004 gjorde Jan Inge Reilstad noko liknande då han gav ut boka Samtidslyrikken – fra almuens opera til Gatas parlament.

Sju tema

Riises utval består av 112 songtekstar frå nesten 50 norske songartisar. Det finst ikkje ei uttala kronologisk avgrensing. Songtekstane er grovt sett, med unnatak av nokre Prøysen-tekstar, henta frå 1975 fram til i dag, frå Lillebjørn Nilsen til Lars Vaular. Tekstane er samla under sju tematiske vignettar, slik som «Byen» og «Livet og alt det der». Til kvar bolk har Riise laga ein kort personleg inngangstekst. I tillegg byd boka på korte samtalar med ti av artistane, blant dei Michael Krohn og Kari Bremnes, som reflekterer over tekstforfattarrolla.

Å syne fram dei poetiske kvalitetane til pop- og rocketekstar er ein god idé. Men fordi utvalet baserer seg på Riises personlege preferansar og ikkje skjeler til representative omsyn, kan det kjennast vanskeleg å kritisere prosjektet. Riise har «plukket ut smakebiter ( … ) av tekster som treffer et punkt, et minne eller en erfaring hos meg».

Utydeleg

Sjølv om utvalet er personleg, er hovudproblemet at 107 av totalt 112 songtekstar står «i utdrag», i sterkt forkorta versjon av originalen. Diverre er det ikkje tale om kosmetiske utelatingar, ofte er ein tredel av originalteksten borte. Slik manglar til dømes to strofer i «Dødelige drifter» av Lasse Myrvold (The Aller Værste). Ein går glipp av utviklinga i teksten, og tekstens estetiske verdi tapar seg når nøkkelbiletet i teksten forsvinn: «Du ser etter stjernene/ og stanger hodet i en mur».

I så sterkt forkorta versjonar står tekstane fram som utydelege. I staden for å syne tekstkvalitetane blir boka eit argument for det motsette standpunktet, at songtekst ikkje eignar seg så godt på papir. Gapet mellom skrift- og songlyrikken vert stadfesta. Diverre.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Mona B. Riise:

Norsk pop-poesi

Pax 2018

Det finst eit tradisjonelt skilje mellom song- og skriftlyrikken. Song er lyd og høyrer til på konsert og på plate, diktet er stille og høyrer til i skrifta og i boka. Opphavleg var lyrikk song akkompagnert av strengeinstrumentet lyre. Mona B. Riise, musikkjournalist i NRK, har sett seg føre å oppvurdere songtekstane, syne fram dei poetiske kvalitetane i eit utval rock- og poplåtar, hovudsakleg norske, men også somme engelskspråklege. I 2004 gjorde Jan Inge Reilstad noko liknande då han gav ut boka Samtidslyrikken – fra almuens opera til Gatas parlament.

Sju tema

Riises utval består av 112 songtekstar frå nesten 50 norske songartisar. Det finst ikkje ei uttala kronologisk avgrensing. Songtekstane er grovt sett, med unnatak av nokre Prøysen-tekstar, henta frå 1975 fram til i dag, frå Lillebjørn Nilsen til Lars Vaular. Tekstane er samla under sju tematiske vignettar, slik som «Byen» og «Livet og alt det der». Til kvar bolk har Riise laga ein kort personleg inngangstekst. I tillegg byd boka på korte samtalar med ti av artistane, blant dei Michael Krohn og Kari Bremnes, som reflekterer over tekstforfattarrolla.

Å syne fram dei poetiske kvalitetane til pop- og rocketekstar er ein god idé. Men fordi utvalet baserer seg på Riises personlege preferansar og ikkje skjeler til representative omsyn, kan det kjennast vanskeleg å kritisere prosjektet. Riise har «plukket ut smakebiter ( … ) av tekster som treffer et punkt, et minne eller en erfaring hos meg».

Utydeleg

Sjølv om utvalet er personleg, er hovudproblemet at 107 av totalt 112 songtekstar står «i utdrag», i sterkt forkorta versjon av originalen. Diverre er det ikkje tale om kosmetiske utelatingar, ofte er ein tredel av originalteksten borte. Slik manglar til dømes to strofer i «Dødelige drifter» av Lasse Myrvold (The Aller Værste). Ein går glipp av utviklinga i teksten, og tekstens estetiske verdi tapar seg når nøkkelbiletet i teksten forsvinn: «Du ser etter stjernene/ og stanger hodet i en mur».

I så sterkt forkorta versjonar står tekstane fram som utydelege. I staden for å syne tekstkvalitetane blir boka eit argument for det motsette standpunktet, at songtekst ikkje eignar seg så godt på papir. Gapet mellom skrift- og songlyrikken vert stadfesta. Diverre.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Å syne fram dei poetiske kvalitetane i songtekstar er ein god idé.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis