Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Vellaga historisk drama, men danskane pløyer ikkje ny jord.

Filmmelding: Bastarden (regi: Nicolaj Arcel)

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Foto: Henrik Ohsten / Nordisk Film Distribusjon

Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Foto: Henrik Ohsten / Nordisk Film Distribusjon

2550
20240223
2550
20240223

Drama

Regi: Nicolaj Arcel

Bastarden

Med: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Kristine Kujath Thorp, Simon Bennebjerg
Kinofilm

I 1755 vil Ludvig Kahlen (Mikkelsen) kolonisere og dyrke dei vonlaust ufruktbare heiene på Jylland. Rentekammeret i København lèt den fattige veteranen fare nordover for at kongen skal tru at nokon bryr seg. Rundt der Kahlen byggjer, styrer fyllebøtte, psykopat og landeigar Frederik de Schinkel (Bennebjerg).

Han har selskap av den snille kusina si, Edel (Kujath Thorp), som er nyfiken på Kahlen. Det vankar drama når Kahlen tar inn eit par som har flykta frå tyrannen Schinkel.

Flinke folk

Mads Mikkelsen har alltid vore ein påliteleg skodespelar. Det seier seg nesten sjølv at han gjer ein solid jobb som Ludvig Kahlen. Han er ein humørlaus og heiderleg hardhaus. Den oppgåva taklar Mikkelsen med mild, muskuløs, fysisk framtoning. Kristine Kujath Thorp glimtar til på dansk og gjev figuren sin menneskelege trekk som er meir truverdige enn manus skulle tilseie.

Alt er prikkfritt. Kostyme, kamera, mjuk kontinuitetsklipp. Heile koppelet kan jobben sin. Symfoniorkesteret stryk på for dei som treng hjelp til å tolke kva som er trist, kva som er muntert og kva som er spennande.

«Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust.»

Håkon Tveit

Litt mykje

Historia om at store delar av vetle Danmark blei koloniserte så seint, var ukjent for meg. Det vekkjer interessa. Omgrepsbruken, rasismen og verdssynet liknar andre koloniseringsprosessar. Tomt landskap, folkegrupper ein vil fjerne, og gudgjeven rett er kjent. Ein sta mann har eit mål han aldri vil vike frå, utan at eg kan sjå at det er viktig. Det er vanleg i sjangeren.

Superskurken Schenkel er brutal. Han er i overkant karikert. Dei romantiske delane av filmen minner i meste laget om såpeopera. Regissør Nikolaj Arcel får med fine parallellar om makt, der ei lita bille verkar farleg for ei jente, brun jente skremmer kvite vaksne, og bastarden Kahlen i filmtittelen truar adelege Schinkel.

Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust. Eg får kjensla av å ha sett det meste før trass i nytt tema. Arcel har laga historisk drama med Mads Mikkelsen før, med En kongelig affære. Den hadde eg gløymt. Det gjer eg diverre truleg snart med Bastarden òg.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Nicolaj Arcel

Bastarden

Med: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Kristine Kujath Thorp, Simon Bennebjerg
Kinofilm

I 1755 vil Ludvig Kahlen (Mikkelsen) kolonisere og dyrke dei vonlaust ufruktbare heiene på Jylland. Rentekammeret i København lèt den fattige veteranen fare nordover for at kongen skal tru at nokon bryr seg. Rundt der Kahlen byggjer, styrer fyllebøtte, psykopat og landeigar Frederik de Schinkel (Bennebjerg).

Han har selskap av den snille kusina si, Edel (Kujath Thorp), som er nyfiken på Kahlen. Det vankar drama når Kahlen tar inn eit par som har flykta frå tyrannen Schinkel.

Flinke folk

Mads Mikkelsen har alltid vore ein påliteleg skodespelar. Det seier seg nesten sjølv at han gjer ein solid jobb som Ludvig Kahlen. Han er ein humørlaus og heiderleg hardhaus. Den oppgåva taklar Mikkelsen med mild, muskuløs, fysisk framtoning. Kristine Kujath Thorp glimtar til på dansk og gjev figuren sin menneskelege trekk som er meir truverdige enn manus skulle tilseie.

Alt er prikkfritt. Kostyme, kamera, mjuk kontinuitetsklipp. Heile koppelet kan jobben sin. Symfoniorkesteret stryk på for dei som treng hjelp til å tolke kva som er trist, kva som er muntert og kva som er spennande.

«Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust.»

Håkon Tveit

Litt mykje

Historia om at store delar av vetle Danmark blei koloniserte så seint, var ukjent for meg. Det vekkjer interessa. Omgrepsbruken, rasismen og verdssynet liknar andre koloniseringsprosessar. Tomt landskap, folkegrupper ein vil fjerne, og gudgjeven rett er kjent. Ein sta mann har eit mål han aldri vil vike frå, utan at eg kan sjå at det er viktig. Det er vanleg i sjangeren.

Superskurken Schenkel er brutal. Han er i overkant karikert. Dei romantiske delane av filmen minner i meste laget om såpeopera. Regissør Nikolaj Arcel får med fine parallellar om makt, der ei lita bille verkar farleg for ei jente, brun jente skremmer kvite vaksne, og bastarden Kahlen i filmtittelen truar adelege Schinkel.

Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust. Eg får kjensla av å ha sett det meste før trass i nytt tema. Arcel har laga historisk drama med Mads Mikkelsen før, med En kongelig affære. Den hadde eg gløymt. Det gjer eg diverre truleg snart med Bastarden òg.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

Foto: Andrew Harnik / AP / NTB

Samfunn

Mot ein ny teknologisk tidsalder

Om få år kan verda stå overfor ein kvanteteknologisk revolusjon. I Noreg bur næringsliv og tryggingsmiljø seg på ei omvelting ingen enno kjenner dimensjonane av.

Christiane Jordheim Larsen
President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

President Joe Biden ser på ein kvantedatamaskin hos teknologiselskapet IBM i New York hausten 2022. For tida går det føre seg eit globalt kappløp for å utvikle stadig kraftigare utgåver.

Foto: Andrew Harnik / AP / NTB

Samfunn

Mot ein ny teknologisk tidsalder

Om få år kan verda stå overfor ein kvanteteknologisk revolusjon. I Noreg bur næringsliv og tryggingsmiljø seg på ei omvelting ingen enno kjenner dimensjonane av.

Christiane Jordheim Larsen

Foto: NTB

DiktetKunnskap
Jan Erik Vold

«Arne Paasche Aasen var ein av dei mest produktive poetane i Noreg.»

Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.

Denne havsvala har fått ring kring beinet og skal snart flyge av garde. Mykje står att å lære om arten, som særleg sjømenn har møtt inntil nyleg.

Foto: Lars Tore Mubalegh-Håvardsholm

DyrFeature
Naïd Mubalegh

Julefuglen i augustnatta

Havsvala tel blant dei minste sjøfuglane i verda. Ho er omtrent stor som ein sporv, men kan leve lenger enn tretti år.

Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.

Angela Merkel vart forbundskanslar i 2005.

Foto: Michael Sohn / AP / NTB

BokMeldingar
Bernt Hagtvet

Angela Merkel har mykje å læra oss om korleis politikk vert hamra ut – med fornuft.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis