JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Vakker-dyster filmatisering

Den nye filmversjonen av Fuglane er mørk, men rørande.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Regissør Anders T. Andersen spelar sjølv rolla som Mattis i den nye filmatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas.

Regissør Anders T. Andersen spelar sjølv rolla som Mattis i den nye filmatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas.

Foto: Viper Film

Regissør Anders T. Andersen spelar sjølv rolla som Mattis i den nye filmatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas.

Regissør Anders T. Andersen spelar sjølv rolla som Mattis i den nye filmatiseringa av romanen til Tarjei Vesaas.

Foto: Viper Film

2429
20191206
2429
20191206

Drama

Regi: Anders T. Andersen

Fuglane

Manus: Hilde Susan Jægtnes og Anders T. Andersen
Foto: Rune Kongsro
Musikk: Fläskkvartetten

Romanen Fuglane av Vesaas er som kjent ein internasjonal klassikar og har i år vore i skotet på fleire arenaer. To ulike teaterversjonar (Riksteatret og Nordland Teater) har vore på omfattande turnear, og nyleg fekk ein flunka ny filmversjon premiere. Filmen er heilt klårt eit såkalla labour of love for skodespelaren og regissøren Anders T. Andersen. Han har både regi og hovudrolle i filmen, han er medforfattar av filmmanuset, og han er medprodusent. Så muskuløst evnerik som herr Andersen framstår med denne produksjonen, er det eit smilande tankekors at den historia han har trong til å formidle, er nett den om annleismennesket, mennesket som kjem til kort i den dynamiske effektiviteten i normalverda. Tarjei Vesaas kom ikkje til kort, og det gjer ikkje Anders T. Andersen heller. Men båe har dei tydelegvis visst noko om det.

Svartkvitt

I påfallande vakre svartkvittbilete, der naturen og dyrelivet spelar med på eit uvanleg magisk vis, møter vi att personane og situasjonane frå romanen i sekvensar som er ladde med både varme og spenning. Nokre scener er òg mystiske og skumle, som når Mattis’ draumar, og tankane hans, vert projiserte i flukt med den reelle handlinga. I rolla som Mattis har Anders T. Andersen ein var og stillfaren personlegdom som i nærbilete syner glimt av desperasjonen i det å kjenne seg utilstrekkeleg.

Gode pust av varme kjem det elles frå skodespelarane i dei andre rollene, mellom dei Andrine Sæther som systera Hege, Henrik Rafaelsen som den trygge Jørgen, Jan Sælid og Marte Engebrigtsen som bonden og kona hans og Thea Borring Lande som den gåtefullt blide godjenta i potetåkeren.

Hypnotiserande

At Vesaas kan vere både mørk og humoristisk, veit vi frå før. I denne omgangen er det ikkje til å kome unna at det vonde, det tragiske utkrystalliserer seg klårare enn vi kan hugse å ha opplevd det før når vi tidlegare har lese om Mattis og sett han på film og scene. Men eit fascinerande Vesaas-fokus gir dette filmverket i alle høve, og musikken av Fläskkvartetten tilfører opplevinga ei nærast hypnotiserande stemning.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Anders T. Andersen

Fuglane

Manus: Hilde Susan Jægtnes og Anders T. Andersen
Foto: Rune Kongsro
Musikk: Fläskkvartetten

Romanen Fuglane av Vesaas er som kjent ein internasjonal klassikar og har i år vore i skotet på fleire arenaer. To ulike teaterversjonar (Riksteatret og Nordland Teater) har vore på omfattande turnear, og nyleg fekk ein flunka ny filmversjon premiere. Filmen er heilt klårt eit såkalla labour of love for skodespelaren og regissøren Anders T. Andersen. Han har både regi og hovudrolle i filmen, han er medforfattar av filmmanuset, og han er medprodusent. Så muskuløst evnerik som herr Andersen framstår med denne produksjonen, er det eit smilande tankekors at den historia han har trong til å formidle, er nett den om annleismennesket, mennesket som kjem til kort i den dynamiske effektiviteten i normalverda. Tarjei Vesaas kom ikkje til kort, og det gjer ikkje Anders T. Andersen heller. Men båe har dei tydelegvis visst noko om det.

Svartkvitt

I påfallande vakre svartkvittbilete, der naturen og dyrelivet spelar med på eit uvanleg magisk vis, møter vi att personane og situasjonane frå romanen i sekvensar som er ladde med både varme og spenning. Nokre scener er òg mystiske og skumle, som når Mattis’ draumar, og tankane hans, vert projiserte i flukt med den reelle handlinga. I rolla som Mattis har Anders T. Andersen ein var og stillfaren personlegdom som i nærbilete syner glimt av desperasjonen i det å kjenne seg utilstrekkeleg.

Gode pust av varme kjem det elles frå skodespelarane i dei andre rollene, mellom dei Andrine Sæther som systera Hege, Henrik Rafaelsen som den trygge Jørgen, Jan Sælid og Marte Engebrigtsen som bonden og kona hans og Thea Borring Lande som den gåtefullt blide godjenta i potetåkeren.

Hypnotiserande

At Vesaas kan vere både mørk og humoristisk, veit vi frå før. I denne omgangen er det ikkje til å kome unna at det vonde, det tragiske utkrystalliserer seg klårare enn vi kan hugse å ha opplevd det før når vi tidlegare har lese om Mattis og sett han på film og scene. Men eit fascinerande Vesaas-fokus gir dette filmverket i alle høve, og musikken av Fläskkvartetten tilfører opplevinga ei nærast hypnotiserande stemning.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Det tragiske utkrystalliserer seg klårare enn vi kan hugse å ha opplevd det før.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis