Trefrontskrigen
Krig, kjærleik og nasjonalisme pregar ein ny heilstøypt storfilm om Napoleon.
Napoleon er ein av filmane som har premiere denne veka.
Foto: Filmweb
Action / Drama / Biografi
Regi: Ridley Scott
Napoleon
Med: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim
Kinofilm
Napoleon byrjar i revolusjonsåret 1789, og i løpet av få minutt har Marie Antoinette mist hovudet og Robespierre har vist blodtørsten under «skrekkveldet». Den ambisiøse Napoleon Bonaparte (Phoenix) fyk fort inn på scena og opp i rekkjene. Vi fossar gjennom livet hans med hovudvekt på militære slag, forholdet til kona Joséphine (Kirby) og fransk maktkamp.
Ikonet Ikaros
Joaquin Phoenix er ein av dei mest ikoniske skodespelarane i sin generasjon. Han er stor som Napoleon. Andletet kler rolla. Kamera kviler ofte på mannen i den ikoniske hatten. Figuren er samansett, frå grueleg eigesjuk og nådelaus til usikker og kjærleg. Detaljar rufsar til både glansbiletet og skrekkeksempelet. Det taktiske geniet har ein hang til hybris. Ikonet glir over i lagnaden til Ikaros. Vanessa Kirby gjer òg ein god jobb som Joséphine, ein mindre heilskapleg figur, sjølv om ho er like trygg og målretta som ho er illojal og opportunistisk. Sjalusidrama og formeiring får mykje plass, men historikaren Lorris Chevalier er med på laget, og breva frå Napoleon er ei god kjelde. Heimefronten er like turbulent som frontlina.
Frontane er steile også mellom ulike politiske aktørar. Skrikande folkemengder, trillande pianotonar og høge parykkar er kjende scener frå filmar lagde til åra etter revolusjonen i Frankrike. Kulissane er kolossale og pynten prangar slik han skal. Slagscenene kjem tett. Flotte panoramautsnitt av slagmarker blir brotne av blodsprut. Mange slag er nemnde, mange gløymde. Tre millionar døydde i slag Napoleon var sentral i.
Evige epos
Det er nesten 100 år sidan den grenselaust ambisiøse Napoléon frå 1927 av Abel Gance. Ridley Scott har til samanlikning lite nytt å kome med filmhistorisk. Eposet til Gance var revolusjonært mellom anna i kamerabruk og klipp. Scott har sikkert sett klassikaren, men narrativt er han meir nyansert. Likevel finn eg lite som seier at vi treng endå ein film om denne endelaust omtala figuren. Filmen har lite av det leikne frå nyare historiske filmar som Corsage av Marie Kreutzer frå i fjor eller Marie Antoinette av Sofia Coppola frå 2006. Nye perspektiv på krig vantar òg. Framleis snakkar også alle engelsk i dei liksom globale anglosentriske forteljingane frå Hollywood.
Napoleon er ein solid og spektakulær episk film av den gamle skulen som passar CV-en til Ridley Scott saman med Gladiatoren (2000) og andre krigerske kostymedrama. Scott debuterte med The Duellists i 1977, lagd til dei same Napoleonskrigane. Kanskje ringen er slutta. Åttifemåringen har gjeve oss ei mengd vellaga filmar. Napoleon er ikkje noko unnatak.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Action / Drama / Biografi
Regi: Ridley Scott
Napoleon
Med: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim
Kinofilm
Napoleon byrjar i revolusjonsåret 1789, og i løpet av få minutt har Marie Antoinette mist hovudet og Robespierre har vist blodtørsten under «skrekkveldet». Den ambisiøse Napoleon Bonaparte (Phoenix) fyk fort inn på scena og opp i rekkjene. Vi fossar gjennom livet hans med hovudvekt på militære slag, forholdet til kona Joséphine (Kirby) og fransk maktkamp.
Ikonet Ikaros
Joaquin Phoenix er ein av dei mest ikoniske skodespelarane i sin generasjon. Han er stor som Napoleon. Andletet kler rolla. Kamera kviler ofte på mannen i den ikoniske hatten. Figuren er samansett, frå grueleg eigesjuk og nådelaus til usikker og kjærleg. Detaljar rufsar til både glansbiletet og skrekkeksempelet. Det taktiske geniet har ein hang til hybris. Ikonet glir over i lagnaden til Ikaros. Vanessa Kirby gjer òg ein god jobb som Joséphine, ein mindre heilskapleg figur, sjølv om ho er like trygg og målretta som ho er illojal og opportunistisk. Sjalusidrama og formeiring får mykje plass, men historikaren Lorris Chevalier er med på laget, og breva frå Napoleon er ei god kjelde. Heimefronten er like turbulent som frontlina.
Frontane er steile også mellom ulike politiske aktørar. Skrikande folkemengder, trillande pianotonar og høge parykkar er kjende scener frå filmar lagde til åra etter revolusjonen i Frankrike. Kulissane er kolossale og pynten prangar slik han skal. Slagscenene kjem tett. Flotte panoramautsnitt av slagmarker blir brotne av blodsprut. Mange slag er nemnde, mange gløymde. Tre millionar døydde i slag Napoleon var sentral i.
Evige epos
Det er nesten 100 år sidan den grenselaust ambisiøse Napoléon frå 1927 av Abel Gance. Ridley Scott har til samanlikning lite nytt å kome med filmhistorisk. Eposet til Gance var revolusjonært mellom anna i kamerabruk og klipp. Scott har sikkert sett klassikaren, men narrativt er han meir nyansert. Likevel finn eg lite som seier at vi treng endå ein film om denne endelaust omtala figuren. Filmen har lite av det leikne frå nyare historiske filmar som Corsage av Marie Kreutzer frå i fjor eller Marie Antoinette av Sofia Coppola frå 2006. Nye perspektiv på krig vantar òg. Framleis snakkar også alle engelsk i dei liksom globale anglosentriske forteljingane frå Hollywood.
Napoleon er ein solid og spektakulær episk film av den gamle skulen som passar CV-en til Ridley Scott saman med Gladiatoren (2000) og andre krigerske kostymedrama. Scott debuterte med The Duellists i 1977, lagd til dei same Napoleonskrigane. Kanskje ringen er slutta. Åttifemåringen har gjeve oss ei mengd vellaga filmar. Napoleon er ikkje noko unnatak.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Det går mykje kjøt gjennom anlegga til Nortura i desse dagar. Men kva veit dei eigentleg om kvaliteten på det?
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Slaktetid
Så er det offisielt: Kvalitetssjekken på slakteria er ikkje anna enn eit volummål.
Skodespelarane er plasserte i ein kvit kube.
Foto: Den Nationale Scene
Den vanskelege, men nødvendige venskapen
I vårt sted byr på fint samspel i ein rik og lågmælt tekst, som kunne tent på å bli kutta litt.
Alexander L. Kielland (Espen Hana) stig ned frå sokkelen til sine to kvinner, Lisa (Malene Wadel i gult) og Beate (Marianne Holter i blått). I bakgrunnen ramnen (Matias Kuoppala) og Bjørnstjerne Bjørnson (Amund Harboe).
Foto: Grethe Nygaard / Rogaland Teater
Når Kielland stig ned frå sokkelen
Det er 175 år sidan forfattaren Alexander L. Kielland blei fødd. No vert han feira med eit biografisk portrett på teaterscena.
Tom Roger Aadland kan sjå tilbake på 20 år som artist.
Foto: Birte Magnussen
Ein mangslungen veg
Tom Roger Aadland er ein av landets aller mest solide låtskrivarar.
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.
Foto: Eva Furseth
Retrobølgje på Haustutstillinga
Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.