Traust revolusjon
Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.
Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.
Foto: Another World Entertainment
Drama
Regi: Léa Todorov
Maria Montessori (Orig.tit.: La nouvelle femme)
Med: Leïla Bekhti, Jasmine Trinca, Rafaëlle Sonneville-Caby, Raffaele Esposito
Kinofilm
Lili (Bekhti) er ei showkvinne som nyt det gode liv i Paris i år 1900 då dottera Tina (Sonneville-Caby) dukkar opp. Den vetle jenta er annleis. Difor tar Lili ho med til Roma. Der finst det ein plass for borna folk kallar «evneveike», «idiotar» og «svaksinna».
Men sjølvaste Maria Montessori (Trinca) ser ikkje slik på dei. Med kollegaen og kjærasten Giuseppe Montesano (Esposito) har ho som mål å endre alt. Ikkje berre korleis ein tek seg av «raringane», men all form for undervisning. Slikt sit langt inne hjå Lili.
Kvinner og born
Verdssynet og omveltingane Montessori stod for, var vilt verdifulle. Det er lett å stemme i. Både born og kvinner fortener betre. Maria Montessori handlar nemleg like mykje om kvinnesak som om pedagogikk.
Tittelfiguren var den fyrste kvinna som var lækjar i Italia. Ho hadde mot og drivkraft. Både Jasmine Trinca i tittelrolla og Leïla Bekhti i det som òg er ei hovudrolle, er stjerner som ber rollene sine lett innanfor rammene av eit konvensjonelt drama.
Innpakninga, konfliktane og motstandarane er kjende. Mellom skildringa av det utsvevande livet i Paris og fokuset på morsinstinkt hos både Maria og Lili verkar filmen nesten konservativ medan han hyllar kvinner som vil frigjere seg frå gamle strukturar i streit stil.
Pedagogikk 101
Maria Montessori passar godt inn i debattar om skulen i dag. Takk skal dei ha for å få fram verdien av kunstformer og fridom i undervisninga. Ei scene er i sanning fin. Ungane slår seg laus på kvart sitt vis til tonane av pianoet til Lili. Dei får skine i ei rekkje klipp som skil seg ut frå resten av filmen.
Nett då er musikken òg meir fantasirik, i kontrast til den konvensjonelle klimpringa elles. Foto er fint, utan krumspring. Kulissar og kostyme er pertentlege. Gatene i Roma ser ut slik ein reknar med at dei gjer i eit vanleg kostymedrama med litt solid budsjett.
Filmen er nærast blotta for nye estetiske tankar på eigne vegner. Det er nesten utruleg at så mange historiske drama om folk som evna å tenke heilt nytt, sit så grundig fast i gamle former for film. Det er vanleg. Léa Todorov har laga ein uoriginal film om ei høgst original kvinne.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Trailer: Maria Montesorri
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Léa Todorov
Maria Montessori (Orig.tit.: La nouvelle femme)
Med: Leïla Bekhti, Jasmine Trinca, Rafaëlle Sonneville-Caby, Raffaele Esposito
Kinofilm
Lili (Bekhti) er ei showkvinne som nyt det gode liv i Paris i år 1900 då dottera Tina (Sonneville-Caby) dukkar opp. Den vetle jenta er annleis. Difor tar Lili ho med til Roma. Der finst det ein plass for borna folk kallar «evneveike», «idiotar» og «svaksinna».
Men sjølvaste Maria Montessori (Trinca) ser ikkje slik på dei. Med kollegaen og kjærasten Giuseppe Montesano (Esposito) har ho som mål å endre alt. Ikkje berre korleis ein tek seg av «raringane», men all form for undervisning. Slikt sit langt inne hjå Lili.
Kvinner og born
Verdssynet og omveltingane Montessori stod for, var vilt verdifulle. Det er lett å stemme i. Både born og kvinner fortener betre. Maria Montessori handlar nemleg like mykje om kvinnesak som om pedagogikk.
Tittelfiguren var den fyrste kvinna som var lækjar i Italia. Ho hadde mot og drivkraft. Både Jasmine Trinca i tittelrolla og Leïla Bekhti i det som òg er ei hovudrolle, er stjerner som ber rollene sine lett innanfor rammene av eit konvensjonelt drama.
Innpakninga, konfliktane og motstandarane er kjende. Mellom skildringa av det utsvevande livet i Paris og fokuset på morsinstinkt hos både Maria og Lili verkar filmen nesten konservativ medan han hyllar kvinner som vil frigjere seg frå gamle strukturar i streit stil.
Pedagogikk 101
Maria Montessori passar godt inn i debattar om skulen i dag. Takk skal dei ha for å få fram verdien av kunstformer og fridom i undervisninga. Ei scene er i sanning fin. Ungane slår seg laus på kvart sitt vis til tonane av pianoet til Lili. Dei får skine i ei rekkje klipp som skil seg ut frå resten av filmen.
Nett då er musikken òg meir fantasirik, i kontrast til den konvensjonelle klimpringa elles. Foto er fint, utan krumspring. Kulissar og kostyme er pertentlege. Gatene i Roma ser ut slik ein reknar med at dei gjer i eit vanleg kostymedrama med litt solid budsjett.
Filmen er nærast blotta for nye estetiske tankar på eigne vegner. Det er nesten utruleg at så mange historiske drama om folk som evna å tenke heilt nytt, sit så grundig fast i gamle former for film. Det er vanleg. Léa Todorov har laga ein uoriginal film om ei høgst original kvinne.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Trailer: Maria Montesorri
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.