JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

To sider av same India

Overklassemann fell for tenestejente i eit drama som er sterkast som skildring av det indiske klassesamfunnet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bryllaupet er avlyst, og hushjelpa Ratka (Shome) blir åleine med ungkaren Aswin (Gomber).

Bryllaupet er avlyst, og hushjelpa Ratka (Shome) blir åleine med ungkaren Aswin (Gomber).

Bryllaupet er avlyst, og hushjelpa Ratka (Shome) blir åleine med ungkaren Aswin (Gomber).

Bryllaupet er avlyst, og hushjelpa Ratka (Shome) blir åleine med ungkaren Aswin (Gomber).

2525
20190906
2525
20190906

DRAMA

Regi: Rohena Gera

Sir

Med: Tillotama Shome, Vivek Gomber

Ratka (Shome), ei ung enke frå landsbygda, reiser til Mumbai for å jobbe som hushjelp for eit nygift overklassepar. I det ho trer inn i det nye livet, får ho vite at noko har skjedd. Bryllaupet er avlyst, og Ratkas jobb er no å ta seg av han som no er ungkar, Ashwin (Gomber). Eller sir, som Rakta vørdsamt kallar han.

Kasteball

Sir er eit drama om umogleg kjærleik i det moderne, urbane India. Etter kvart som Ratka steller for Ashwin, ligg ein romanse i lufta. Men først og fremst er filmen ei utforsking av det rigide indiske klassesystemet. Hovudpersonen Ratka, som kjem frå underklassen, drøymer om eit liv som motedesignar. Ho prøver å gå i lære hjå ein skreddar, men får berre beskjed om å vaske og gjere ærend for han. Ashwin lever eit liv i overflod, men er konstant molefonken i blikket. Han budde ein gong i New York og var skribent, men flytta attende for å jobbe for faren, ein bustadentreprenør.

Klassekamp

«Eg trudde livet til rike berre var lett», forkynner Ratka til Ashwin i ei scene. Dei står på taket og ser ut over Mumbai. Ho skjønar at bak fasaden og velstanden er det ikkje berre lukke og fridom. I eit gjennompolarisert samfunn er alle til sjuande og sist slavar av systemet. Likevel er det ingen tvil om kvar regissør Rohena Gera har sympatien: hjå Ratka og kampen hennar for å klatre på den sosiale rangstigen. Ho er ein sterk karakter som er bygd ut med ei truverdig og interessant forhistorie.

Filmens problem er Ashwin. Gera har brukt så mykje tid på Ratkas perspektiv at karakteren hans blir blank og utan kjerne. Dermed spenner filmen også bein under si eiga kjærleikshistorie, som Ratka er den første til å vere skeptisk til. «Kva vil mor di seie?» kommenterer ho taktfullt. Det er ein romanse som aldri kan skje for open scene.

Utbyttande kjærleik

Eg blir her mint på filosofen Slavoj Zizeks analyse av Titanic, der filmens kjærleikshistorie berre er nok eit døme på borgarskapets utbytting av proletariatet. Rik overklassedame går gjennom ei livskrise og blir vitalisert av arbeidarklassemann. Det same gjeld for sir. Ashwin blir vekt til live av Ratkas driv og vilje, men det er ein kjærleik som aldri kan bli fullbyrda. Romansar kjem og går, klassesamfunnet består.

SONDRE ÅKERVIK

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DRAMA

Regi: Rohena Gera

Sir

Med: Tillotama Shome, Vivek Gomber

Ratka (Shome), ei ung enke frå landsbygda, reiser til Mumbai for å jobbe som hushjelp for eit nygift overklassepar. I det ho trer inn i det nye livet, får ho vite at noko har skjedd. Bryllaupet er avlyst, og Ratkas jobb er no å ta seg av han som no er ungkar, Ashwin (Gomber). Eller sir, som Rakta vørdsamt kallar han.

Kasteball

Sir er eit drama om umogleg kjærleik i det moderne, urbane India. Etter kvart som Ratka steller for Ashwin, ligg ein romanse i lufta. Men først og fremst er filmen ei utforsking av det rigide indiske klassesystemet. Hovudpersonen Ratka, som kjem frå underklassen, drøymer om eit liv som motedesignar. Ho prøver å gå i lære hjå ein skreddar, men får berre beskjed om å vaske og gjere ærend for han. Ashwin lever eit liv i overflod, men er konstant molefonken i blikket. Han budde ein gong i New York og var skribent, men flytta attende for å jobbe for faren, ein bustadentreprenør.

Klassekamp

«Eg trudde livet til rike berre var lett», forkynner Ratka til Ashwin i ei scene. Dei står på taket og ser ut over Mumbai. Ho skjønar at bak fasaden og velstanden er det ikkje berre lukke og fridom. I eit gjennompolarisert samfunn er alle til sjuande og sist slavar av systemet. Likevel er det ingen tvil om kvar regissør Rohena Gera har sympatien: hjå Ratka og kampen hennar for å klatre på den sosiale rangstigen. Ho er ein sterk karakter som er bygd ut med ei truverdig og interessant forhistorie.

Filmens problem er Ashwin. Gera har brukt så mykje tid på Ratkas perspektiv at karakteren hans blir blank og utan kjerne. Dermed spenner filmen også bein under si eiga kjærleikshistorie, som Ratka er den første til å vere skeptisk til. «Kva vil mor di seie?» kommenterer ho taktfullt. Det er ein romanse som aldri kan skje for open scene.

Utbyttande kjærleik

Eg blir her mint på filosofen Slavoj Zizeks analyse av Titanic, der filmens kjærleikshistorie berre er nok eit døme på borgarskapets utbytting av proletariatet. Rik overklassedame går gjennom ei livskrise og blir vitalisert av arbeidarklassemann. Det same gjeld for sir. Ashwin blir vekt til live av Ratkas driv og vilje, men det er ein kjærleik som aldri kan bli fullbyrda. Romansar kjem og går, klassesamfunnet består.

SONDRE ÅKERVIK

Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.

Filmens problem
er Ashwin.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Foto: Erika Hebbert

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Sterkt om livsløgn og overleving

Gode skodespelar­prestasjonar i intens kamp på liv og død.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ny statsminister med gjeld, utan budsjett

No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– No ser me effekten av færre politifolk

Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal
Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis