JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Sverta Sonja

Stødig spionthriller heidrar hemmeleg historisk helt utan unike stilsprell.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ingrid Bolsø Berdal spelar Sonja Wigert og Rolf Lassgård speler Thorsten Akrell frå den svenske etterretningstenesta.

Ingrid Bolsø Berdal spelar Sonja Wigert og Rolf Lassgård speler Thorsten Akrell frå den svenske etterretningstenesta.

Foto: Nordisk Film Distribusjon

Ingrid Bolsø Berdal spelar Sonja Wigert og Rolf Lassgård speler Thorsten Akrell frå den svenske etterretningstenesta.

Ingrid Bolsø Berdal spelar Sonja Wigert og Rolf Lassgård speler Thorsten Akrell frå den svenske etterretningstenesta.

Foto: Nordisk Film Distribusjon

2549
20191018
2549
20191018

THRILLER/DRAMA

Regi: Jens Jonsson

Spionen

Med: Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Lassgård, Damien Chapelle

Sonja Wigert (Berdal) slo gjennom som skodespelar i trettiåra. Då krigen kom, verka det som ho smiska med leiinga for den tyske okkupasjonsmakta med Josef Terboven i spissen. Spionen er filmen om korleis Wigert eigentleg spionerte for svensk etterretning.

Vegval

Trass i forsøk på å oppklara dobbeltrolla eigde Wigert det dårlege ryktet nesten evig. Først på 2000-talet gjorde offentleggjeringa av svenske dokument frå krigen at namnet hennar blei skikkeleg reinvaska. Difor er det heilt på sin plass at historia hennar blir løfta fram av ein stor kinofilm.

Spionen hyllar heller ein ny helt enn å problematisere oppgjeret med norsk eller svensk innsats i krigen. Ikkje noko minner om Over grensen av Bente Erichsen frå 1987 eller den nyare danske Under sanden. Likevel er filmen meir nyansert enn dei enklaste norske heltehistoriene. Meir enn å skapa ein gyllen glorie rundt helten får filmen fram at motivasjonen dels kjem frå lojalitet til familien og dels er tilfeldig. Overgangen frå det personlege til det politiske er klar. Wigert er ingen ideolog, men veit å ordlegge seg. Seansar med ein Terboven som er velsigna lite karikert, sit godt. Manusforfattarane, som òg stod bak Kongens nei, har skrive ei rekke replikkvekslingar som gjev Ingrid Bolsø Berdal rom til å herje. Ho eig rolla og spelar balansen mellom spion og skodespelar glitrande på fire språk.

Staut og streit

Musikken syter for at ein etter få sekund veit at ein ser ein thriller. Filmen følger konvensjonane til punkt og prikke med stø hand. Det er ein stor produksjon utan kunstnariske krumspring. Alt ser bra ut. Dramaet har driv, og klimaksscener har spenning, men filmen har lite særpreg. Norsk filmbransje produserer framleis flust av filmar om den andre verdskrigen. Spionen har livsrett i større grad enn filmar som Den 12. mann, men eg hadde sett pris på meir spenst.

Kanskje eg er kravstor når eg med Barn og Disco friskt i minnet har håp om fleire norske filmar som med stort mot og på vellukka vis tar opp viktige spørsmål og samstundes har estetisk effektfulle, friske trekk. Spionen er solid. Ettermælet til Wigert fortener eit breitt publikum. Kanskje er trauste val verdifulle då.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

THRILLER/DRAMA

Regi: Jens Jonsson

Spionen

Med: Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Lassgård, Damien Chapelle

Sonja Wigert (Berdal) slo gjennom som skodespelar i trettiåra. Då krigen kom, verka det som ho smiska med leiinga for den tyske okkupasjonsmakta med Josef Terboven i spissen. Spionen er filmen om korleis Wigert eigentleg spionerte for svensk etterretning.

Vegval

Trass i forsøk på å oppklara dobbeltrolla eigde Wigert det dårlege ryktet nesten evig. Først på 2000-talet gjorde offentleggjeringa av svenske dokument frå krigen at namnet hennar blei skikkeleg reinvaska. Difor er det heilt på sin plass at historia hennar blir løfta fram av ein stor kinofilm.

Spionen hyllar heller ein ny helt enn å problematisere oppgjeret med norsk eller svensk innsats i krigen. Ikkje noko minner om Over grensen av Bente Erichsen frå 1987 eller den nyare danske Under sanden. Likevel er filmen meir nyansert enn dei enklaste norske heltehistoriene. Meir enn å skapa ein gyllen glorie rundt helten får filmen fram at motivasjonen dels kjem frå lojalitet til familien og dels er tilfeldig. Overgangen frå det personlege til det politiske er klar. Wigert er ingen ideolog, men veit å ordlegge seg. Seansar med ein Terboven som er velsigna lite karikert, sit godt. Manusforfattarane, som òg stod bak Kongens nei, har skrive ei rekke replikkvekslingar som gjev Ingrid Bolsø Berdal rom til å herje. Ho eig rolla og spelar balansen mellom spion og skodespelar glitrande på fire språk.

Staut og streit

Musikken syter for at ein etter få sekund veit at ein ser ein thriller. Filmen følger konvensjonane til punkt og prikke med stø hand. Det er ein stor produksjon utan kunstnariske krumspring. Alt ser bra ut. Dramaet har driv, og klimaksscener har spenning, men filmen har lite særpreg. Norsk filmbransje produserer framleis flust av filmar om den andre verdskrigen. Spionen har livsrett i større grad enn filmar som Den 12. mann, men eg hadde sett pris på meir spenst.

Kanskje eg er kravstor når eg med Barn og Disco friskt i minnet har håp om fleire norske filmar som med stort mot og på vellukka vis tar opp viktige spørsmål og samstundes har estetisk effektfulle, friske trekk. Spionen er solid. Ettermælet til Wigert fortener eit breitt publikum. Kanskje er trauste val verdifulle då.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Seansar med ein Terboven som er velsigna lite karikert, sit godt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Foto: Grethe Nygaard, Rogaland Teater

TeaterMeldingar
DAG OG TID

Festleg framsyning av musikalen Matilda

Matilda har i årevis gjort suksess som musikal. No også på Rogaland Teater.

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Grått og keisamt

Bestion mislukkast i å modernisera Scarlatti og Dvořák.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement
HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis