JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Storslage epos frå Colombia

Alle som elskar eller hatar narkoseriar, må sjå denne flotte, rike, spennande filmen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Filmen byggjer laust på starten av narkotikasmuglinga frå Colombia til USA.

Filmen byggjer laust på starten av narkotikasmuglinga frå Colombia til USA.

Foto: Mer Film

Filmen byggjer laust på starten av narkotikasmuglinga frå Colombia til USA.

Filmen byggjer laust på starten av narkotikasmuglinga frå Colombia til USA.

Foto: Mer Film

3658
20190222
3658
20190222

Drama / krim

Regi: Cristina Gallego og Ciro Guerra

Birds of Passage (Orig.tittel: Pájaros de verano)

Med: José Acosta, Carmiña Martínez, Natalia Reyes, Jhon Narváez

Året er 1968 på Guajira-halvøya nord i Colombia. Rapayet (Acosta) vil gifte seg med Zaida (Reyes), men må følgje skikkane til wayuufolket og skaffe tretti geiter, tjue kyr og ein solid porsjon halskjede i medgift til den strenge mora Úrsula (Martínez). Kravet krev kreativitet. Saman med kamerat og handelskompanjong Moisés (Narváez) må friaren auke ambisjonsnivået frå kaffisal. At ungdom frå USA er i strøket for å spreie frykt for kommunisme, høver godt. Dei vil ha marihuana, noko ein onkel dyrkar til medisinsk bruk. Slik byrjar ei episk soge om velstand og vald.

Klassisk og ny

Birds of Passage byggjer laust på starten av colombiansk smugling av rusmiddel til USA. Stilistisk peikar filmen til westernsjangeren, frå utsnitt med hint til John Ford til stemningar som siktar mot Sergio Leone. Samstundes er inspirasjonen frå mafiafilmar som Gudfaren og Scarface lett å sjå. Mykje er likevel eige. Wayuufolk har vore delaktige i prosessen. Mytar og ritual er sentrale. Det er historia deira regissørane Cristina Gallego og Ciro Guerra har fått fordjupe seg i.

Musikken av meksikanske Leonardo Heiblum er genial. Han kjennest original og skapar spenning. Fotograferinga er flott, med slåande tablå. Filmen fråssar ikkje i estetisert vald eller endelause skytescener, sjølv om det blir blodig. Guerra har sagt at han ikkje ville lage ei feiring av vald, slik mange filmar med liknande tematikk er. Takk for det. Som i dei førre filmane hans, El abrazo de la serpiente (Slangens omfamning) og Djevelens trekkspill, er det ei nyting å sjå vakre landskap og flotte fjes.

Skulddeling

Spesielt José Vicente Cote i rolla som bodberaren Peregrino er kul, men Carmiña Martínez som matriark er best, med intenst blikk og minimal mimikk. Ho er ein av fleire figurar som balanserer mellom prinsipp og pragmatisme. Som familieoverhovud vil ho halde på tradisjonar og kritiserer utskeiingar, men ho har sin del av skulda når ting går skeis. Det same gjeld Rapayet. Vi vil båe vel, trass i feila deira.

Urfolk er ikkje skildra som passive offer, slik ein ofte ser. Korkje æreskulturen deira eller grisk kapitalisme blir reinvaska. Etterspurnaden frå naiv ungdom i nord og ein fjern colombiansk stat forklarar mykje, men reine skurkar er stort sett fråverande eller perifere. At folk frå USA er lite med, er godt, for dei skodespelarane verkar plukka tilfeldig blant turistar. Afrokolombianarar får svarteper. Figuren til Moisés er elendig skriven, med reine oppgulp av stereotypiar knytte til svarte colombianarar. Det er utruleg frå filmskaparar som er så vare for urfolksperspektiv.

Fred i sikte

Likevel tilrår eg Birds of Passage. Filmen er storslagent vakker og rik på perspektiv som sjeldan er å sjå. Dei menneskelege konsekvensane trumfar spekulativ narkonarrativ. Som metafor for nær colombiansk historie fungerer filmen framifrå. Om landet er familien, er fragmenteringa i filmen nasjonal. Dei som ser mest til valden som held fram årevis etter Nobels fredspris, er fattige, urfolk, svarte og kvinner langt frå millionbyane der folk stemte mot fredsavtalen. Desse historiene trengst for å få fred. Uansett kva du synest om seriane som sel som hakka heroin, bør du sjå Birds of Passage.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama / krim

Regi: Cristina Gallego og Ciro Guerra

Birds of Passage (Orig.tittel: Pájaros de verano)

Med: José Acosta, Carmiña Martínez, Natalia Reyes, Jhon Narváez

Året er 1968 på Guajira-halvøya nord i Colombia. Rapayet (Acosta) vil gifte seg med Zaida (Reyes), men må følgje skikkane til wayuufolket og skaffe tretti geiter, tjue kyr og ein solid porsjon halskjede i medgift til den strenge mora Úrsula (Martínez). Kravet krev kreativitet. Saman med kamerat og handelskompanjong Moisés (Narváez) må friaren auke ambisjonsnivået frå kaffisal. At ungdom frå USA er i strøket for å spreie frykt for kommunisme, høver godt. Dei vil ha marihuana, noko ein onkel dyrkar til medisinsk bruk. Slik byrjar ei episk soge om velstand og vald.

Klassisk og ny

Birds of Passage byggjer laust på starten av colombiansk smugling av rusmiddel til USA. Stilistisk peikar filmen til westernsjangeren, frå utsnitt med hint til John Ford til stemningar som siktar mot Sergio Leone. Samstundes er inspirasjonen frå mafiafilmar som Gudfaren og Scarface lett å sjå. Mykje er likevel eige. Wayuufolk har vore delaktige i prosessen. Mytar og ritual er sentrale. Det er historia deira regissørane Cristina Gallego og Ciro Guerra har fått fordjupe seg i.

Musikken av meksikanske Leonardo Heiblum er genial. Han kjennest original og skapar spenning. Fotograferinga er flott, med slåande tablå. Filmen fråssar ikkje i estetisert vald eller endelause skytescener, sjølv om det blir blodig. Guerra har sagt at han ikkje ville lage ei feiring av vald, slik mange filmar med liknande tematikk er. Takk for det. Som i dei førre filmane hans, El abrazo de la serpiente (Slangens omfamning) og Djevelens trekkspill, er det ei nyting å sjå vakre landskap og flotte fjes.

Skulddeling

Spesielt José Vicente Cote i rolla som bodberaren Peregrino er kul, men Carmiña Martínez som matriark er best, med intenst blikk og minimal mimikk. Ho er ein av fleire figurar som balanserer mellom prinsipp og pragmatisme. Som familieoverhovud vil ho halde på tradisjonar og kritiserer utskeiingar, men ho har sin del av skulda når ting går skeis. Det same gjeld Rapayet. Vi vil båe vel, trass i feila deira.

Urfolk er ikkje skildra som passive offer, slik ein ofte ser. Korkje æreskulturen deira eller grisk kapitalisme blir reinvaska. Etterspurnaden frå naiv ungdom i nord og ein fjern colombiansk stat forklarar mykje, men reine skurkar er stort sett fråverande eller perifere. At folk frå USA er lite med, er godt, for dei skodespelarane verkar plukka tilfeldig blant turistar. Afrokolombianarar får svarteper. Figuren til Moisés er elendig skriven, med reine oppgulp av stereotypiar knytte til svarte colombianarar. Det er utruleg frå filmskaparar som er så vare for urfolksperspektiv.

Fred i sikte

Likevel tilrår eg Birds of Passage. Filmen er storslagent vakker og rik på perspektiv som sjeldan er å sjå. Dei menneskelege konsekvensane trumfar spekulativ narkonarrativ. Som metafor for nær colombiansk historie fungerer filmen framifrå. Om landet er familien, er fragmenteringa i filmen nasjonal. Dei som ser mest til valden som held fram årevis etter Nobels fredspris, er fattige, urfolk, svarte og kvinner langt frå millionbyane der folk stemte mot fredsavtalen. Desse historiene trengst for å få fred. Uansett kva du synest om seriane som sel som hakka heroin, bør du sjå Birds of Passage.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Filmen er storslage vakker og rik på perspektiv som sjeldan er å sjå.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

Jan H. Landro
Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Foto: Grethe Nygaard, Rogaland Teater

TeaterMeldingar
DAG OG TID

Festleg framsyning av musikalen Matilda

Matilda har i årevis gjort suksess som musikal. No også på Rogaland Teater.

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Grått og keisamt

Bestion mislukkast i å modernisera Scarlatti og Dvořák.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement
HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis