Stilfull Oscar-kandidat
Den norske Cannes-suksessen Armand er ein formsterk debut.
Ellen Dorrit Petersen og Renate Reinsve spelar mødrene til dei to seks år gamle skulekameratane.
Foto: Norsk Filmdistribusjon
Drama
Regi: Halfdan Ullmann Tøndel
Armand
Med: Renate Reinsve, Ellen Dorrit Petersen, Endre Hellestveit, Thea Lambrechts Vaulen
Kinofilm
Noko har skjedd på skulen, og Elisabeth (Reinsve) kjem køyrande i full fart medan ho på telefonen fortel sonen Armand at ho elskar han. På skulen møter ho læraren Sunna (Lambrechts Vaulen). På grunn av veik leiing må ho ta praten med Elisabeth og foreldra (Petersen og Hellestveit) til ein gut Armand skal ha tråkka særs alvorleg over grensene til.
Dei to seksåringane er kameratar, men lærarane verkar vane med at Armand skapar problem. Det som følger, er intense, utrivelege samtalar der nye detaljar dryp jamt. Stemninga er sveitt, og den føreståande sommarfesten blir neppe eit høgdepunkt.
«Armand er uvanleg stilfull og osar kvalitet i det meste.»
Brakdebut
Halfdan Ullmann Tøndel vann Camera d’Or i mai, prisen for beste debut i Cannes. Det er stort. Forventingane veg tungt når du ber privilegium og press frå ættene Bergman og Ullmann. Norsk kandidat til Oscar er filmen òg. Eg var difor ekstra spent på om Armand skulle innfri.
Skodespelartruppen er prikkfri. Renate Reinsve ruvar. Kampen mellom ho og Ellen Dorrit Petersen som mødrer spelar seg ut som mellom to alfahoer. Thea Lambrechts Vaulen overtyder som snill, stressa lærar, og Øystein Røger glitrar som feig rektor.
Vi får møte nokre kjende typar. Eit konfliktsky skuleverk møter foreldre som forsvarar sine born, koste kva det koste vil. Kanskje spelar fordommar inn? Skulen har slappe rutinar og svak leiing. Brannalarmen som går av konstant og utan grunn, varslar om manglande kontroll. Den gamle rektoren saknar ei tid med autoritet, men har resignert for lengst.
Bileta er grovkorna, slik eg likar det. Kamera snirklar seg mellom menneska, tett på. Det er klamt. Ingen kosar seg. Alt skjer på skulen. Arkitekturen får utfalde seg i mørke rammer. Bak kamera hadde Pål Ulvik Rokseth liknande romkjensle i Thea Hvistendahls Sundance-suksess Håndtering av udøde, sjølv om det påtrengande blikket er annleis.
Musikken til Ella Van Der Woude skapar trykk, støtta av lyddesign med sans for detaljar. Stramt drama bryt med realismen etter kvart. Klimaks minner meir om moderne dans enn dialogdrive drama. Utskeiinga er underleg fin.
Ambisjon
Med tanke på tema er Barn av Dag Johan Haugerud og Monster av Hirokazu Kore-eda nærliggande referansar frå dei siste åra. Armand held ikkje heilt same nivå som dei, men desse kanonfilmane er vel heller ikkje ei rettvis samanlikning for ein debutant. Det lyt stå sidan det speglar høge mål.
Armand er uvanleg stilfull og osar kvalitet i det meste, men kanskje svinn litt kompleksitet på tampen. Medan stilen strålar, får eg ei kjensle av at historia ikkje var like samansett og original som ein kunne håpe på undervegs. Så kva sit vi att med? Eit intenst mellommenneskeleg drama der sterke rolleprestasjonar løftar fram karakterane, og ein grådig flott film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Halfdan Ullmann Tøndel
Armand
Med: Renate Reinsve, Ellen Dorrit Petersen, Endre Hellestveit, Thea Lambrechts Vaulen
Kinofilm
Noko har skjedd på skulen, og Elisabeth (Reinsve) kjem køyrande i full fart medan ho på telefonen fortel sonen Armand at ho elskar han. På skulen møter ho læraren Sunna (Lambrechts Vaulen). På grunn av veik leiing må ho ta praten med Elisabeth og foreldra (Petersen og Hellestveit) til ein gut Armand skal ha tråkka særs alvorleg over grensene til.
Dei to seksåringane er kameratar, men lærarane verkar vane med at Armand skapar problem. Det som følger, er intense, utrivelege samtalar der nye detaljar dryp jamt. Stemninga er sveitt, og den føreståande sommarfesten blir neppe eit høgdepunkt.
«Armand er uvanleg stilfull og osar kvalitet i det meste.»
Brakdebut
Halfdan Ullmann Tøndel vann Camera d’Or i mai, prisen for beste debut i Cannes. Det er stort. Forventingane veg tungt når du ber privilegium og press frå ættene Bergman og Ullmann. Norsk kandidat til Oscar er filmen òg. Eg var difor ekstra spent på om Armand skulle innfri.
Skodespelartruppen er prikkfri. Renate Reinsve ruvar. Kampen mellom ho og Ellen Dorrit Petersen som mødrer spelar seg ut som mellom to alfahoer. Thea Lambrechts Vaulen overtyder som snill, stressa lærar, og Øystein Røger glitrar som feig rektor.
Vi får møte nokre kjende typar. Eit konfliktsky skuleverk møter foreldre som forsvarar sine born, koste kva det koste vil. Kanskje spelar fordommar inn? Skulen har slappe rutinar og svak leiing. Brannalarmen som går av konstant og utan grunn, varslar om manglande kontroll. Den gamle rektoren saknar ei tid med autoritet, men har resignert for lengst.
Bileta er grovkorna, slik eg likar det. Kamera snirklar seg mellom menneska, tett på. Det er klamt. Ingen kosar seg. Alt skjer på skulen. Arkitekturen får utfalde seg i mørke rammer. Bak kamera hadde Pål Ulvik Rokseth liknande romkjensle i Thea Hvistendahls Sundance-suksess Håndtering av udøde, sjølv om det påtrengande blikket er annleis.
Musikken til Ella Van Der Woude skapar trykk, støtta av lyddesign med sans for detaljar. Stramt drama bryt med realismen etter kvart. Klimaks minner meir om moderne dans enn dialogdrive drama. Utskeiinga er underleg fin.
Ambisjon
Med tanke på tema er Barn av Dag Johan Haugerud og Monster av Hirokazu Kore-eda nærliggande referansar frå dei siste åra. Armand held ikkje heilt same nivå som dei, men desse kanonfilmane er vel heller ikkje ei rettvis samanlikning for ein debutant. Det lyt stå sidan det speglar høge mål.
Armand er uvanleg stilfull og osar kvalitet i det meste, men kanskje svinn litt kompleksitet på tampen. Medan stilen strålar, får eg ei kjensle av at historia ikkje var like samansett og original som ein kunne håpe på undervegs. Så kva sit vi att med? Eit intenst mellommenneskeleg drama der sterke rolleprestasjonar løftar fram karakterane, og ein grådig flott film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.