JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Spion i solnedgang

Kurosawas spiondrama frå andre verdskrigen er intrikat og stramt, men streit.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Satoko (Aoi) vert etter kvart mistenksam mot ektemannen Yusaku (Takahashi).

Satoko (Aoi) vert etter kvart mistenksam mot ektemannen Yusaku (Takahashi).

Foto: NHK / Incline / C&I Entertainment

Satoko (Aoi) vert etter kvart mistenksam mot ektemannen Yusaku (Takahashi).

Satoko (Aoi) vert etter kvart mistenksam mot ektemannen Yusaku (Takahashi).

Foto: NHK / Incline / C&I Entertainment

2455
20210409
2455
20210409

DRAMA

Regi: Kiyoshi
Kurosawa

Spionens kone (Orig.tittel: Supai no tsuma)

Med: Yu Aoi, Issey Takahashi, Masahiro Higashide
Kinofilm

Yusaku (Takahashi) er ein suksessrik handelsmann i Kobe i 1940. Kona Satoko (Aoi) verkar naiv, men då mannen kjem heim frå ein tur etter billege varer i det japanskokkuperte Mandsjuria, anar ho ugler i mosen. Ein barndomsven med stigande militærgrad (Higashide) på spionjakt er i overkant nyfiken på kva dei syslar med.

Vanleg verdskrig

Den 41. filmen til ultraproduktive Kiyoshi Kurosawa er hans fyrste historiske drama. Skrekkfilmfantasten har òg vunne prisar for fantasirike samtidsdrama. Førre film, To the Ends of the Earth (Tabi no Owari Sekai no Hajimari) frå 2019, var ei gild, frisk ferd med japanarar som lagar rare reiseprogram frå Usbekistan.

Spionens kone er langt meir vanleg. Med eigen fjernsynsversjon ute før kinopremieren, verdas mest populære krig på kino, spionasje, sjalusi, tydeleg musikkbruk, solide stjerner (og dårlege, vestlege B-skodespelarar), verkar dette som eit bestillingsverk frå Japans NRK. Kurosawa har likevel meir å by på.

Fine mønster

Historia fangar gradvis interessa. Figuren til Satoko blir meir kompleks, og uvissa om kven som lurar kven, veks til god spenning. Dramatikken i parforholdet blir bygd pertentleg opp. Den store konflikten ligg i liberalisten og verdsborgaren med vestlege klede som kontrast til kravet om kimono i ei meir og meir sjåvinistisk og polarisert verd. I kjernen finn vi òg dei grufulle biologiske eksperimenta japanske troppar gjorde på kinesarar.

Japansk film treng slike historier like mykje som den nasjonalistiske norske krigsfilmhistoria trong Den største forbrytelsen. Det stramme dramaet held seg i Japan, og skildringa av overgrepa på 8-mm-opptak er eit sterkt og velvalt grep. Ein nostalgisk kjærleik til film hjå regissøren er klar. Han har hausta inspirasjon frå Hitchcock for kjærleikshistoria med spionspenning.

Visuelt leikar han snedig med skarpt motljos frå vindauga i mørke rom som verkar kommentera løyndomane. Spionens kone kjennest til tider traust, men ein sit igjen med kunnskap og undring om nokre gode stilval og dei skrekkelegaste sidene til nitrist nasjonalisme.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DRAMA

Regi: Kiyoshi
Kurosawa

Spionens kone (Orig.tittel: Supai no tsuma)

Med: Yu Aoi, Issey Takahashi, Masahiro Higashide
Kinofilm

Yusaku (Takahashi) er ein suksessrik handelsmann i Kobe i 1940. Kona Satoko (Aoi) verkar naiv, men då mannen kjem heim frå ein tur etter billege varer i det japanskokkuperte Mandsjuria, anar ho ugler i mosen. Ein barndomsven med stigande militærgrad (Higashide) på spionjakt er i overkant nyfiken på kva dei syslar med.

Vanleg verdskrig

Den 41. filmen til ultraproduktive Kiyoshi Kurosawa er hans fyrste historiske drama. Skrekkfilmfantasten har òg vunne prisar for fantasirike samtidsdrama. Førre film, To the Ends of the Earth (Tabi no Owari Sekai no Hajimari) frå 2019, var ei gild, frisk ferd med japanarar som lagar rare reiseprogram frå Usbekistan.

Spionens kone er langt meir vanleg. Med eigen fjernsynsversjon ute før kinopremieren, verdas mest populære krig på kino, spionasje, sjalusi, tydeleg musikkbruk, solide stjerner (og dårlege, vestlege B-skodespelarar), verkar dette som eit bestillingsverk frå Japans NRK. Kurosawa har likevel meir å by på.

Fine mønster

Historia fangar gradvis interessa. Figuren til Satoko blir meir kompleks, og uvissa om kven som lurar kven, veks til god spenning. Dramatikken i parforholdet blir bygd pertentleg opp. Den store konflikten ligg i liberalisten og verdsborgaren med vestlege klede som kontrast til kravet om kimono i ei meir og meir sjåvinistisk og polarisert verd. I kjernen finn vi òg dei grufulle biologiske eksperimenta japanske troppar gjorde på kinesarar.

Japansk film treng slike historier like mykje som den nasjonalistiske norske krigsfilmhistoria trong Den største forbrytelsen. Det stramme dramaet held seg i Japan, og skildringa av overgrepa på 8-mm-opptak er eit sterkt og velvalt grep. Ein nostalgisk kjærleik til film hjå regissøren er klar. Han har hausta inspirasjon frå Hitchcock for kjærleikshistoria med spionspenning.

Visuelt leikar han snedig med skarpt motljos frå vindauga i mørke rom som verkar kommentera løyndomane. Spionens kone kjennest til tider traust, men ein sit igjen med kunnskap og undring om nokre gode stilval og dei skrekkelegaste sidene til nitrist nasjonalisme.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Spionens kone kjennest til tider traust.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis