Spion i solnedgang
Kurosawas spiondrama frå andre verdskrigen er intrikat og stramt, men streit.
Satoko (Aoi) vert etter kvart mistenksam mot ektemannen Yusaku (Takahashi).
Foto: NHK / Incline / C&I Entertainment
DRAMA
Regi: Kiyoshi
Kurosawa
Spionens kone (Orig.tittel: Supai no tsuma)
Med: Yu Aoi, Issey Takahashi, Masahiro Higashide
Kinofilm
Yusaku (Takahashi) er ein suksessrik handelsmann i Kobe i 1940. Kona Satoko (Aoi) verkar naiv, men då mannen kjem heim frå ein tur etter billege varer i det japanskokkuperte Mandsjuria, anar ho ugler i mosen. Ein barndomsven med stigande militærgrad (Higashide) på spionjakt er i overkant nyfiken på kva dei syslar med.
Vanleg verdskrig
Den 41. filmen til ultraproduktive Kiyoshi Kurosawa er hans fyrste historiske drama. Skrekkfilmfantasten har òg vunne prisar for fantasirike samtidsdrama. Førre film, To the Ends of the Earth (Tabi no Owari Sekai no Hajimari) frå 2019, var ei gild, frisk ferd med japanarar som lagar rare reiseprogram frå Usbekistan.
Spionens kone er langt meir vanleg. Med eigen fjernsynsversjon ute før kinopremieren, verdas mest populære krig på kino, spionasje, sjalusi, tydeleg musikkbruk, solide stjerner (og dårlege, vestlege B-skodespelarar), verkar dette som eit bestillingsverk frå Japans NRK. Kurosawa har likevel meir å by på.
Fine mønster
Historia fangar gradvis interessa. Figuren til Satoko blir meir kompleks, og uvissa om kven som lurar kven, veks til god spenning. Dramatikken i parforholdet blir bygd pertentleg opp. Den store konflikten ligg i liberalisten og verdsborgaren med vestlege klede som kontrast til kravet om kimono i ei meir og meir sjåvinistisk og polarisert verd. I kjernen finn vi òg dei grufulle biologiske eksperimenta japanske troppar gjorde på kinesarar.
Japansk film treng slike historier like mykje som den nasjonalistiske norske krigsfilmhistoria trong Den største forbrytelsen. Det stramme dramaet held seg i Japan, og skildringa av overgrepa på 8-mm-opptak er eit sterkt og velvalt grep. Ein nostalgisk kjærleik til film hjå regissøren er klar. Han har hausta inspirasjon frå Hitchcock for kjærleikshistoria med spionspenning.
Visuelt leikar han snedig med skarpt motljos frå vindauga i mørke rom som verkar kommentera løyndomane. Spionens kone kjennest til tider traust, men ein sit igjen med kunnskap og undring om nokre gode stilval og dei skrekkelegaste sidene til nitrist nasjonalisme.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA
Regi: Kiyoshi
Kurosawa
Spionens kone (Orig.tittel: Supai no tsuma)
Med: Yu Aoi, Issey Takahashi, Masahiro Higashide
Kinofilm
Yusaku (Takahashi) er ein suksessrik handelsmann i Kobe i 1940. Kona Satoko (Aoi) verkar naiv, men då mannen kjem heim frå ein tur etter billege varer i det japanskokkuperte Mandsjuria, anar ho ugler i mosen. Ein barndomsven med stigande militærgrad (Higashide) på spionjakt er i overkant nyfiken på kva dei syslar med.
Vanleg verdskrig
Den 41. filmen til ultraproduktive Kiyoshi Kurosawa er hans fyrste historiske drama. Skrekkfilmfantasten har òg vunne prisar for fantasirike samtidsdrama. Førre film, To the Ends of the Earth (Tabi no Owari Sekai no Hajimari) frå 2019, var ei gild, frisk ferd med japanarar som lagar rare reiseprogram frå Usbekistan.
Spionens kone er langt meir vanleg. Med eigen fjernsynsversjon ute før kinopremieren, verdas mest populære krig på kino, spionasje, sjalusi, tydeleg musikkbruk, solide stjerner (og dårlege, vestlege B-skodespelarar), verkar dette som eit bestillingsverk frå Japans NRK. Kurosawa har likevel meir å by på.
Fine mønster
Historia fangar gradvis interessa. Figuren til Satoko blir meir kompleks, og uvissa om kven som lurar kven, veks til god spenning. Dramatikken i parforholdet blir bygd pertentleg opp. Den store konflikten ligg i liberalisten og verdsborgaren med vestlege klede som kontrast til kravet om kimono i ei meir og meir sjåvinistisk og polarisert verd. I kjernen finn vi òg dei grufulle biologiske eksperimenta japanske troppar gjorde på kinesarar.
Japansk film treng slike historier like mykje som den nasjonalistiske norske krigsfilmhistoria trong Den største forbrytelsen. Det stramme dramaet held seg i Japan, og skildringa av overgrepa på 8-mm-opptak er eit sterkt og velvalt grep. Ein nostalgisk kjærleik til film hjå regissøren er klar. Han har hausta inspirasjon frå Hitchcock for kjærleikshistoria med spionspenning.
Visuelt leikar han snedig med skarpt motljos frå vindauga i mørke rom som verkar kommentera løyndomane. Spionens kone kjennest til tider traust, men ein sit igjen med kunnskap og undring om nokre gode stilval og dei skrekkelegaste sidene til nitrist nasjonalisme.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Spionens kone kjennest til tider traust.
Fleire artiklar
Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.
Foto: Grethe Nygaard, Rogaland Teater
Festleg framsyning av musikalen Matilda
Matilda har i årevis gjort suksess som musikal. No også på Rogaland Teater.
Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).
Grått og keisamt
Bestion mislukkast i å modernisera Scarlatti og Dvořák.
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.
Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB
Ein endrar ikkje naturen med talemåtar
Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.
Foto: Kari Anette Austvik / NTB
Frå bridgeverda: Svidd utgang
Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).
Foto: Ole Martin Wold / NTB
I rykk og napp
Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.