JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Skjenene skin

Finsk prisvinnar togar stilfullt fram frå stereotypar til djupn i Russland.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Laura (Seidi Haarla) møter tilfeldigvis russiske Ljoha (Jurij Borisov) på toget.

Laura (Seidi Haarla) møter tilfeldigvis russiske Ljoha (Jurij Borisov) på toget.

Foto: Mer Filmdistribusjon

Laura (Seidi Haarla) møter tilfeldigvis russiske Ljoha (Jurij Borisov) på toget.

Laura (Seidi Haarla) møter tilfeldigvis russiske Ljoha (Jurij Borisov) på toget.

Foto: Mer Filmdistribusjon

2488
20211217
2488
20211217

Drama

Regi: Juho Kuosmanen

Sovekupé nr. 6 (Orig.tit.: Hytti nro 6)

Med: Seidi Haarla, Jurij Borisov, Dinara Drukarova
Kinofilm
Premiere 25. desember

Finske Laura (Haarla) studerer arkeologi i Moskva seint på nittitalet. Ho bur saman med kjærasten Irina (Drukarova). På fest lirar omgangskrinsen av seg sitat frå Omon Ra av Viktor Pelevin. Dei lever i ei sky av sigarettrøyk og høg kulturell kapital. Då paret skal reise til Murmansk for å sjå på helleristingar, blir Irina brått heime. Laura hamnar i kupé saman med gruvearbeidaren Ljoha (Borisov). Turen er lang. Laura er god i russisk, men dei er frå kvar sin planet.

Davai

Før toget har rulla ut frå perrongen, reagerer eg på kva for ein enorm klisjé Ljoha er. Han supar vodka, røykjer tett og et pølse medan han lirar av seg patriotiske flosklar om Russland. «Davai, davai», masar han og toppar det med eit sleskt angrep. Oppsynet og faktene skrik fordommar om Russland.

Den strenge konduktøren bidreg til frykta mi for at det har rabla for den friske regissøren eg forelska meg i med Den lykkeligste dagen i Olli Mäkis liv. Men målet hans er neppe å bidra til å teikne eit bilete av rable galne Russland. Stødig og gradvis kakkar han små bitar av sjablongane til bileta blir meir samansette. Hovudpersonen Laura skal få nye innsikter.

Togturen er målet

Sovekupé nr. 6 er ei danningsreise og ein roadmovie på skjener. Historia er ikkje overdrive original, men ho er gjennomført i alle ledd. Filmen driv godt, med god rytme og truverdige vriar. Estetikken overtyder. Tidsmarkørane er fine. Ein får ei kjekk kjensle av å reise med tog i Russland, sjølv om alt er meir på stell no om dagen i dei tradisjonsrike vognene.

Musikkbruken er flott, med popslagerar som «Voyage, voyage» av Desireless og spacedisco av latviske Zodiac. Det verkar som Juho Kuosmanen er ein nostalgisk filmskapar. Som i debuten skin kjærleiken til god gamaldags film. Når Laura dokumenterer stort og smått med heimekameraet sitt, står det i stil med hans syn på film.

Finnen er god på å skape heilskaplege visuelle univers frå andre tider. Filmen veks på ferda. Etter kvart som toget rullar framover, blir eg med glede med. Eg engasjerer meg og kjenner eit rart vennskap vekse.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Juho Kuosmanen

Sovekupé nr. 6 (Orig.tit.: Hytti nro 6)

Med: Seidi Haarla, Jurij Borisov, Dinara Drukarova
Kinofilm
Premiere 25. desember

Finske Laura (Haarla) studerer arkeologi i Moskva seint på nittitalet. Ho bur saman med kjærasten Irina (Drukarova). På fest lirar omgangskrinsen av seg sitat frå Omon Ra av Viktor Pelevin. Dei lever i ei sky av sigarettrøyk og høg kulturell kapital. Då paret skal reise til Murmansk for å sjå på helleristingar, blir Irina brått heime. Laura hamnar i kupé saman med gruvearbeidaren Ljoha (Borisov). Turen er lang. Laura er god i russisk, men dei er frå kvar sin planet.

Davai

Før toget har rulla ut frå perrongen, reagerer eg på kva for ein enorm klisjé Ljoha er. Han supar vodka, røykjer tett og et pølse medan han lirar av seg patriotiske flosklar om Russland. «Davai, davai», masar han og toppar det med eit sleskt angrep. Oppsynet og faktene skrik fordommar om Russland.

Den strenge konduktøren bidreg til frykta mi for at det har rabla for den friske regissøren eg forelska meg i med Den lykkeligste dagen i Olli Mäkis liv. Men målet hans er neppe å bidra til å teikne eit bilete av rable galne Russland. Stødig og gradvis kakkar han små bitar av sjablongane til bileta blir meir samansette. Hovudpersonen Laura skal få nye innsikter.

Togturen er målet

Sovekupé nr. 6 er ei danningsreise og ein roadmovie på skjener. Historia er ikkje overdrive original, men ho er gjennomført i alle ledd. Filmen driv godt, med god rytme og truverdige vriar. Estetikken overtyder. Tidsmarkørane er fine. Ein får ei kjekk kjensle av å reise med tog i Russland, sjølv om alt er meir på stell no om dagen i dei tradisjonsrike vognene.

Musikkbruken er flott, med popslagerar som «Voyage, voyage» av Desireless og spacedisco av latviske Zodiac. Det verkar som Juho Kuosmanen er ein nostalgisk filmskapar. Som i debuten skin kjærleiken til god gamaldags film. Når Laura dokumenterer stort og smått med heimekameraet sitt, står det i stil med hans syn på film.

Finnen er god på å skape heilskaplege visuelle univers frå andre tider. Filmen veks på ferda. Etter kvart som toget rullar framover, blir eg med glede med. Eg engasjerer meg og kjenner eit rart vennskap vekse.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Sovekupé nr. 6 er ei danningsreise og ein roadmovie på skjener.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis