Sentimental landevegsfilm frå det segregerte sør
Green Book tar oss på lettbeint og sjarmerande vis tilbake til amerikansk apartheid på sekstitalet.
Mahershala Ali spelar rolla som pianisten Don Shirley. Viggo Mortensen har rolla som italiensk-amerikanaren som vert privatsjåfør for pianisten.
Foto: Patti Perret / Norsk Filmdistribusjon
Komedie / drama
Regi: Peter Farrelly
Green Book
Med: Viggo Mortensen, Mahershala Ali
Green Book er ein lun, liten film som tar for seg eit stort tema med humor og karikerte figurar. Kjernen i historia er eit usannsynleg venskap i det rasedelte USA på sekstitalet.
Den afroamerikanske og høgt (ut)danna pianisten doktor Donald Shirley (Ali) er i beit for ein sjåfør før ein turné til sørstatane. Utkastaren Tony Lip (Mortensen) er ingen openberr kandidat: ein rølpete italiensk-amerikanar med rasistiske utsegner. Men Donald treng muskelkraft langs det farlege sørstatsdeltaet, og det Tony manglar av danning, tar han att på andre felt.
Alt som skjer i Green Book, er synleg på mils avstand. Det handlar om to ting: Donald skal bli ven med sine eigne, og liberal (og naiv) som han er, skal han prøve å endre synet på svarte i sør. Tony, brautande og konstant ute av sitt element, skal bli eit betre menneske og endre sitt syn på svarte. Når filmen verken er subtil eller original og likevel lukkast, kjem det av samspelet mellom Mahershala Ali og Viggo Mortensen. Mortensen er så stereotypisk italiensk-amerikansk maskulin at det blir autentisk og sant; sjølv på sitt dummaste og mest taktlause har han sjarm. Ali, på den andre sida, er den rake motsetninga: Han er nedpå og underspelar nesten. Saman gjer dei jamvel pinlege overdrivne scener etande. Ja visst er det nok Oscar-agn her – Green Book har fem nominasjonar, deriblant Ali og Mortensen. Men i vintermørket kan ein sentimental dramakomedie vere akkurat det ein treng.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Komedie / drama
Regi: Peter Farrelly
Green Book
Med: Viggo Mortensen, Mahershala Ali
Green Book er ein lun, liten film som tar for seg eit stort tema med humor og karikerte figurar. Kjernen i historia er eit usannsynleg venskap i det rasedelte USA på sekstitalet.
Den afroamerikanske og høgt (ut)danna pianisten doktor Donald Shirley (Ali) er i beit for ein sjåfør før ein turné til sørstatane. Utkastaren Tony Lip (Mortensen) er ingen openberr kandidat: ein rølpete italiensk-amerikanar med rasistiske utsegner. Men Donald treng muskelkraft langs det farlege sørstatsdeltaet, og det Tony manglar av danning, tar han att på andre felt.
Alt som skjer i Green Book, er synleg på mils avstand. Det handlar om to ting: Donald skal bli ven med sine eigne, og liberal (og naiv) som han er, skal han prøve å endre synet på svarte i sør. Tony, brautande og konstant ute av sitt element, skal bli eit betre menneske og endre sitt syn på svarte. Når filmen verken er subtil eller original og likevel lukkast, kjem det av samspelet mellom Mahershala Ali og Viggo Mortensen. Mortensen er så stereotypisk italiensk-amerikansk maskulin at det blir autentisk og sant; sjølv på sitt dummaste og mest taktlause har han sjarm. Ali, på den andre sida, er den rake motsetninga: Han er nedpå og underspelar nesten. Saman gjer dei jamvel pinlege overdrivne scener etande. Ja visst er det nok Oscar-agn her – Green Book har fem nominasjonar, deriblant Ali og Mortensen. Men i vintermørket kan ein sentimental dramakomedie vere akkurat det ein treng.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kate Winslet spelar tittelrolla i ei sann historie om den banebrytande fotografen Lee Miller, som forlét eit glamorøst liv som modell for å dokumentera andre verdskrigen.
Foto: Filmweb.no
Det andre blikket
Den formeltru filmen om fotografen Lee Miller gjev eit velkome blikk på krig og kjønn.
Tormod Haugland, frå Radøy i Hordaland, forfattardebuterte som 32-åring og har sidan gitt ut ei lang rekke romanar, noveller, dikt og dramatikk.
Foto: Helge Skodvin
Livets dropar
Hauglands fabel pendlar mellom draum og røynd.
«Moren» blir løfta på plass utanfor Munch-museet i 2022.
Foto: Heiko Junge / NTB
Hvor original er «Moren» foran Munchmuseet?
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.
Krig og psyke
Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.
Teikning: May Linn Clement
Ikkje til stades
«Kva er det han tråkker sånn for? Tenker folk. Skal han på besøk, eller hente noko? Nei, som vanleg skal han berre opp og snu.»