JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Rik region utanfor radaren

Norske kinogjestar kan tru at Latin-Amerika er ein spe filmregion, med berre éin film på kino i år.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Brasilianske Beatriz Seigner har tatt sterke, stilige val i debutfilmen.

Brasilianske Beatriz Seigner har tatt sterke, stilige val i debutfilmen.

Brasilianske Beatriz Seigner har tatt sterke, stilige val i debutfilmen.

Brasilianske Beatriz Seigner har tatt sterke, stilige val i debutfilmen.

3544
20181214
3544
20181214

Festival del Nuevo Cine Latinoamericano

Havanna 6.–16. desember

Dei som ser mot USA, har kanskje likevel fått med seg at fire av dei fem siste Oscar-statuettane for beste regi har gått til latinamerikanarar, og at fire av de seks siste prisane for beste kamera òg hamna sør for Rio Grande. Beste framandspråklege film gjekk sist til Chile for En fantastisk kvinne. I Havanna kan ein kvart år i desember fråsse i filmane til dette Amerika som spirer frå sør.

Talenta

Roma til Oscar-vinnaren Alfonso Cuarón kjem ikkje på vanleg kino i Noreg, sidan meksikanaren har selt seg til Netflix. Kubanarane følgjer med, så køane var endelause på premieren i Havanna. Då kan det løne seg å sjå på debutantprogrammet for å sjå etter nye talent. Mange er stilsikre. Brasilianske Beatriz Seigner har tatt sterke, stilige val i Los silencios (Stillene), om offer for vald i Colombia. Ein annan brasiliansk debut er Los muertos y los otros (Dei døde og dei andre) av Renée Nader Messora og João Salaviza, som særeigent skildrar krahó-folket. Båe filmar rører seg vart i eit åndeleg felt mellom liv og død.

María Alché frå Argentina har laga ein framifrå første film med Familia sumergida (Senka familie). Utmerkt lyddesign, klaustrofobisk kamera og uklare liner mellom fantasi, draum og mareritt pregar det stundom muntre biletet av ei dame i femtiåra som mistar systera og skal halde familien samla. Jamaldra Nancy i chilenske Enigma av unge Ignacio Juricic Merillán skal på fjernsyn for å finne ut kva som skjedde då dottera døydde. Den tette skildringa av skokken med døtrer og tanter samla i frisørsalongen er staseleg.

Ikona

Programmet er òg spekka med etablerte namn. Den store cubanske filmskaparen dei siste tjue åra er Fernando Pérez. Han har saman med sveitsiske Laura Cazadora laga det heilstøypte historiske dramaet Insumisas (Uregjerlege), om ein sveitsisk lækjar som arbeidde aust på Cuba på 1800-talet. Ho var kledd som mann, stod steilt mot slavedrift og forelska seg i ei utstøytt kvinne. Utsøkt usømeleg, med flott foto og sunt historiesyn.

Den kubanske ballettdansaren Carlos Acosta har ei høg stjerne globalt. Spanske Icíar Bollaín kryssa karibisk histories store motstandshelt Hatuey med boliviansk samtidspolitikk i También la lluvia (Sjølv regnet). Bollaín og Acosta fortel med Yuli historia til den motvillige megastjerna som sprengde skalaen som svart i danseverda til raus respons i Yara-kinoen, omtala som kubansk films termometer.

Andre erfarne europearar har òg filma latinamerikanske ikon. Emir Kusturica følgjer opp Maradona med El Pepe, una vida suprema (Pepe, eit suverent liv), der han solar seg i glansen av verdas kulaste president, Pepe Mujica frå Uruguay, i dagane før han troppar av. Kusturica veit at verdas beste figurar gjer at han ikkje treng stor filmskaping for at folk skal kose seg. Det held. Pepe er ei sjarmbombe. Wim Wenders, på si side, har laga El Papa Francisco, un hombre de palabra (Pave Frans, ordets mann). Eit talerør for ein pave som vitjar favela, fengsel og flyktningleirar for å fremje at ei fattig kyrkje for dei fattige er av det gode, men filmen er slapp. Latin-Amerika har sjølv rikeleg med talent til å fortelje sine eigne historier. Dei burde vi sleppe til på kino.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Festival del Nuevo Cine Latinoamericano

Havanna 6.–16. desember

Dei som ser mot USA, har kanskje likevel fått med seg at fire av dei fem siste Oscar-statuettane for beste regi har gått til latinamerikanarar, og at fire av de seks siste prisane for beste kamera òg hamna sør for Rio Grande. Beste framandspråklege film gjekk sist til Chile for En fantastisk kvinne. I Havanna kan ein kvart år i desember fråsse i filmane til dette Amerika som spirer frå sør.

Talenta

Roma til Oscar-vinnaren Alfonso Cuarón kjem ikkje på vanleg kino i Noreg, sidan meksikanaren har selt seg til Netflix. Kubanarane følgjer med, så køane var endelause på premieren i Havanna. Då kan det løne seg å sjå på debutantprogrammet for å sjå etter nye talent. Mange er stilsikre. Brasilianske Beatriz Seigner har tatt sterke, stilige val i Los silencios (Stillene), om offer for vald i Colombia. Ein annan brasiliansk debut er Los muertos y los otros (Dei døde og dei andre) av Renée Nader Messora og João Salaviza, som særeigent skildrar krahó-folket. Båe filmar rører seg vart i eit åndeleg felt mellom liv og død.

María Alché frå Argentina har laga ein framifrå første film med Familia sumergida (Senka familie). Utmerkt lyddesign, klaustrofobisk kamera og uklare liner mellom fantasi, draum og mareritt pregar det stundom muntre biletet av ei dame i femtiåra som mistar systera og skal halde familien samla. Jamaldra Nancy i chilenske Enigma av unge Ignacio Juricic Merillán skal på fjernsyn for å finne ut kva som skjedde då dottera døydde. Den tette skildringa av skokken med døtrer og tanter samla i frisørsalongen er staseleg.

Ikona

Programmet er òg spekka med etablerte namn. Den store cubanske filmskaparen dei siste tjue åra er Fernando Pérez. Han har saman med sveitsiske Laura Cazadora laga det heilstøypte historiske dramaet Insumisas (Uregjerlege), om ein sveitsisk lækjar som arbeidde aust på Cuba på 1800-talet. Ho var kledd som mann, stod steilt mot slavedrift og forelska seg i ei utstøytt kvinne. Utsøkt usømeleg, med flott foto og sunt historiesyn.

Den kubanske ballettdansaren Carlos Acosta har ei høg stjerne globalt. Spanske Icíar Bollaín kryssa karibisk histories store motstandshelt Hatuey med boliviansk samtidspolitikk i También la lluvia (Sjølv regnet). Bollaín og Acosta fortel med Yuli historia til den motvillige megastjerna som sprengde skalaen som svart i danseverda til raus respons i Yara-kinoen, omtala som kubansk films termometer.

Andre erfarne europearar har òg filma latinamerikanske ikon. Emir Kusturica følgjer opp Maradona med El Pepe, una vida suprema (Pepe, eit suverent liv), der han solar seg i glansen av verdas kulaste president, Pepe Mujica frå Uruguay, i dagane før han troppar av. Kusturica veit at verdas beste figurar gjer at han ikkje treng stor filmskaping for at folk skal kose seg. Det held. Pepe er ei sjarmbombe. Wim Wenders, på si side, har laga El Papa Francisco, un hombre de palabra (Pave Frans, ordets mann). Eit talerør for ein pave som vitjar favela, fengsel og flyktningleirar for å fremje at ei fattig kyrkje for dei fattige er av det gode, men filmen er slapp. Latin-Amerika har sjølv rikeleg med talent til å fortelje sine eigne historier. Dei burde vi sleppe til på kino.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Kubanarane følgjer med, så køane var endelause på premieren i Havanna.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
Sørkoreanske Han Kang.

Sørkoreanske Han Kang.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Kultur

Den sørkoreanske forfattaren Han Kang er vinnar av Nobelprisen i litteratur. Les intervjuet Dag og Tid gjorde med ho i 2017.

Ronny Spaans
Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.

Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.

Meldingar
Sjur Haga Bringeland

Nordisk tone

Carl Reineckes symfoni Håkon Jarl har kraftfull patos.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.

Foto: Marcel Leliënhof

TeaterMeldingar
KristinAalen

Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten

Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne
Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Kvinner i Det republikanske partiet i USA koser seg kring kortbordet.

Foto: Nina Leen

Frå bridgeverdaKunnskap

Nevrosexisme

«Er det ikkje noko grunnleggjande problematisk ved å ha ein eigen dame­klasse i ein sport som ikkje dreier seg om fysiske eigenskapar, men om logisk tenking?»

Erlend Skjetne

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis