JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

«Regissør og manusforfattar Lilja Ingolfsdottir står for den mest klaustrofobiske filmen på lange tider – og ein av dei beste.»

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).

Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).

Foto: Filmweb.no

Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).

Etter nokre år er det ikkje like heitt mellom Maria (Helga Guren) og Sigmund (Oddgeir Thune).

Foto: Filmweb.no

3516
20241011
3516
20241011

Drama

Regi: Lilja Ingolfsdottir

Elskling

Med: Helga Guren, Oddgeir Thune, Heidi Gjermundsen Broch, Marte Magnusdotter Solem
Kinofilm

Kjærleiken slår ned den i nyskilde småbarnsmora Maria (Guren) når ho treffer den frie musikarsjela Sigmund (Thune). Fleire år og to barn til seinare er det ikkje like heitt mellom dei to, og Maria får sjokk då Sigmund vil ha pause. Og så ho som berre gjer alt for å halda familien gåande!

I beg your pardon

Det går ikkje lang tid før tornane i rosehagen viser seg for sjåaren i Elskling. Alt heilt i starten, før elsklingen sjølv er introdusert, må me vera vitne til kjeklinga mellom Maria og eksmannen, til Maria si såre iakttaking av dei små borna som må tilbringa helga med far sin – utan hennar kyndige, kjærlege omsorg. Det er klart ein unnar henne ny mann – nye lodd, nye vinstar!

Og det skjer friksjonsfritt, enkelt og fint, akkurat som i songen til Lynn Anderson: «love shouldn’t be so melancholy». Han lovar henne aldri noko rosehage heller, men det er nok lettare å setja pris på den fridomselskande mannen når ein ikkje har Familien AS å ta seg av. Kroppsspråket Maria snakkar når han kjem heim ein ettermiddag etter veker på turné, overdøyver orda hennar så det held, og det er så ein får frysningar.

Verdas verste kone

Dei fleste kjenner nokon som har gått gjennom eit samlivsbrot, og som oftast kjenner ein berre til den eine sida av historia, der den ein kjenner, kjem best ut av det. Elskling er som å høyra veninna si fortelja at det var hennar feil at det blei slutt, at ho skjønar det godt, og at ho skulle ynskja ho hadde gjort ting annleis.

På mange måtar er dette klisjeen av martyrmor og martyrkone, ei skikkeleg kjerring som oppfører seg totalt urimeleg overfor den uskuldige, tolmodige mannen, klisjear som vanlegvis ville fått piggane ut på meg.

Men dette er ikkje nokon vanleg film. Langt derifrå. Helga Guren i rolla som verdas verste kone spelar fletta av alle klisjear, og sjølv om eg får lyst å kaldkvela henne, så synest eg mest synd i henne i hennar aukande desperasjon. Ho går i sakte oppløysing framfor auga våre. Sigmund må finna seg i å bli redusert til ein sidekarakter, noko Oddgeir Thune får til med akkurat passe teflonaktige dosar sjarm.

Samspelet deira er så bra at ein kan mista aldeles trua på at det er kjærleiksliv laga om ein får ungar. Nokon oppmuntringstale for fleirkullsfamiliane er det i iallfall ikkje. Huttemegtu.

Terapisk

Det er ganske så klaustrofobisk å vera så tett på karakterane heile tida, og særleg Maria. Filmen er stort sett spelt inn i det kaotisk koselege huset dei deler, og den elegante, men innbydande barnfrie leilegheita ho låner av veninna. Dei er kontrastar, like diskret skrikande som når Maria seier «Jeg elsker deg» og «Fy faen, du er jo bare helt jævlig» i omtrent same andedrag.

Det eksplosive sinnet hennar er fullstendig gjenkjenneleg, og kanskje det at så mykje er gjenkjenneleg, gjer at klaustrofobien kryp seg endå tettare på. Scena mellom Maria og mora ville fått Freud til å spinna rundt sin eigen akse.

Og alle skulle hatt ein parterapeut som den Heidi Gjermundsen Broch spelar. Heile filmen er ein slags parterapi, men eg er ikkje så sikker på om nokon kjem ut av det med forholdet i behald. Men så er det ikkje det som alltid er meininga med parterapi heller.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Lilja Ingolfsdottir

Elskling

Med: Helga Guren, Oddgeir Thune, Heidi Gjermundsen Broch, Marte Magnusdotter Solem
Kinofilm

Kjærleiken slår ned den i nyskilde småbarnsmora Maria (Guren) når ho treffer den frie musikarsjela Sigmund (Thune). Fleire år og to barn til seinare er det ikkje like heitt mellom dei to, og Maria får sjokk då Sigmund vil ha pause. Og så ho som berre gjer alt for å halda familien gåande!

I beg your pardon

Det går ikkje lang tid før tornane i rosehagen viser seg for sjåaren i Elskling. Alt heilt i starten, før elsklingen sjølv er introdusert, må me vera vitne til kjeklinga mellom Maria og eksmannen, til Maria si såre iakttaking av dei små borna som må tilbringa helga med far sin – utan hennar kyndige, kjærlege omsorg. Det er klart ein unnar henne ny mann – nye lodd, nye vinstar!

Og det skjer friksjonsfritt, enkelt og fint, akkurat som i songen til Lynn Anderson: «love shouldn’t be so melancholy». Han lovar henne aldri noko rosehage heller, men det er nok lettare å setja pris på den fridomselskande mannen når ein ikkje har Familien AS å ta seg av. Kroppsspråket Maria snakkar når han kjem heim ein ettermiddag etter veker på turné, overdøyver orda hennar så det held, og det er så ein får frysningar.

Verdas verste kone

Dei fleste kjenner nokon som har gått gjennom eit samlivsbrot, og som oftast kjenner ein berre til den eine sida av historia, der den ein kjenner, kjem best ut av det. Elskling er som å høyra veninna si fortelja at det var hennar feil at det blei slutt, at ho skjønar det godt, og at ho skulle ynskja ho hadde gjort ting annleis.

På mange måtar er dette klisjeen av martyrmor og martyrkone, ei skikkeleg kjerring som oppfører seg totalt urimeleg overfor den uskuldige, tolmodige mannen, klisjear som vanlegvis ville fått piggane ut på meg.

Men dette er ikkje nokon vanleg film. Langt derifrå. Helga Guren i rolla som verdas verste kone spelar fletta av alle klisjear, og sjølv om eg får lyst å kaldkvela henne, så synest eg mest synd i henne i hennar aukande desperasjon. Ho går i sakte oppløysing framfor auga våre. Sigmund må finna seg i å bli redusert til ein sidekarakter, noko Oddgeir Thune får til med akkurat passe teflonaktige dosar sjarm.

Samspelet deira er så bra at ein kan mista aldeles trua på at det er kjærleiksliv laga om ein får ungar. Nokon oppmuntringstale for fleirkullsfamiliane er det i iallfall ikkje. Huttemegtu.

Terapisk

Det er ganske så klaustrofobisk å vera så tett på karakterane heile tida, og særleg Maria. Filmen er stort sett spelt inn i det kaotisk koselege huset dei deler, og den elegante, men innbydande barnfrie leilegheita ho låner av veninna. Dei er kontrastar, like diskret skrikande som når Maria seier «Jeg elsker deg» og «Fy faen, du er jo bare helt jævlig» i omtrent same andedrag.

Det eksplosive sinnet hennar er fullstendig gjenkjenneleg, og kanskje det at så mykje er gjenkjenneleg, gjer at klaustrofobien kryp seg endå tettare på. Scena mellom Maria og mora ville fått Freud til å spinna rundt sin eigen akse.

Og alle skulle hatt ein parterapeut som den Heidi Gjermundsen Broch spelar. Heile filmen er ein slags parterapi, men eg er ikkje så sikker på om nokon kjem ut av det med forholdet i behald. Men så er det ikkje det som alltid er meininga med parterapi heller.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, program­skapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal
Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal
Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Foto: Frederik Ringnes / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Husforsikring i hardt vêr

Kan klimaendringane føre til at også norske heimar blir umoglege å forsikre?

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
PerVaglum

Vestre må avslutte konflikter og beklage

«Svært mange av de 300.000 som jobber i Helse-
vesenet, merker daglig følgene av Helseforetaks-
modellen som nå videreføres av Ap og Sp.»

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Tid for realitetsorientering

Valet av Donald Trump til president er ikkje noka tilfeldig ulukke, men ei fylgje av dårleg politisk handverk gjennom lang tid.

Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Foto: Ida Lødemel Tvedt

Samfunn

Hjarte for huset

NEW YORK: Valnatta i New York kjendest som eit antiklimaks etter ei veke på reise i det som alt høyrdest ut som Trumps Amerika.

Ida Lødemel Tvedt
Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Stemninga på valmøtet i Salem var ikkje sint, men fandenivaldsk og sjølvsikker.

Foto: Ida Lødemel Tvedt

Samfunn

Hjarte for huset

NEW YORK: Valnatta i New York kjendest som eit antiklimaks etter ei veke på reise i det som alt høyrdest ut som Trumps Amerika.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis