JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

På veg mot døden

Gaspar Noé går dystert til verks i ein vellukka, kravstor film om demens og død.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Foto: Filmweb

Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Eit eldre ektepar putlar med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og ho (Lebrun) er kraftig prega av demens.

Foto: Filmweb

2491
20220812
2491
20220812

Drama

Regi: Gaspar Noé

Vortex

Med: Dario Argento, Françoise Lebrun, Alex Lutz
Kinofilm

Eit eldre ektepar putlar på med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og han verkar vere ein ringrev frå filmbransjen. Ho (Lebrun) har arbeidd med psykiatri, men er no kraftig prega av demens. Rett som det er, snik ho seg ut av heimen. Han trålar nabolaget for å finne henne att. Sonen (Lutz) har sitt å stri med, men freistar hjelpe. Alle slit.

Nådelaus Noé

Gaspar Noé har ei mor med demens og fekk sjølv hjernebløding. Dette og skrinne kår for ekstravagante filmar under pandemien har fått han til å lage ein film som skil seg skarpt frå dei sensasjonelle eksessane han er kjend for. Vortex er korkje ein hemningslaus fest, som Climax (2018), eller ei daff jakt på kontroversar, som Love (2015). No har han brukt stramme rammer effektivt. Romma er klaustrofobisk tronge. Splitta lerret forsterkar kjensla og skapar avstand mellom menneska, sjølv når dei er i same rom. Som i Lux Æterna (2019) gjev dette ei kaotisk kjensle. Ein mistar oversikta når ein får fleire perspektiv.

Françoise Lebrun er glitrande som ei med ein solid dose demens. Frykt og forvirring flimrar i augo hennar. Dario Argento fungerer flott som åttiåring som slit mellom truskap, kjærleik og kunstnariske ambisjonar. Den famlande fransken til italienaren er midt i blinken. Den legendariske regissøren utgjer eit eige metaaspekt, spesielt når han mistar pusten og fargane brått minner om filmen han sjølv regisserte, Suspiria (1977). Film er eit tema. Veggane er fulle av filmplakatar, og at filmar av Jean-Luc Godard går igjen, er ikkje tilfeldig. Kanskje siktar Noé òg mot aukande grad av sjølvmedvitne formeksperiment.

Inn i tomrommet

Figuren til Argento er opphengd i at draumar er perfekte for kino, men filmen vi ser, blandar daglegdags realisme i blast ljos med medisinsk og emosjonelt mareritt. Vi får kjærleik og omsorg, ja, men mest sorg på ein sakte veg mot undergangen. Noé er kompromisslaus. Han skildrar på ingen måte ein søt solnedgang. Denne reisa er ein vond virvel ein ikkje kjem seg ut av.

Enden kjenner alle. Det er vondt å sjå på. Toler du litt mørke og framandgjering, tilrår eg Vortex.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latin-
amerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Gaspar Noé

Vortex

Med: Dario Argento, Françoise Lebrun, Alex Lutz
Kinofilm

Eit eldre ektepar putlar på med sin daglege dont i Paris. Han (Argento) vil skrive bok om film og draumar, og han verkar vere ein ringrev frå filmbransjen. Ho (Lebrun) har arbeidd med psykiatri, men er no kraftig prega av demens. Rett som det er, snik ho seg ut av heimen. Han trålar nabolaget for å finne henne att. Sonen (Lutz) har sitt å stri med, men freistar hjelpe. Alle slit.

Nådelaus Noé

Gaspar Noé har ei mor med demens og fekk sjølv hjernebløding. Dette og skrinne kår for ekstravagante filmar under pandemien har fått han til å lage ein film som skil seg skarpt frå dei sensasjonelle eksessane han er kjend for. Vortex er korkje ein hemningslaus fest, som Climax (2018), eller ei daff jakt på kontroversar, som Love (2015). No har han brukt stramme rammer effektivt. Romma er klaustrofobisk tronge. Splitta lerret forsterkar kjensla og skapar avstand mellom menneska, sjølv når dei er i same rom. Som i Lux Æterna (2019) gjev dette ei kaotisk kjensle. Ein mistar oversikta når ein får fleire perspektiv.

Françoise Lebrun er glitrande som ei med ein solid dose demens. Frykt og forvirring flimrar i augo hennar. Dario Argento fungerer flott som åttiåring som slit mellom truskap, kjærleik og kunstnariske ambisjonar. Den famlande fransken til italienaren er midt i blinken. Den legendariske regissøren utgjer eit eige metaaspekt, spesielt når han mistar pusten og fargane brått minner om filmen han sjølv regisserte, Suspiria (1977). Film er eit tema. Veggane er fulle av filmplakatar, og at filmar av Jean-Luc Godard går igjen, er ikkje tilfeldig. Kanskje siktar Noé òg mot aukande grad av sjølvmedvitne formeksperiment.

Inn i tomrommet

Figuren til Argento er opphengd i at draumar er perfekte for kino, men filmen vi ser, blandar daglegdags realisme i blast ljos med medisinsk og emosjonelt mareritt. Vi får kjærleik og omsorg, ja, men mest sorg på ein sakte veg mot undergangen. Noé er kompromisslaus. Han skildrar på ingen måte ein søt solnedgang. Denne reisa er ein vond virvel ein ikkje kjem seg ut av.

Enden kjenner alle. Det er vondt å sjå på. Toler du litt mørke og framandgjering, tilrår eg Vortex.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latin-
amerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Denne reisa er ein vond virvel ein ikkje kjem seg ut av.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Foto: Erika Hebbert

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Sterkt om livsløgn og overleving

Gode skodespelar­prestasjonar i intens kamp på liv og død.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ny statsminister med gjeld, utan budsjett

No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– No ser me effekten av færre politifolk

Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal
Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis