Oslolivets dans
Battle kunne teke tematikken han teiknar opp, meir på alvor.
Lisa Teige spelar dansaren som skifter miljø og dansestil.
Foto: Christine Stonegger
Drama
Regi: Katarina Launing
Battle
Med: Lisa Teige, Fabian Svegaard Tapia, Stig Amdam
16 år gamle Amalie (Teige) har eit velståande liv på Oslos beste vestkant. Lidenskapen er moderne dans. Det materielle livet med vener og kjærast er friksjonsfritt. Heilt til faren ein dag går konkurs og dei to må flytte til Ellingsrudåsen på Oslos austkant.
Ny uttrykksform
«Du uttrykkjer ingenting. Du er heilt tom», seier den strenge danselæraren til Amalie tidleg i filmen. I aust møter Amalie ein hiphopdansar, Mikael (Tapia), som tar henne med på ein lokal «battle», ei tevling der dansarane har ei heilt anna uttrykksform enn Amalie er van med. Det vekkjer noko i henne, parallelt med at ho fell for Mikael. Takka vere han dansar ho betre enn nokon gong, motivert av ein komande audition til ein prestisjetung danseskule i Nederland. Læraren er imponert, veninnene misunnelege og kjærasten forsømd. Men dobbeltlivet blir vanskeleg å balansere i lengda.
Første dansefilm
Filmen Battle er basert på ein ungdomsroman av Maja Lunde, og han har blitt promotert som «Skandinavias første dansefilm». Filmen har minst eitt nikk til dansefilmklassikaren Dirty Dancing, både i dansescenene og i kjærleikshistoria mellom Amalie og Mikael. Vestkantforankringa, musikkbruken og den digitale kommunikasjonen gjer også at Battle føyer seg inn i eit estetisk post-Skam-univers, NRK-serien der hovudrolleinnehavaren Lisa Teige jo hadde ei sentral rolle.
Til forskjell frå Skam, som fekk kritikk for å vere for vestkantvridd, viser Battle Oslo frå to sider – eller to byar. Aust–vest-skiljet fungerer som ein metafor for Lisas personlege utforsking og oppdaging av kven ho vil vere. Samtidig blir dette skiljet noko karikert og kunstig. Det er aldri ein kommentar til dei sosiale problema i aust; vi ser berre eit estetisert, kult aust med multikulturelle dansarar som ser langt friare ut enn motpartane i vest. Det kan i og for seg stemme, men eg saknar meir nyanse og brodd rundt denne tematikken, som også ber på eit paradoks: Amalies vitalisering skjer gjennom å ta klasseheisen nedover. Endeleg har ho noko å uttrykkje.
Battle endar som ein litt klisjélada sjangerfilm. Då skulle eg til gjengjeld sett endå meir trøkk i dansescenene, à la dei klassiske Hollywood-dansefilmane. Den store gåsehudaugneblinken kjem aldri.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Katarina Launing
Battle
Med: Lisa Teige, Fabian Svegaard Tapia, Stig Amdam
16 år gamle Amalie (Teige) har eit velståande liv på Oslos beste vestkant. Lidenskapen er moderne dans. Det materielle livet med vener og kjærast er friksjonsfritt. Heilt til faren ein dag går konkurs og dei to må flytte til Ellingsrudåsen på Oslos austkant.
Ny uttrykksform
«Du uttrykkjer ingenting. Du er heilt tom», seier den strenge danselæraren til Amalie tidleg i filmen. I aust møter Amalie ein hiphopdansar, Mikael (Tapia), som tar henne med på ein lokal «battle», ei tevling der dansarane har ei heilt anna uttrykksform enn Amalie er van med. Det vekkjer noko i henne, parallelt med at ho fell for Mikael. Takka vere han dansar ho betre enn nokon gong, motivert av ein komande audition til ein prestisjetung danseskule i Nederland. Læraren er imponert, veninnene misunnelege og kjærasten forsømd. Men dobbeltlivet blir vanskeleg å balansere i lengda.
Første dansefilm
Filmen Battle er basert på ein ungdomsroman av Maja Lunde, og han har blitt promotert som «Skandinavias første dansefilm». Filmen har minst eitt nikk til dansefilmklassikaren Dirty Dancing, både i dansescenene og i kjærleikshistoria mellom Amalie og Mikael. Vestkantforankringa, musikkbruken og den digitale kommunikasjonen gjer også at Battle føyer seg inn i eit estetisk post-Skam-univers, NRK-serien der hovudrolleinnehavaren Lisa Teige jo hadde ei sentral rolle.
Til forskjell frå Skam, som fekk kritikk for å vere for vestkantvridd, viser Battle Oslo frå to sider – eller to byar. Aust–vest-skiljet fungerer som ein metafor for Lisas personlege utforsking og oppdaging av kven ho vil vere. Samtidig blir dette skiljet noko karikert og kunstig. Det er aldri ein kommentar til dei sosiale problema i aust; vi ser berre eit estetisert, kult aust med multikulturelle dansarar som ser langt friare ut enn motpartane i vest. Det kan i og for seg stemme, men eg saknar meir nyanse og brodd rundt denne tematikken, som også ber på eit paradoks: Amalies vitalisering skjer gjennom å ta klasseheisen nedover. Endeleg har ho noko å uttrykkje.
Battle endar som ein litt klisjélada sjangerfilm. Då skulle eg til gjengjeld sett endå meir trøkk i dansescenene, à la dei klassiske Hollywood-dansefilmane. Den store gåsehudaugneblinken kjem aldri.
Sondre Åkervik
Sondre Åkervik er frilans kulturjournalist og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Fleire artiklar
Erlend Viken har med seg Marius Graff (t.v.) og Sondre Meisfjord i trioen.
Pressefoto
Urban Viken
Erlend Viken Trio med gjester byr på kreativitet.
Carl Reinecke (1824–1910) var Edvard Griegs lærar i Leipzig.
Nordisk tone
Carl Reineckes symfoni Håkon Jarl har kraftfull patos.
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.