JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Leve filmen!

CANNES: Den storslagne feiringa av film i Cannes byr på nye og gamle filmfolk av høg rang og rik breidde.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Onsdag låg Pedro Almodóvar (nr. 4 f.v.) best an på kritikarbarometeret i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Med seg på biletet har han Leonardo Sbaraglia (t.v.), Asier Etxeandia, Penelope Cruz, Antonio Banderas og Nora Navas.

Onsdag låg Pedro Almodóvar (nr. 4 f.v.) best an på kritikarbarometeret i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Med seg på biletet har han Leonardo Sbaraglia (t.v.), Asier Etxeandia, Penelope Cruz, Antonio Banderas og Nora Navas.

Foto: Jean-Paul Pelissier / Reuters / NTB scanpix

Onsdag låg Pedro Almodóvar (nr. 4 f.v.) best an på kritikarbarometeret i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Med seg på biletet har han Leonardo Sbaraglia (t.v.), Asier Etxeandia, Penelope Cruz, Antonio Banderas og Nora Navas.

Onsdag låg Pedro Almodóvar (nr. 4 f.v.) best an på kritikarbarometeret i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Med seg på biletet har han Leonardo Sbaraglia (t.v.), Asier Etxeandia, Penelope Cruz, Antonio Banderas og Nora Navas.

Foto: Jean-Paul Pelissier / Reuters / NTB scanpix

3303
20190524
3303
20190524

Festival de Cannes

Cannes 14.–25. mai

I skrivande stund leiar ringreven Pedro Almodóvar kritikarbarometeret for hovudkonkurransen i Cannes. Etter den dørgande keisame Julieta har spanjolen laga ein meir personleg film enn nokon gong i Dolor y gloria (Smerte og ære). Antonio Banderas gjer ei solid rolle som filmskapar med helseproblem og historier som minner om regissøren sjølv. Heldigvis er filmen smart og mindre irriterande enn sjølvsentrerte metafilmar kan bli. Likevel har han ikkje laga den finaste spanske filmen på festivalen. Det har galisiske Oliver Laxe gjort med O que arde (Det som brenn), ei hylling til naturen med nydelege og brutale bilete frå Galicia. Han vann sist Kritikarveka med magiske Mimosas frå Marokko.

Arvingar

Brasilianske Kleber Mendonça Filho hadde òg suksess sist i Cannes med herlege Aquarius. Hans Bucarau blandar western og science fiction på ein måte som er heilt tydeleg inspirert av filmbølgja cinema novo og rebelske kolonimaktkritiske filmar under sist diktatur, av typen Como Era Gostoso o Meu Francês (Så godt franskmannen min smakte) av Nelson Pereira dos Santos. Bucarau har klare referansar til historiske opprør i Brasil og er eit stilsikkert rop om motstand i dag. Kinesiske Diao Yinan kjenner òg si filmhistorie. Hans Nan fang che zhan de ju hui (Den ville gåsesjøen) er ein film noir med fleire utrulege scener, som kollektive mopedran og masseslagsmål med neonfarga joggesko, samtidig som skuggar hintar til M av Friz Lang.

Ein spennande nykommar er Mati Diop, som blir presentert som første svarte kvinne i hovudkonkurransen. I senegalesiske Atlantique skildrar ho dårlege arbeidsforhold, djinnar, emigrasjon og feminint fellesskap i Dakar, alt pakka inn i eit stødig og fantasifullt filmspråk som viser at ho har sett den senegalesiske klassikaren Touki Bouki av onkelen Djibril Diop Mambety.

Nye stemmer

Ein annan strålande debutant frå Afrika er algeriske Mounia Meddour. Hennar Papicha er ei steikje sterk historie om unge kvinner som kolliderer med stadig meir radikale islamistar under valden i nittiåra. Sjarm og hjarte tyt ut av lerretet. Det same kan ein i aller høgaste grad seie om And Then We Danced, den georgiske filmen svenske Levan Akin har laga om forelsking mellom gutar i machomiljøet for tradisjonell georgisk dans. Heldigvis kjem filmen på kino. Dit kjem òg islandske Hvítur, hvítur dagur (Kvit, kvit dag). Hlynur Pálmason tar opp stafettpinnen i Kritikarveka med bravur etter Kvinne på krigsstien frå i fjor. Få nye stemmer kjem så langt. Djerve debutantar som peruanske Melina León (Canción sin nombre (Song utan namn)) og kostarikanske Sofía Quirós Ubeda (Ceniza negra (Svart oske)) viser stort talent og kompromisslause formgrep i viktige forteljingar. Katalanske Albert Serra sa for nokre år sidan at vi lever i ei av dei beste tidene for film, men at ein som regel må sjå dei på festival. Då er det eit privilegium å ta del i store festar for film. Cannes og filmkunsten lever.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Festival de Cannes

Cannes 14.–25. mai

I skrivande stund leiar ringreven Pedro Almodóvar kritikarbarometeret for hovudkonkurransen i Cannes. Etter den dørgande keisame Julieta har spanjolen laga ein meir personleg film enn nokon gong i Dolor y gloria (Smerte og ære). Antonio Banderas gjer ei solid rolle som filmskapar med helseproblem og historier som minner om regissøren sjølv. Heldigvis er filmen smart og mindre irriterande enn sjølvsentrerte metafilmar kan bli. Likevel har han ikkje laga den finaste spanske filmen på festivalen. Det har galisiske Oliver Laxe gjort med O que arde (Det som brenn), ei hylling til naturen med nydelege og brutale bilete frå Galicia. Han vann sist Kritikarveka med magiske Mimosas frå Marokko.

Arvingar

Brasilianske Kleber Mendonça Filho hadde òg suksess sist i Cannes med herlege Aquarius. Hans Bucarau blandar western og science fiction på ein måte som er heilt tydeleg inspirert av filmbølgja cinema novo og rebelske kolonimaktkritiske filmar under sist diktatur, av typen Como Era Gostoso o Meu Francês (Så godt franskmannen min smakte) av Nelson Pereira dos Santos. Bucarau har klare referansar til historiske opprør i Brasil og er eit stilsikkert rop om motstand i dag. Kinesiske Diao Yinan kjenner òg si filmhistorie. Hans Nan fang che zhan de ju hui (Den ville gåsesjøen) er ein film noir med fleire utrulege scener, som kollektive mopedran og masseslagsmål med neonfarga joggesko, samtidig som skuggar hintar til M av Friz Lang.

Ein spennande nykommar er Mati Diop, som blir presentert som første svarte kvinne i hovudkonkurransen. I senegalesiske Atlantique skildrar ho dårlege arbeidsforhold, djinnar, emigrasjon og feminint fellesskap i Dakar, alt pakka inn i eit stødig og fantasifullt filmspråk som viser at ho har sett den senegalesiske klassikaren Touki Bouki av onkelen Djibril Diop Mambety.

Nye stemmer

Ein annan strålande debutant frå Afrika er algeriske Mounia Meddour. Hennar Papicha er ei steikje sterk historie om unge kvinner som kolliderer med stadig meir radikale islamistar under valden i nittiåra. Sjarm og hjarte tyt ut av lerretet. Det same kan ein i aller høgaste grad seie om And Then We Danced, den georgiske filmen svenske Levan Akin har laga om forelsking mellom gutar i machomiljøet for tradisjonell georgisk dans. Heldigvis kjem filmen på kino. Dit kjem òg islandske Hvítur, hvítur dagur (Kvit, kvit dag). Hlynur Pálmason tar opp stafettpinnen i Kritikarveka med bravur etter Kvinne på krigsstien frå i fjor. Få nye stemmer kjem så langt. Djerve debutantar som peruanske Melina León (Canción sin nombre (Song utan namn)) og kostarikanske Sofía Quirós Ubeda (Ceniza negra (Svart oske)) viser stort talent og kompromisslause formgrep i viktige forteljingar. Katalanske Albert Serra sa for nokre år sidan at vi lever i ei av dei beste tidene for film, men at ein som regel må sjå dei på festival. Då er det eit privilegium å ta del i store festar for film. Cannes og filmkunsten lever.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.

Ein spennande nykommar er Mati Diop, som blir presentert som første svarte kvinne i hovudkonkurransen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis