JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Kanarifuglen i gruva

Universell tematikk med mongolsk vri gjev ein vakker, men vel pedagogisk film.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Elleve år gamle Amra kjempar mot gruveselskapet på vegner av faren.

Elleve år gamle Amra kjempar mot gruveselskapet på vegner av faren.

Foto: Storytelling Media

Elleve år gamle Amra kjempar mot gruveselskapet på vegner av faren.

Elleve år gamle Amra kjempar mot gruveselskapet på vegner av faren.

Foto: Storytelling Media

2583
20210625
2583
20210625

DRAMA

Regi: Byambasuren Davaa

Gullåren

Med: Bat-Ireediu Batmunkh, Enerel Tumen, Yalalt Namsrai
Kinofilm

Gullstrupen Amra syng den tradisjonelle mongolske songen «Gullåren». Draumen er å reise til hovudstaden Ulaanbaatar for å tevle i Mongolia’s Got Talent. Faren er ein leiande figur i lokalmiljøet, men tar seg god tid med å skrive under brevet frå skulen om løyve til å vere med.

Mora verkar meir handlekraftig, og med gullsvoltne gruveselskap på frammarsj treng Mongolia slike som ho. Det skrur seg til når mannen hamnar i ei ulukke.

Kulturskulen

Gullåren går inn i ein tradisjon med å vise kulturtrekk frå land som får lite merksemd i filmar der tradisjon gnissar mot modernitet. YouTube, mobiltelefonar og gulljakt gnissar mot nomaderåd, husdyrhald og mongolske mytar.

Særeigne trekk er framheva. Skjørosten aarul, den fermenterte hoppemjølka airag og innreiinga i jurten plasserer oss trygt på dei mongolske steppene.

Alt er passande pittoresk. Landskapet er skapt for breie kinolerret, og fotografiet gjer god nytte av geiter i kveldssol. Kameraføringa speglar den urolege tida med konflikt mellom det tradisjonsrike nomadelivet og næringsinteressene til selskap med namn som Global Mining.

Didaktikken

Etter kvart som Amra forstår at det er fleire pengar å hente i gruva enn i å selje ost, blir han ein slags kanarifugl i kolgruva. Sluttar han å syngje, er det dårleg stelt.

Gullåren har delar av utnyttinga i gruvelitteraturen til Émile Zola og chilenske Baldomero Lillo. Samstundes er han bygd over lesten til palestinske The Idol, om ein gut som freistar kome ut av Gaza for å vise fram songstemma, eller dokumentaren Afghan Star.

Regissør Byambasuren Davaa mistar stundom tråden i soga om songen, men guten det handlar om, glir nett same veg. Filmen dreiar inn mot hovudkonflikten rundt gruver mot lokalliv. I didaktisk stil ser vi kampen til den heroiske mora mot karikerte profitørar. Fleire perifere figurar overtyder lite, men Enerul Tumen er stødig i rolla som mora, og guten flyt på sjarm.

Filmen eignar seg for folk i skjeringa mellom born og ungdom, men siktar òg mot vaksne som må glede seg over eit fint folk, dei vakre bileta og miljøengasjementet for å få full utteljing. Konflikten er klassisk, kampen mot griske gruveselskap er viktig verda over, og Mongolia har både talent, natur og kultur det er kjekt å bli kjend med.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

DRAMA

Regi: Byambasuren Davaa

Gullåren

Med: Bat-Ireediu Batmunkh, Enerel Tumen, Yalalt Namsrai
Kinofilm

Gullstrupen Amra syng den tradisjonelle mongolske songen «Gullåren». Draumen er å reise til hovudstaden Ulaanbaatar for å tevle i Mongolia’s Got Talent. Faren er ein leiande figur i lokalmiljøet, men tar seg god tid med å skrive under brevet frå skulen om løyve til å vere med.

Mora verkar meir handlekraftig, og med gullsvoltne gruveselskap på frammarsj treng Mongolia slike som ho. Det skrur seg til når mannen hamnar i ei ulukke.

Kulturskulen

Gullåren går inn i ein tradisjon med å vise kulturtrekk frå land som får lite merksemd i filmar der tradisjon gnissar mot modernitet. YouTube, mobiltelefonar og gulljakt gnissar mot nomaderåd, husdyrhald og mongolske mytar.

Særeigne trekk er framheva. Skjørosten aarul, den fermenterte hoppemjølka airag og innreiinga i jurten plasserer oss trygt på dei mongolske steppene.

Alt er passande pittoresk. Landskapet er skapt for breie kinolerret, og fotografiet gjer god nytte av geiter i kveldssol. Kameraføringa speglar den urolege tida med konflikt mellom det tradisjonsrike nomadelivet og næringsinteressene til selskap med namn som Global Mining.

Didaktikken

Etter kvart som Amra forstår at det er fleire pengar å hente i gruva enn i å selje ost, blir han ein slags kanarifugl i kolgruva. Sluttar han å syngje, er det dårleg stelt.

Gullåren har delar av utnyttinga i gruvelitteraturen til Émile Zola og chilenske Baldomero Lillo. Samstundes er han bygd over lesten til palestinske The Idol, om ein gut som freistar kome ut av Gaza for å vise fram songstemma, eller dokumentaren Afghan Star.

Regissør Byambasuren Davaa mistar stundom tråden i soga om songen, men guten det handlar om, glir nett same veg. Filmen dreiar inn mot hovudkonflikten rundt gruver mot lokalliv. I didaktisk stil ser vi kampen til den heroiske mora mot karikerte profitørar. Fleire perifere figurar overtyder lite, men Enerul Tumen er stødig i rolla som mora, og guten flyt på sjarm.

Filmen eignar seg for folk i skjeringa mellom born og ungdom, men siktar òg mot vaksne som må glede seg over eit fint folk, dei vakre bileta og miljøengasjementet for å få full utteljing. Konflikten er klassisk, kampen mot griske gruveselskap er viktig verda over, og Mongolia har både talent, natur og kultur det er kjekt å bli kjend med.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Olav Garfors

Kva er alternativet til EØS-medlemskap?

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis