JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Honnøretappen

Indiana Jones får ein verdig og underhaldande sorti etter gamal oppskrift.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Phoebe Waller-Bridge og Harrison Ford i den bokstaveleg tala siste Indiana Jones-filmen.

Phoebe Waller-Bridge og Harrison Ford i den bokstaveleg tala siste Indiana Jones-filmen.

Foto: Jonathan Olley / Disney

Phoebe Waller-Bridge og Harrison Ford i den bokstaveleg tala siste Indiana Jones-filmen.

Phoebe Waller-Bridge og Harrison Ford i den bokstaveleg tala siste Indiana Jones-filmen.

Foto: Jonathan Olley / Disney

3891
20230630
3891
20230630

Action/Eventyr

Regi: James Mangold

Indiana Jones and the Dial of Destiny

Med: Harrison Ford, Phoebe
Waller-Bridge, Mads Mikkelsen
Kinofilm

Indiana Jones (Ford) er i ferd med å bli lagd på hylla som pensjonist der han underviser i arkeologi i 1969, når guddottera Helena (Waller-Bridge) dukkar opp. Indy og far hennar kjempa mot tyske tjuveri av artefaktar under den andre verdskrigen i ei opningsscene som skodar tilbake.

Etter månelandinga dukkar ein gamal nazist (Mikkelsen) opp på jakt etter Antikythera-mekanismen til Arkimedes for å reise tilbake i tid og vinne krigen. Helena vil helst selje til høgstbydande, om ein berre får samla dei to delane. Indiana Jones lyt plukke opp hatten for eit siste tokt.

Forbodet mot nye idear i Hollywood held fram, men når James Mangold tar over stafettpinnen frå Steven Spielberg, er det for ein siste dans, om vi skal tru Disney. Mangold held seg til oppskrifta, men unngår nokre av dei verste fallgruvene frå gamalt av og blir neppe ståande som eit klart feilskjer på line med The Kingdom of the Crystal Skull frå 2008.

Vinnaroppskrift

Usannsynlege actionscener underheld med jamne mellomrom. Ei spinnvill biljakt i tuk-tuk gjennom tronge smug i Tanger er kjekk nok til at eg blir litt skuffa over at dei ikkje gjer like mykje ut av ein Fiat 500 i sicilianske gater.

Ingen kan stå imot det vidgjetne musikktemaet av legenda John Williams, som har akkompagnert alle filmane om Indiana Jones. Det står perfekt til kvar positive vending i ei kampscene. Etter alle møte med ein av filmane, nynnar ein på den same snutten i vekevis.

Tradisjonen med ei raud stripe strekt over kart under kvar flytur til fjerne strok høyrer heime. Kamera veit å streife over eit esel her, nokre kamelar der eller ein flott flokk geiter. Ekle dyr i tronge hòler er med.

Dei karikerte skurkane dukkar alltid opp når heltane treng det minst. For å halde på tradisjonane burde gamle Ford flyge under ein steinport som smekkar att. Det manglar diverre.

Siste krosstog

Det er lite nytt frå nazistfronten, med danske Mikkelsen som tulletyskar. Orientalismen er òg immer dabei, sjølv om han er mildare enn dei meir skammelege sekvensane frå åttitalet. Ein sjalu marokkansk mafiaarving er ikkje vittig.

Vi får gledeleg gjensyn med den egyptiske kameraten Sallah, som i likskap med i åttitalsfilmane er spelt av walisiske John Rhys-Davies. Å sjå Karen Allen igjen som Marion frå den første filmen er direkte rørande.

Åttiåringen Harrison Ford er utstyrt med ein grei dose geriatrisk sjølvinnsikt og det han treng av heilt urealistisk flaks i møte med muskelmenn, avgrunnar og brennande fly. Phoebe Waller-Bridge viste komisk talent i serien Fleabag og passar perfekt som Helena. Ho er ei frisk oppgradering av den frekke Marion frå Jakten på den forsvunne skatten (1981).

Samanlikna med den idiotisk hysteriske kvinnefiguren i Indiana Jones og de fordømtes tempel (1984) og den teite svikefulle varianten i Indiana Jones og det siste korstoget (1989) er dette eit verdig steg i rett retning for det historisk pinlege kvinnesynet i Indiana Jones-universet. I dynamikken mellom energiske og opportunistiske Helena og den seige og nostalgiske Indiana finn ein noko fornuft.

«Bli i di tid», seier Helena. Det gjeld kanskje sjølve filmideen. Når Helena i innleiinga argumenterer for at Indiana skal gå ut med ein smell, er han ikkje imponert. At alle høyrer at det er ein dårleg idé, verkar overførbart til tanken på ein ny Indiana Jones-film no.

Trass i at dette var ei kjekk kinooppleving, håpar eg at kua heller blir mjølka vidare på strøymetenester enn å stele plass på kino. No kan vi seie ein varm takk for alt til den klassiske kinohelten Indiana Jones.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Action/Eventyr

Regi: James Mangold

Indiana Jones and the Dial of Destiny

Med: Harrison Ford, Phoebe
Waller-Bridge, Mads Mikkelsen
Kinofilm

Indiana Jones (Ford) er i ferd med å bli lagd på hylla som pensjonist der han underviser i arkeologi i 1969, når guddottera Helena (Waller-Bridge) dukkar opp. Indy og far hennar kjempa mot tyske tjuveri av artefaktar under den andre verdskrigen i ei opningsscene som skodar tilbake.

Etter månelandinga dukkar ein gamal nazist (Mikkelsen) opp på jakt etter Antikythera-mekanismen til Arkimedes for å reise tilbake i tid og vinne krigen. Helena vil helst selje til høgstbydande, om ein berre får samla dei to delane. Indiana Jones lyt plukke opp hatten for eit siste tokt.

Forbodet mot nye idear i Hollywood held fram, men når James Mangold tar over stafettpinnen frå Steven Spielberg, er det for ein siste dans, om vi skal tru Disney. Mangold held seg til oppskrifta, men unngår nokre av dei verste fallgruvene frå gamalt av og blir neppe ståande som eit klart feilskjer på line med The Kingdom of the Crystal Skull frå 2008.

Vinnaroppskrift

Usannsynlege actionscener underheld med jamne mellomrom. Ei spinnvill biljakt i tuk-tuk gjennom tronge smug i Tanger er kjekk nok til at eg blir litt skuffa over at dei ikkje gjer like mykje ut av ein Fiat 500 i sicilianske gater.

Ingen kan stå imot det vidgjetne musikktemaet av legenda John Williams, som har akkompagnert alle filmane om Indiana Jones. Det står perfekt til kvar positive vending i ei kampscene. Etter alle møte med ein av filmane, nynnar ein på den same snutten i vekevis.

Tradisjonen med ei raud stripe strekt over kart under kvar flytur til fjerne strok høyrer heime. Kamera veit å streife over eit esel her, nokre kamelar der eller ein flott flokk geiter. Ekle dyr i tronge hòler er med.

Dei karikerte skurkane dukkar alltid opp når heltane treng det minst. For å halde på tradisjonane burde gamle Ford flyge under ein steinport som smekkar att. Det manglar diverre.

Siste krosstog

Det er lite nytt frå nazistfronten, med danske Mikkelsen som tulletyskar. Orientalismen er òg immer dabei, sjølv om han er mildare enn dei meir skammelege sekvensane frå åttitalet. Ein sjalu marokkansk mafiaarving er ikkje vittig.

Vi får gledeleg gjensyn med den egyptiske kameraten Sallah, som i likskap med i åttitalsfilmane er spelt av walisiske John Rhys-Davies. Å sjå Karen Allen igjen som Marion frå den første filmen er direkte rørande.

Åttiåringen Harrison Ford er utstyrt med ein grei dose geriatrisk sjølvinnsikt og det han treng av heilt urealistisk flaks i møte med muskelmenn, avgrunnar og brennande fly. Phoebe Waller-Bridge viste komisk talent i serien Fleabag og passar perfekt som Helena. Ho er ei frisk oppgradering av den frekke Marion frå Jakten på den forsvunne skatten (1981).

Samanlikna med den idiotisk hysteriske kvinnefiguren i Indiana Jones og de fordømtes tempel (1984) og den teite svikefulle varianten i Indiana Jones og det siste korstoget (1989) er dette eit verdig steg i rett retning for det historisk pinlege kvinnesynet i Indiana Jones-universet. I dynamikken mellom energiske og opportunistiske Helena og den seige og nostalgiske Indiana finn ein noko fornuft.

«Bli i di tid», seier Helena. Det gjeld kanskje sjølve filmideen. Når Helena i innleiinga argumenterer for at Indiana skal gå ut med ein smell, er han ikkje imponert. At alle høyrer at det er ein dårleg idé, verkar overførbart til tanken på ein ny Indiana Jones-film no.

Trass i at dette var ei kjekk kinooppleving, håpar eg at kua heller blir mjølka vidare på strøymetenester enn å stele plass på kino. No kan vi seie ein varm takk for alt til den klassiske kinohelten Indiana Jones.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis