JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Hemmelege heltar

Historia om nettverket for abortar i Chicago for femti år sidan er lærerik og deprimerande aktuell.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dokumentarfilmen om The Janes inneheld arkivfoto som gjev eit godt tidsbilete.

Dokumentarfilmen om The Janes inneheld arkivfoto som gjev eit godt tidsbilete.

Foto: HBO MAX

Dokumentarfilmen om The Janes inneheld arkivfoto som gjev eit godt tidsbilete.

Dokumentarfilmen om The Janes inneheld arkivfoto som gjev eit godt tidsbilete.

Foto: HBO MAX

2414
20220610
2414
20220610

Dokumentar

Regi: Tia Lessin og Emma Pildes

The Janes

Med: Heather Booth, Laura Kaplan, Marie Leaner
Film på HBO Max

The Janes er historia om eit kriminelt nettverk som dreiv organiserte lovbrot i stor skala i Chicago frå 1969 til 1973. Elleve tusen lovbrot. Eller, som ei av «the Janes» seier, dei var vanlege kvinner som berga livet til kvinner. Slikt likte ikkje styresmaktene.

Systemet

I helsevesenet møtte kvinner ein mur av mannlege legar. Kvinner hadde skrint med rettar. Gjengen som blei Jane-kollektivet, utførte trygge, ulovlege abortar utan legeutdanning. Geriljaverksemda kravde at dei bytte hus flittig, at dei kunne setje opp ein ny operasjonsarena på eit kvarter og så forsvinne på fem minutt. Dei var imponerande. Dramatikken gjev eit snev av krim.

I forma er The Janes ein ordinær fjernsynsdokumentar med snakkande hovud, arkivbilete og dramatisk musikk. Innanfor dei rammene er filmen solid. I tillegg til sentrale aktørar i rørsla som mimrar ope og ærleg, har regissørane Tia Lessin og Emma Pildes fått med ein kar som lenge gjorde operasjonane for dei. Han gjorde det for pengane, men i motsetnad til mange andre nytta han ikkje høvet til overgrep.

Tida

Intervjuet med ein politimann som motvillig var med då dei gjekk til aksjon mot gruppa og fengsla dei, er også eit interessant perspektiv. Gamle bilete av dei som fører ordet, gjev idear om korleis dei var, og dei mange arkivopptaka frå tida bidreg til tidsbiletet.

Filmen syner korleis USA var prega av politivald mot borgarrettskamp og rørsla mot krigen i Vietnam. Båe var ekstremt mannsdominerte. The Janes er nyansert på ulikskap i kvar kamp. Klasse er avgjerande i abortspørsmål.

Då lovene opna for abort i New York, blei skilnaden på kvite universitetsfolk og fattige av ymse fargar større. I 1973 slo høgsterett fast retten til abort nasjonalt. Kvinnene kunne vie livet til anna.

The Janes er ein interessant historietime. Helst skulle han ha vore mykje, mykje mindre dagsaktuell. Kvinner døyr framleis fordi dei er kvinner. Abortlovene er bestialske i mange land, og i USA er det omkamp. Difor bør folk sjå denne dokumentarfilmen.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Dokumentar

Regi: Tia Lessin og Emma Pildes

The Janes

Med: Heather Booth, Laura Kaplan, Marie Leaner
Film på HBO Max

The Janes er historia om eit kriminelt nettverk som dreiv organiserte lovbrot i stor skala i Chicago frå 1969 til 1973. Elleve tusen lovbrot. Eller, som ei av «the Janes» seier, dei var vanlege kvinner som berga livet til kvinner. Slikt likte ikkje styresmaktene.

Systemet

I helsevesenet møtte kvinner ein mur av mannlege legar. Kvinner hadde skrint med rettar. Gjengen som blei Jane-kollektivet, utførte trygge, ulovlege abortar utan legeutdanning. Geriljaverksemda kravde at dei bytte hus flittig, at dei kunne setje opp ein ny operasjonsarena på eit kvarter og så forsvinne på fem minutt. Dei var imponerande. Dramatikken gjev eit snev av krim.

I forma er The Janes ein ordinær fjernsynsdokumentar med snakkande hovud, arkivbilete og dramatisk musikk. Innanfor dei rammene er filmen solid. I tillegg til sentrale aktørar i rørsla som mimrar ope og ærleg, har regissørane Tia Lessin og Emma Pildes fått med ein kar som lenge gjorde operasjonane for dei. Han gjorde det for pengane, men i motsetnad til mange andre nytta han ikkje høvet til overgrep.

Tida

Intervjuet med ein politimann som motvillig var med då dei gjekk til aksjon mot gruppa og fengsla dei, er også eit interessant perspektiv. Gamle bilete av dei som fører ordet, gjev idear om korleis dei var, og dei mange arkivopptaka frå tida bidreg til tidsbiletet.

Filmen syner korleis USA var prega av politivald mot borgarrettskamp og rørsla mot krigen i Vietnam. Båe var ekstremt mannsdominerte. The Janes er nyansert på ulikskap i kvar kamp. Klasse er avgjerande i abortspørsmål.

Då lovene opna for abort i New York, blei skilnaden på kvite universitetsfolk og fattige av ymse fargar større. I 1973 slo høgsterett fast retten til abort nasjonalt. Kvinnene kunne vie livet til anna.

The Janes er ein interessant historietime. Helst skulle han ha vore mykje, mykje mindre dagsaktuell. Kvinner døyr framleis fordi dei er kvinner. Abortlovene er bestialske i mange land, og i USA er det omkamp. Difor bør folk sjå denne dokumentarfilmen.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

The Janes er ein interessant historietime.

Håkon Tveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis