JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Folkhemmet fell

Sosialt slitne svenskar skapar solid drama i stødig stil.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Filmen syner rå realisme, men er òg ei rørande forteljing om familieband.

Filmen syner rå realisme, men er òg ei rørande forteljing om familieband.

Foto: Mer Filmdistribusjon

Filmen syner rå realisme, men er òg ei rørande forteljing om familieband.

Filmen syner rå realisme, men er òg ei rørande forteljing om familieband.

Foto: Mer Filmdistribusjon

2475
20190628
2475
20190628

Drama

Regi: Peter Grönlund

Goliat

Med: Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist

Kimmie (Ljungblad) ynskjer seg mest av alt ein lærlingplass på fabrikk i Västerås i lag med nabojenta Jonna. Det kan bli vanskeleg, for faren Rolle (Sällquist) skal sone ein dom og dopsalet hans treng vikar. Mora er ufør, og to yngre sysken ser til syttenårige Kimmie som einaste emosjonelt tilgjengelege vaksne. Ei klassisk historie ventar om valet mellom forbrytarfamilie og ei framtid i fredsæl fridom.

Svenske Peter Grönlund debuterte med den forrykande Flukten (Tjuvheder) for tre år sidan. Han held seg på skråplanet, men med Goliat tar han eit steg opp på rangstiden frå heimlause heroinistar. No møter vi dei som gøymer stoffet dei sel i skåpet på den nedlagte fabrikken, der dei pleidde ha ærleg arbeid. Filmskaparen driv med skiten realisme med vakre innskot. Industriplassar i breie haustlege tablå utan aktivitet har sin estetiske sjarm. Grönlund engasjerer med framstillinga av enkeltpersonar som freistar finne ei framtid i eit hardare svensk samfunn. Då gjengen drikk og syng «Borlängevisan», får vi kontekst. Det fanst eit Folkets hus der fagforeininga samla seg, og ho budde i ein Volvo.

Skodespelet til Joakim Sällquist som Rolle vitnar om at han sjølv er røynd som røvar. Eg er glad eg ikkje har narkogjeld til han. Openberringa Sebastian Ljungblad spelar òg steike sterkt og nyansert i si første rolle. Etter ein Guldbagge-nominasjon hamna han på flukt frå styresmaktene etter skuldingar om bedrageri. Ikkje rart spelet sit som eit skot. Ein trur på figurane, men morsrolla er mindre utvikla, tradisjonen tru.

Vegvalet er klassisk. Gutar som blir menn blei perfeksjonert av François Truffaut i 1959 med På vei mot livet (Les Quatre Cents Coups). Kriminell familie eller fridom kjenner alle frå Gudfaren. Sist såg dei vakne ein variant på kino i Noreg i fjor med A Ciambra av Jonas Carpignano, som var meir original enn Goliat. Den tradisjonelle historia har få uventa element, men økonomiske og sosiale strukturar rundt Norrköping skapar spesifikk brodd. Høge herrar har skulda. Sjølv om faren er ein katastrofal rollemodell, er han ikkje ein dum pappfigur driven med vonde føremål.

Peter Grönlund har laga ein grådig god film. Folkeheimen famlar. Svensk film held stø kurs.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Peter Grönlund

Goliat

Med: Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist

Kimmie (Ljungblad) ynskjer seg mest av alt ein lærlingplass på fabrikk i Västerås i lag med nabojenta Jonna. Det kan bli vanskeleg, for faren Rolle (Sällquist) skal sone ein dom og dopsalet hans treng vikar. Mora er ufør, og to yngre sysken ser til syttenårige Kimmie som einaste emosjonelt tilgjengelege vaksne. Ei klassisk historie ventar om valet mellom forbrytarfamilie og ei framtid i fredsæl fridom.

Svenske Peter Grönlund debuterte med den forrykande Flukten (Tjuvheder) for tre år sidan. Han held seg på skråplanet, men med Goliat tar han eit steg opp på rangstiden frå heimlause heroinistar. No møter vi dei som gøymer stoffet dei sel i skåpet på den nedlagte fabrikken, der dei pleidde ha ærleg arbeid. Filmskaparen driv med skiten realisme med vakre innskot. Industriplassar i breie haustlege tablå utan aktivitet har sin estetiske sjarm. Grönlund engasjerer med framstillinga av enkeltpersonar som freistar finne ei framtid i eit hardare svensk samfunn. Då gjengen drikk og syng «Borlängevisan», får vi kontekst. Det fanst eit Folkets hus der fagforeininga samla seg, og ho budde i ein Volvo.

Skodespelet til Joakim Sällquist som Rolle vitnar om at han sjølv er røynd som røvar. Eg er glad eg ikkje har narkogjeld til han. Openberringa Sebastian Ljungblad spelar òg steike sterkt og nyansert i si første rolle. Etter ein Guldbagge-nominasjon hamna han på flukt frå styresmaktene etter skuldingar om bedrageri. Ikkje rart spelet sit som eit skot. Ein trur på figurane, men morsrolla er mindre utvikla, tradisjonen tru.

Vegvalet er klassisk. Gutar som blir menn blei perfeksjonert av François Truffaut i 1959 med På vei mot livet (Les Quatre Cents Coups). Kriminell familie eller fridom kjenner alle frå Gudfaren. Sist såg dei vakne ein variant på kino i Noreg i fjor med A Ciambra av Jonas Carpignano, som var meir original enn Goliat. Den tradisjonelle historia har få uventa element, men økonomiske og sosiale strukturar rundt Norrköping skapar spesifikk brodd. Høge herrar har skulda. Sjølv om faren er ein katastrofal rollemodell, er han ikkje ein dum pappfigur driven med vonde føremål.

Peter Grönlund har laga ein grådig god film. Folkeheimen famlar. Svensk film held stø kurs.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis