Folkhemmet fell
Sosialt slitne svenskar skapar solid drama i stødig stil.
Filmen syner rå realisme, men er òg ei rørande forteljing om familieband.
Foto: Mer Filmdistribusjon
Drama
Regi: Peter Grönlund
Goliat
Med: Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist
Kimmie (Ljungblad) ynskjer seg mest av alt ein lærlingplass på fabrikk i Västerås i lag med nabojenta Jonna. Det kan bli vanskeleg, for faren Rolle (Sällquist) skal sone ein dom og dopsalet hans treng vikar. Mora er ufør, og to yngre sysken ser til syttenårige Kimmie som einaste emosjonelt tilgjengelege vaksne. Ei klassisk historie ventar om valet mellom forbrytarfamilie og ei framtid i fredsæl fridom.
Svenske Peter Grönlund debuterte med den forrykande Flukten (Tjuvheder) for tre år sidan. Han held seg på skråplanet, men med Goliat tar han eit steg opp på rangstiden frå heimlause heroinistar. No møter vi dei som gøymer stoffet dei sel i skåpet på den nedlagte fabrikken, der dei pleidde ha ærleg arbeid. Filmskaparen driv med skiten realisme med vakre innskot. Industriplassar i breie haustlege tablå utan aktivitet har sin estetiske sjarm. Grönlund engasjerer med framstillinga av enkeltpersonar som freistar finne ei framtid i eit hardare svensk samfunn. Då gjengen drikk og syng «Borlängevisan», får vi kontekst. Det fanst eit Folkets hus der fagforeininga samla seg, og ho budde i ein Volvo.
Skodespelet til Joakim Sällquist som Rolle vitnar om at han sjølv er røynd som røvar. Eg er glad eg ikkje har narkogjeld til han. Openberringa Sebastian Ljungblad spelar òg steike sterkt og nyansert i si første rolle. Etter ein Guldbagge-nominasjon hamna han på flukt frå styresmaktene etter skuldingar om bedrageri. Ikkje rart spelet sit som eit skot. Ein trur på figurane, men morsrolla er mindre utvikla, tradisjonen tru.
Vegvalet er klassisk. Gutar som blir menn blei perfeksjonert av François Truffaut i 1959 med På vei mot livet (Les Quatre Cents Coups). Kriminell familie eller fridom kjenner alle frå Gudfaren. Sist såg dei vakne ein variant på kino i Noreg i fjor med A Ciambra av Jonas Carpignano, som var meir original enn Goliat. Den tradisjonelle historia har få uventa element, men økonomiske og sosiale strukturar rundt Norrköping skapar spesifikk brodd. Høge herrar har skulda. Sjølv om faren er ein katastrofal rollemodell, er han ikkje ein dum pappfigur driven med vonde føremål.
Peter Grönlund har laga ein grådig god film. Folkeheimen famlar. Svensk film held stø kurs.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Peter Grönlund
Goliat
Med: Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist
Kimmie (Ljungblad) ynskjer seg mest av alt ein lærlingplass på fabrikk i Västerås i lag med nabojenta Jonna. Det kan bli vanskeleg, for faren Rolle (Sällquist) skal sone ein dom og dopsalet hans treng vikar. Mora er ufør, og to yngre sysken ser til syttenårige Kimmie som einaste emosjonelt tilgjengelege vaksne. Ei klassisk historie ventar om valet mellom forbrytarfamilie og ei framtid i fredsæl fridom.
Svenske Peter Grönlund debuterte med den forrykande Flukten (Tjuvheder) for tre år sidan. Han held seg på skråplanet, men med Goliat tar han eit steg opp på rangstiden frå heimlause heroinistar. No møter vi dei som gøymer stoffet dei sel i skåpet på den nedlagte fabrikken, der dei pleidde ha ærleg arbeid. Filmskaparen driv med skiten realisme med vakre innskot. Industriplassar i breie haustlege tablå utan aktivitet har sin estetiske sjarm. Grönlund engasjerer med framstillinga av enkeltpersonar som freistar finne ei framtid i eit hardare svensk samfunn. Då gjengen drikk og syng «Borlängevisan», får vi kontekst. Det fanst eit Folkets hus der fagforeininga samla seg, og ho budde i ein Volvo.
Skodespelet til Joakim Sällquist som Rolle vitnar om at han sjølv er røynd som røvar. Eg er glad eg ikkje har narkogjeld til han. Openberringa Sebastian Ljungblad spelar òg steike sterkt og nyansert i si første rolle. Etter ein Guldbagge-nominasjon hamna han på flukt frå styresmaktene etter skuldingar om bedrageri. Ikkje rart spelet sit som eit skot. Ein trur på figurane, men morsrolla er mindre utvikla, tradisjonen tru.
Vegvalet er klassisk. Gutar som blir menn blei perfeksjonert av François Truffaut i 1959 med På vei mot livet (Les Quatre Cents Coups). Kriminell familie eller fridom kjenner alle frå Gudfaren. Sist såg dei vakne ein variant på kino i Noreg i fjor med A Ciambra av Jonas Carpignano, som var meir original enn Goliat. Den tradisjonelle historia har få uventa element, men økonomiske og sosiale strukturar rundt Norrköping skapar spesifikk brodd. Høge herrar har skulda. Sjølv om faren er ein katastrofal rollemodell, er han ikkje ein dum pappfigur driven med vonde føremål.
Peter Grönlund har laga ein grådig god film. Folkeheimen famlar. Svensk film held stø kurs.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»