JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Fire nyansar av død

Gullbjørnvinnaren frå Iran er spennande, sterk og nydeleg.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den prislønte filmen vann mellom anna Sølvspeilet for beste film på Film fra Sør.

Den prislønte filmen vann mellom anna Sølvspeilet for beste film på Film fra Sør.

Foto: Arthaus

Den prislønte filmen vann mellom anna Sølvspeilet for beste film på Film fra Sør.

Den prislønte filmen vann mellom anna Sølvspeilet for beste film på Film fra Sør.

Foto: Arthaus

3080
20210430
3080
20210430

DRAMA

Regi: Mohammad
Rasoulof

Det finnes ingen djevel (Orig.tittel: Sheytan vojud nadarad)

Med: Ehsan Mirhosseini, Shaghayegh Shoorian, Kaveh Ahangar
Kinofilm

Det finnes ingen djevel er sett saman av fire forteljingar. Dei har til felles at dei på ein eller annan måte er knytte til det faktum at dødsstraff er mykje brukt i Iran, ei skam dei deler med land som Kina, USA og Saudi-Arabia. Mykje av uvissa hjå publikum ligg i kva som knyter kvar historie til temaet. Alle handlar om ganske vanlege folk. Alle ber eit mørke.

Trekk krakken

Den glitrande regissøren Mohammad Rasoulof er internasjonalt hylla, men sit i husarrest heime i Iran. Han har altså noko på hjarta. I klassisk iransk tradisjon kjem ikkje kritikken i form av erkeskurkar og arkaiske ayatollaar. Han er nyansert og full av kraft. Vi møter menneske som blir sette i vanskelege situasjonar av eit system med reglar som er riv ruskande galne.

Moralske dilemma skapar store drama. Rasoulof blei forma av førebileta Abbas Kiarostami og Mohsen Makhmalbaf. Han slår ikkje på stortromma for å få sterke kjensler og spenning, men er ein meister i effektiv forteljekunst. Kvar historie dirrar av uro og spenning.

Rett nok er den første historia uendeleg kvardagsleg. Ein mann hentar kona på jobb og dottera på skulen. Trafikken i Teheran er ikkje til å tole. Middelklassefamilien vitjar banken, butikken og den gamle mora. Tidsklemme og stress blir bøtt på med Coca-Cola og pizza på kjøpesenteret. I kinosetet undrast ein. Kvar ventar døden?

Den andre forteljinga er klaustrofobisk og intens, med thrillertendensar. Vernepliktige soldatar har dystre plikter. Kven skal trekke vekk krakken?

Stilsprik

Dei to siste delane tar oss ut av storbyen. Ein kar på perm vitjar den utkåra i flotte grøne åsar. Den liberale familien hennar ber ei sorg som kastar skuggar. I siste soge vitjar ei ung dame som bur i Tyskland, onkelen sin og kona hans i gylne landskap. Onkelen slit med å skulle seie kvifor visitten er viktig.

Filmen varierer i stil. Formgrepa i byen er stramme og effektive. Utsnitta i utkanten er vakre og velkomponerte. Forteljingane har òg ulik rytme. Musikken til Amir Molookpour er smakfull. Når «Bella Ciao» av Milva kjem, tyr eg sjølvsagt til tårer.

Det finnes ingen djevel er rik på truverdige overraskingar. Ein er alltid nyfiken og engasjert. Ukjende skodespelarar strålar heile vegen. Gode folk kjem opp i umogelege situasjonar i brutale system.

Ein soldat seier: «Her finst ikkje lov. Berre pengar og nepotisme.» Kven vågar å seie «nei»? Kva kostar det å gå fri? Alle er i ein skvis. Kombinasjonen av sterke historier, heilstøypt handverk og kreativt talent er rå.

At prestestyret husar så stor kunst, er sprøtt. Få filmland kan måle seg med Iran. Ein god leveregel er aldri å gå glipp av ein iransk film som kjem på kino i Noreg.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

DRAMA

Regi: Mohammad
Rasoulof

Det finnes ingen djevel (Orig.tittel: Sheytan vojud nadarad)

Med: Ehsan Mirhosseini, Shaghayegh Shoorian, Kaveh Ahangar
Kinofilm

Det finnes ingen djevel er sett saman av fire forteljingar. Dei har til felles at dei på ein eller annan måte er knytte til det faktum at dødsstraff er mykje brukt i Iran, ei skam dei deler med land som Kina, USA og Saudi-Arabia. Mykje av uvissa hjå publikum ligg i kva som knyter kvar historie til temaet. Alle handlar om ganske vanlege folk. Alle ber eit mørke.

Trekk krakken

Den glitrande regissøren Mohammad Rasoulof er internasjonalt hylla, men sit i husarrest heime i Iran. Han har altså noko på hjarta. I klassisk iransk tradisjon kjem ikkje kritikken i form av erkeskurkar og arkaiske ayatollaar. Han er nyansert og full av kraft. Vi møter menneske som blir sette i vanskelege situasjonar av eit system med reglar som er riv ruskande galne.

Moralske dilemma skapar store drama. Rasoulof blei forma av førebileta Abbas Kiarostami og Mohsen Makhmalbaf. Han slår ikkje på stortromma for å få sterke kjensler og spenning, men er ein meister i effektiv forteljekunst. Kvar historie dirrar av uro og spenning.

Rett nok er den første historia uendeleg kvardagsleg. Ein mann hentar kona på jobb og dottera på skulen. Trafikken i Teheran er ikkje til å tole. Middelklassefamilien vitjar banken, butikken og den gamle mora. Tidsklemme og stress blir bøtt på med Coca-Cola og pizza på kjøpesenteret. I kinosetet undrast ein. Kvar ventar døden?

Den andre forteljinga er klaustrofobisk og intens, med thrillertendensar. Vernepliktige soldatar har dystre plikter. Kven skal trekke vekk krakken?

Stilsprik

Dei to siste delane tar oss ut av storbyen. Ein kar på perm vitjar den utkåra i flotte grøne åsar. Den liberale familien hennar ber ei sorg som kastar skuggar. I siste soge vitjar ei ung dame som bur i Tyskland, onkelen sin og kona hans i gylne landskap. Onkelen slit med å skulle seie kvifor visitten er viktig.

Filmen varierer i stil. Formgrepa i byen er stramme og effektive. Utsnitta i utkanten er vakre og velkomponerte. Forteljingane har òg ulik rytme. Musikken til Amir Molookpour er smakfull. Når «Bella Ciao» av Milva kjem, tyr eg sjølvsagt til tårer.

Det finnes ingen djevel er rik på truverdige overraskingar. Ein er alltid nyfiken og engasjert. Ukjende skodespelarar strålar heile vegen. Gode folk kjem opp i umogelege situasjonar i brutale system.

Ein soldat seier: «Her finst ikkje lov. Berre pengar og nepotisme.» Kven vågar å seie «nei»? Kva kostar det å gå fri? Alle er i ein skvis. Kombinasjonen av sterke historier, heilstøypt handverk og kreativt talent er rå.

At prestestyret husar så stor kunst, er sprøtt. Få filmland kan måle seg med Iran. Ein god leveregel er aldri å gå glipp av ein iransk film som kjem på kino i Noreg.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Det finnes ingen djevel er rik på truverdige overraskingar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement
HumorFeature

Matprat og alder

Sei meg korleis du uttalar namn på matvarer, og eg skal seia kor gamal du er.

May Linn Clement
Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Det er ein svir å oppleve korleis den bokelskande Matilda tar eit oppgjer med vonde rektor Trunchbull.

Foto: Grethe Nygaard, Rogaland Teater

TeaterMeldingar
DAG OG TID

Festleg framsyning av musikalen Matilda

Matilda har i årevis gjort suksess som musikal. No også på Rogaland Teater.

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

Den tsjekkiske nasjonalromantikaren Antonín Dvořák (1841–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Grått og keisamt

Bestion mislukkast i å modernisera Scarlatti og Dvořák.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Elliott Verdier / The New York Times / NTB

Ordskifte
Anne GunnPettersen

Ein endrar ikkje naturen med talemåtar

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis