JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Festleg om film og fordomar

Irans røynde rebell, Jafar Panahi, byd på meir metamoro i snedig satire.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Regissør Jafar Panahi spelar drosjesjåfør.

Regissør Jafar Panahi spelar drosjesjåfør.

Foto: Arthaus

Regissør Jafar Panahi spelar drosjesjåfør.

Regissør Jafar Panahi spelar drosjesjåfør.

Foto: Arthaus

3073
20190607
3073
20190607

Drama

Regi: Jafar Panahi

3 kvinner

Med: Behnaz Jafari, Jafar Panahi, Marziyeh Rezaei

Filmen 3 kvinner opnar med ei opprivande scene filma med mobiltelefon. Den kjende skodespelaren Behnaz Jafari mottar ein video av ein tilhengar som vil studere skodespel, men blir nekta av foreldra. Videoen sluttar med at ho tar livet sitt, så vidt Jafari kan sjå.

Filmskaparen Jafar Panahi tek på seg å køyre den uroa kollegaen til landsbyen dei trur jenta er frå. Der ventar omfamning, overraskingar og ulmande konfliktar. Jafari og Panahi viklar seg inn i ei leiting full av forviklingar.

Seg sjølv lik

Om styresmaktene i Iran spør, lagar ikkje Jafar Panahi film. Regissøren tyr no til mykje den same oppskrifta som han har brukt sidan han fekk forbod mot å lage film i 2010.

Ein særs produktiv periode byrja med This Is Not a Film i 2011, og filmregissøren hadde stor suksess med gullbjørnvinnaren Taxi Teheran (2015), der han liksom berre køyrde rundt med kamera i frontruta.

I 3 kvinner finn vi han igjen bak rattet. Igjen har han sjølv ei hovudrolle som seg sjølv. Alle andre spelar òg seg sjølve, amatørar og proffar. Behnaz Jafari er ei stjerne. Om reaksjonane er ekte når folk får sjå henne, er kjekt nok uråd å vite. Stilen liknar dokumentarfilm, men har ei mengd metaelement. Jafari stikk av frå ei filminnspeling for å finne den unge tilbedaren. Panahi har problem med ein pensjonert skodespelar som ber nag for at filmmiljøet lèt henne segle sin egen sjø.

Stjerneregissøren har gløymt mykje tyrkisk språk sidan barndomen nordaust i landet. Folk i bygda har eit splitta eller sjølvmotseiande forhold til film- og kultureliten frå hovudstaden. Dei vitjande er dels potensielle bergingsfolk, dels trussel mot trygge rammer. Fordommar finst båe vegar. Sanningar er eit subjektivt samansurium. Konservative krefter er klart til stades. Kvinner skal helst gifte seg, snarare enn å satse på karrierar innan underhaldning. Motsetningar mellom det moderne og tradisjonelle er ei evig kjelde til filmforteljingar. Her har vi Instagram, grusvegar blokkert av skada avlsoksar og vekslande mobildekning.

Humor og harme

Gjestfri hjertevarme er blanda med kjønnsdiskriminering. Filmskaparen held fram med feminismen frå Sirkelen (2000) og Offside (2006). Æreskultur står ikkje høgt i kurs hjå Panahi. Det gjer derimot sta damer.

Humoren held stilen frå Taxi Teheran, i tradisjonen til læremeisteren Abbas Kiarostami med bilscener à la Smaken av kirsebær, landsbylivet frå Vinden vil bære oss og metaperspektiva frå Close-Up. Ramme alvor og herleg humor spelar i skjønn foreining. Harmen ulmar, men humøret er upåklageleg. 3 kvinner står i ein stolt iransk komisk tradisjon med absurde detaljar og subtil satire. Stilen er spartansk, men fin. Dette er iransk ikkje-film av beste sort.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Drama

Regi: Jafar Panahi

3 kvinner

Med: Behnaz Jafari, Jafar Panahi, Marziyeh Rezaei

Filmen 3 kvinner opnar med ei opprivande scene filma med mobiltelefon. Den kjende skodespelaren Behnaz Jafari mottar ein video av ein tilhengar som vil studere skodespel, men blir nekta av foreldra. Videoen sluttar med at ho tar livet sitt, så vidt Jafari kan sjå.

Filmskaparen Jafar Panahi tek på seg å køyre den uroa kollegaen til landsbyen dei trur jenta er frå. Der ventar omfamning, overraskingar og ulmande konfliktar. Jafari og Panahi viklar seg inn i ei leiting full av forviklingar.

Seg sjølv lik

Om styresmaktene i Iran spør, lagar ikkje Jafar Panahi film. Regissøren tyr no til mykje den same oppskrifta som han har brukt sidan han fekk forbod mot å lage film i 2010.

Ein særs produktiv periode byrja med This Is Not a Film i 2011, og filmregissøren hadde stor suksess med gullbjørnvinnaren Taxi Teheran (2015), der han liksom berre køyrde rundt med kamera i frontruta.

I 3 kvinner finn vi han igjen bak rattet. Igjen har han sjølv ei hovudrolle som seg sjølv. Alle andre spelar òg seg sjølve, amatørar og proffar. Behnaz Jafari er ei stjerne. Om reaksjonane er ekte når folk får sjå henne, er kjekt nok uråd å vite. Stilen liknar dokumentarfilm, men har ei mengd metaelement. Jafari stikk av frå ei filminnspeling for å finne den unge tilbedaren. Panahi har problem med ein pensjonert skodespelar som ber nag for at filmmiljøet lèt henne segle sin egen sjø.

Stjerneregissøren har gløymt mykje tyrkisk språk sidan barndomen nordaust i landet. Folk i bygda har eit splitta eller sjølvmotseiande forhold til film- og kultureliten frå hovudstaden. Dei vitjande er dels potensielle bergingsfolk, dels trussel mot trygge rammer. Fordommar finst båe vegar. Sanningar er eit subjektivt samansurium. Konservative krefter er klart til stades. Kvinner skal helst gifte seg, snarare enn å satse på karrierar innan underhaldning. Motsetningar mellom det moderne og tradisjonelle er ei evig kjelde til filmforteljingar. Her har vi Instagram, grusvegar blokkert av skada avlsoksar og vekslande mobildekning.

Humor og harme

Gjestfri hjertevarme er blanda med kjønnsdiskriminering. Filmskaparen held fram med feminismen frå Sirkelen (2000) og Offside (2006). Æreskultur står ikkje høgt i kurs hjå Panahi. Det gjer derimot sta damer.

Humoren held stilen frå Taxi Teheran, i tradisjonen til læremeisteren Abbas Kiarostami med bilscener à la Smaken av kirsebær, landsbylivet frå Vinden vil bære oss og metaperspektiva frå Close-Up. Ramme alvor og herleg humor spelar i skjønn foreining. Harmen ulmar, men humøret er upåklageleg. 3 kvinner står i ein stolt iransk komisk tradisjon med absurde detaljar og subtil satire. Stilen er spartansk, men fin. Dette er iransk ikkje-film av beste sort.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Æreskultur står ikkje høgt i kurs hjå Panahi. Det gjer derimot sta damer.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis