Favoritten
Gulløvevinnaren av regissør Yorgos Lanthimos er ein fantasifull, formidabel fest av ein film.
Kathryn Hunter og Emma Stone i den nyaste filmen til den greske regissøren Yorgos Lanthimos.
Foto: Yorgos Lanthimos / Searchlight / 20th Century Fox
Komedie/Drama
Regi: Yorgos
Lanthimos
Poor Things
Med: Emma Stone, Willem Dafoe, Mark Ruffalo, Ramy Youssef
Kinofilm
Frå første stund er den nye filmen til den galne grekaren Yorgos Lanthimos noko annleis. Ein skapning som er halvt hund og halvt gås, gakkar rundt. Vaksne Bella (Stone) spyttar ut mat, tissar på golvet og føter seg som ein toåring. Farsfiguren God (Defoe) gulpar bobler som liknar jordklodar, og gjer skrekkelege eksperiment på lik.
Forskingsetikken er elendig. Aspiranten Max (Youssef) studerer utviklinga til Bella i strenge rammer. Trongen hennar til å utforske verda gjer at ho riv seg laus med dandyen Duncan (Ruffalo).
Frie fargar
Lanthimos følgjer opp hangen til prangande visuell stil frå The Favourite. Når Bella reiser ut i verda, slår filmen over frå svartkvitt til intense fargar av alle slag. Dei kreative detaljane er overveldande. Ein er sjanselaus til å sjå alt som skjer i bileta av rare bygg, himlar, kostyme, figurar og skapningar. Alt er ein fest for auga.
Variantane av London, Lisboa og Paris er fantastiske på fleire vis. Dei er som fantasirike draumar frå 1800-talet. Kvart eit smijernsgjerde har uventa svingar. Svulmande, fargesprakande puter rundt skuldrene skapar ein finurleg forma figur når Stone trippar rundt med berre pipestilkar.
Verda der ute har østers, boblevin og sex. Mykje sex. Emma Stone har komisk teft. Ho har godt grep om den barnlege framtoningen til Bella. I levemannen Duncan får Mark Ruffalo òg vise morosame takter etter kvart som han glir over i det stadig meir patetiske. Andletet til Willem Defoe verkar inspirert av skrekkfilmar og arven etter Frankenstein. Han kler rolla.
Det visuelle universet er like absurd som dialogen og humoren. Eit konstant skrått smil slår lett over i lått. Eg gliser når Bella lirar av seg ærlege ord som får alle andre til å vilje grave seg ned. Poor Things er gøy, grotesk og genial.
Herleg hets
Lanthimos følgjer opp hangen til prangande visuell stil frå The Favourite. Sosiale eksperiment er ofte i kjernen hjå den grenselause filmskaparen Lanthimos. Han har filmar som Dogtooth og The Lobster på samvitet. I dei filmane forma han òg underlege univers som skildra skurrande sosialt samspel og menneskeleg mørke. I Poor Things verkar temaet i større grad enn nokon gong å vere sosial kontroll, og no spesielt over kvinner.
Humoren har forrang i komedien. Likevel sit låtten fast i halsen når eigesjuka til menn slår ut i vald, slik vi ser i røynda. Filmen hersar herleg med kontrollerande menn og gjer dei stusslege og låttelege.
Lanthimos er like nådelaus som han er hemningslaus. Fridomstrongen Bella ber på, står i stil med formgrepa til ein regissør som gjer som han vil. Lanthimos var leiestjerna i den greske filmrørsla weird wave. Sanneleg er han rar. Takk og pris for det! Han er ein av mine favorittregissørar. Knallvittige og feiande flotte Poor Things er ein feministisk og kåt vri på Frankenstein. Filmen blir truleg eit av høgdepunkta på kino i 2024.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Komedie/Drama
Regi: Yorgos
Lanthimos
Poor Things
Med: Emma Stone, Willem Dafoe, Mark Ruffalo, Ramy Youssef
Kinofilm
Frå første stund er den nye filmen til den galne grekaren Yorgos Lanthimos noko annleis. Ein skapning som er halvt hund og halvt gås, gakkar rundt. Vaksne Bella (Stone) spyttar ut mat, tissar på golvet og føter seg som ein toåring. Farsfiguren God (Defoe) gulpar bobler som liknar jordklodar, og gjer skrekkelege eksperiment på lik.
Forskingsetikken er elendig. Aspiranten Max (Youssef) studerer utviklinga til Bella i strenge rammer. Trongen hennar til å utforske verda gjer at ho riv seg laus med dandyen Duncan (Ruffalo).
Frie fargar
Lanthimos følgjer opp hangen til prangande visuell stil frå The Favourite. Når Bella reiser ut i verda, slår filmen over frå svartkvitt til intense fargar av alle slag. Dei kreative detaljane er overveldande. Ein er sjanselaus til å sjå alt som skjer i bileta av rare bygg, himlar, kostyme, figurar og skapningar. Alt er ein fest for auga.
Variantane av London, Lisboa og Paris er fantastiske på fleire vis. Dei er som fantasirike draumar frå 1800-talet. Kvart eit smijernsgjerde har uventa svingar. Svulmande, fargesprakande puter rundt skuldrene skapar ein finurleg forma figur når Stone trippar rundt med berre pipestilkar.
Verda der ute har østers, boblevin og sex. Mykje sex. Emma Stone har komisk teft. Ho har godt grep om den barnlege framtoningen til Bella. I levemannen Duncan får Mark Ruffalo òg vise morosame takter etter kvart som han glir over i det stadig meir patetiske. Andletet til Willem Defoe verkar inspirert av skrekkfilmar og arven etter Frankenstein. Han kler rolla.
Det visuelle universet er like absurd som dialogen og humoren. Eit konstant skrått smil slår lett over i lått. Eg gliser når Bella lirar av seg ærlege ord som får alle andre til å vilje grave seg ned. Poor Things er gøy, grotesk og genial.
Herleg hets
Lanthimos følgjer opp hangen til prangande visuell stil frå The Favourite. Sosiale eksperiment er ofte i kjernen hjå den grenselause filmskaparen Lanthimos. Han har filmar som Dogtooth og The Lobster på samvitet. I dei filmane forma han òg underlege univers som skildra skurrande sosialt samspel og menneskeleg mørke. I Poor Things verkar temaet i større grad enn nokon gong å vere sosial kontroll, og no spesielt over kvinner.
Humoren har forrang i komedien. Likevel sit låtten fast i halsen når eigesjuka til menn slår ut i vald, slik vi ser i røynda. Filmen hersar herleg med kontrollerande menn og gjer dei stusslege og låttelege.
Lanthimos er like nådelaus som han er hemningslaus. Fridomstrongen Bella ber på, står i stil med formgrepa til ein regissør som gjer som han vil. Lanthimos var leiestjerna i den greske filmrørsla weird wave. Sanneleg er han rar. Takk og pris for det! Han er ein av mine favorittregissørar. Knallvittige og feiande flotte Poor Things er ein feministisk og kåt vri på Frankenstein. Filmen blir truleg eit av høgdepunkta på kino i 2024.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Det går mykje kjøt gjennom anlegga til Nortura i desse dagar. Men kva veit dei eigentleg om kvaliteten på det?
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Slaktetid
Så er det offisielt: Kvalitetssjekken på slakteria er ikkje anna enn eit volummål.
Skodespelarane er plasserte i ein kvit kube.
Foto: Den Nationale Scene
Den vanskelege, men nødvendige venskapen
I vårt sted byr på fint samspel i ein rik og lågmælt tekst, som kunne tent på å bli kutta litt.
Alexander L. Kielland (Espen Hana) stig ned frå sokkelen til sine to kvinner, Lisa (Malene Wadel i gult) og Beate (Marianne Holter i blått). I bakgrunnen ramnen (Matias Kuoppala) og Bjørnstjerne Bjørnson (Amund Harboe).
Foto: Grethe Nygaard / Rogaland Teater
Når Kielland stig ned frå sokkelen
Det er 175 år sidan forfattaren Alexander L. Kielland blei fødd. No vert han feira med eit biografisk portrett på teaterscena.
Tom Roger Aadland kan sjå tilbake på 20 år som artist.
Foto: Birte Magnussen
Ein mangslungen veg
Tom Roger Aadland er ein av landets aller mest solide låtskrivarar.
Johannes Engelsen Espedals «Brottsjø» (2023) er laga av eit gamalt stakittgjerde frå kyrkjegarden ved Hoff kyrkje på Toten.
Foto: Eva Furseth
Retrobølgje på Haustutstillinga
Haustutstillinga 2024 er ei spenstig og særs variert utstilling. Her er det ingen kunstnarar som trampar i takt.