Fabelaktige Farhadi
Det er alltid grunn til å gle seg når det kjem ein ny Asghar Farhadi-film. Med En helt innfrir han endå ein gong forventningane.
Kjærastane Farkondeh og Rahim blir spela av høvesvis Seher Goldust og Amir Jadidi.
Foto: Ymer Media AS / Duchili
Drama
Regi: Asghar Farhadi
En helt (Orig. tittel: Ghahreman)
Med: Amir Jadidi, Fereshteh Sadre Orafaiy, Mohsen Tanabandeh, Saher Goldust
Kinofilm
Rahim (Jadidi) er ute på permisjon frå gjeldsfengselet då kjærasten, Farkondeh (Goldust), finn ei veske med gullmyntar. Her har han sjansen til å betala lånehai Bahram (Tanabandeh) tilbake gjelda og verta ein fri mann igjen. Men kva er prisen for fridom?
Dramatisk
Nadir og Simin – en separasjon (2011), Fortiden (2013), Salgsmannen (2016), til og med den svakaste av filmane hans, Men alle vet (2018)... Dette er berre dei mest kjende filmane til regissør Asghar Farhadi. Det eg prøver å seia, er vel at du har ein kjekk jobb framfor deg dersom du ikkje kjenner til han. Og du må gjerne starta med den nyaste filmen, for En helt har alle element som gjer at den iranske regissøren aldri vert kjedeleg, inkludert eit utruleg snedig lydspor.
Måten han kombinerer menneskelege forhold, både amorøse, mellommenneskelege og familiære, med aktuelle problemstillingar i samfunnet på, og særleg – på sitt aller beste – det iranske samfunnet, gjer han til ein filmskapar av rang.
Dramadosane kjem som perler på ei snor, noko som for denne filmmeldaren gjorde at eg sjeldan har vore meir tissetrengd på ei pressevisning – ein kan jo ikkje sjå vekk eit augeblikk, i frykt for å gå glipp av noko. Handlinga er framoverlent utan å verta hektisk og tilbakelent utan å dvela unødvendig.
Delt helt
Tittelen En helt er utvilsamt ladd, og Rahim vaklar konstant mellom å vere helt og å vere feiging. Og fint balanserande på melodramastreken ramlar det ned komplikasjonar, mest i form av dei etter kvart universelle utfordringane som ligg i sosiale medium.
Éin ting er fake news, ein annan er dei mange ulike versjonane av sanninga som endrar seg frå person til person, frå éin synsvinkel til ein annan. Gråsona imellom kan like gjerne vera fasiten, men når også fasiten er flytande, vert det dårleg med både heltar og skurkar.
Det høge spelet får meg til å vri meg i setet, og ein del av situasjonane kan eg vanskeleg sjå for meg at eg ville løyst slik Rahim driv på. Farhadi gjer jobben sin med å upartisk framstilla ulike scenario der både eg og Rahim må ta stilling til håplause dilemma, og eg må krabba audmjukt ned frå den høge moralske hesten min og innsjå at kanskje ikkje alt var så svartkvitt likevel. For ein regissør, for ein film! Eg veit iallfall kven som er helten min.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Asghar Farhadi
En helt (Orig. tittel: Ghahreman)
Med: Amir Jadidi, Fereshteh Sadre Orafaiy, Mohsen Tanabandeh, Saher Goldust
Kinofilm
Rahim (Jadidi) er ute på permisjon frå gjeldsfengselet då kjærasten, Farkondeh (Goldust), finn ei veske med gullmyntar. Her har han sjansen til å betala lånehai Bahram (Tanabandeh) tilbake gjelda og verta ein fri mann igjen. Men kva er prisen for fridom?
Dramatisk
Nadir og Simin – en separasjon (2011), Fortiden (2013), Salgsmannen (2016), til og med den svakaste av filmane hans, Men alle vet (2018)... Dette er berre dei mest kjende filmane til regissør Asghar Farhadi. Det eg prøver å seia, er vel at du har ein kjekk jobb framfor deg dersom du ikkje kjenner til han. Og du må gjerne starta med den nyaste filmen, for En helt har alle element som gjer at den iranske regissøren aldri vert kjedeleg, inkludert eit utruleg snedig lydspor.
Måten han kombinerer menneskelege forhold, både amorøse, mellommenneskelege og familiære, med aktuelle problemstillingar i samfunnet på, og særleg – på sitt aller beste – det iranske samfunnet, gjer han til ein filmskapar av rang.
Dramadosane kjem som perler på ei snor, noko som for denne filmmeldaren gjorde at eg sjeldan har vore meir tissetrengd på ei pressevisning – ein kan jo ikkje sjå vekk eit augeblikk, i frykt for å gå glipp av noko. Handlinga er framoverlent utan å verta hektisk og tilbakelent utan å dvela unødvendig.
Delt helt
Tittelen En helt er utvilsamt ladd, og Rahim vaklar konstant mellom å vere helt og å vere feiging. Og fint balanserande på melodramastreken ramlar det ned komplikasjonar, mest i form av dei etter kvart universelle utfordringane som ligg i sosiale medium.
Éin ting er fake news, ein annan er dei mange ulike versjonane av sanninga som endrar seg frå person til person, frå éin synsvinkel til ein annan. Gråsona imellom kan like gjerne vera fasiten, men når også fasiten er flytande, vert det dårleg med både heltar og skurkar.
Det høge spelet får meg til å vri meg i setet, og ein del av situasjonane kan eg vanskeleg sjå for meg at eg ville løyst slik Rahim driv på. Farhadi gjer jobben sin med å upartisk framstilla ulike scenario der både eg og Rahim må ta stilling til håplause dilemma, og eg må krabba audmjukt ned frå den høge moralske hesten min og innsjå at kanskje ikkje alt var så svartkvitt likevel. For ein regissør, for ein film! Eg veit iallfall kven som er helten min.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Farhadi gjer jobben sin med å upartisk framstilla ulike scenario.
Fleire artiklar
Michael Keaton er attende i den ikoniske rolla som Beetlejuice.
Foto: Warner Bros. Discovery
Beetlejuice Beetlejuice: Nesten dødsfestleg
Sjølv om det er eit gledeleg gjensyn, saknar eg snerten.
Hjortelusflugene er spesialiserte parasittar som føder levande ungar og lever heile det vaksne livet nede i pelsen til elg, hjort og rådyr.
Foto via Wikimedia Commons
Svermingstid for hjortelusfluga
Göran Fristorp døydde 3. september. Han vart 76 år gammal.
Foto: Sara Johannessen Meek / NTB
Göran Fristorp (1948–2024)
Det kjem an på storleiken, men det er ein fordel å sleppe å trene inni bilen.
Bene Riobó / Wikimedia commons
I form med bilen
Alternativ for Tyskland-politikaren Björn Höcke i retten i Halle i 2024. Han er bøtelagd to gonger for å nytta nazislagordet «Alles für Deutschland».
Foto: Jens Schlueter / AP / NTB
Kor ekstrem er Björn Höcke?
Universitetsfolk kan bruke eit heilt yrkesliv på å diskutere kva ekstremisme er. I Tyskland er det Verfassungsschutz som avgjer det.