Ein kunstnar i flammar
Nærbiletet av kunstnaren Apolonia Sokol gjev framifrå innsikt i kunstverda.
Den franske kunstnaren Apolonia Sokol (biletet) blir portrettert av den danske filmskaparen Lea Glob.
Foto: Arthaus
Dokumentarfilm
Regi: Lea Glob
Apolonia, Apolonia
Med: Apolonia Sokol, Oksana Sjatjko, Lea Glob
Kinofilm
13 år før Apolonia Sokol blei omtala som ei av leiestjernene for sin generasjon kunstnarar, tok den danske regissøren Lea Glob opp kamera for å følgje venninna. Glob har fått eit unikt innblikk i eit liv utanom det vanlege frå kunstskule til suksess.
Myter
Det kryr av kunstnarmytar rundt Sokol frå fyrste stund. Ho vaks opp i eit erkebohemsk teater i Paris, jakta på storleik i New York og selde seg på kunstmarknaden i Los Angeles. Kaotiske kollektiv er standarden. Vinglas og sigarettar er alltid på plass.
Sokol er fødd på utsida i Danmark, av ei mor som flykta frå kommunistiske Polen etter at den belarusiske slekta hadde enda der etter ei tid i Sibir under Stalin. Faren er ein klassisk fransk radikal kunstnar.
Apolonia freistar halde liv i teateret som samlingsplass for kunstnarar og radikale stemmer. Vennskapen til ukrainske Oksana Sjatjko, som var ei av dei som grunnla den feministiske aktivistgruppa Femen, er vakkert skildra. Dei ber båe på mykje drama. Kunsten spring ut av kven Sokol er, og kva som omgjev henne. Først var det familien, deretter ei famlande ferd blant framande, før ein feministisk flamme tvingar seg fram.
Makt
Apolonia kunne stundom ønske ho ikkje var kvinne, eller hadde kjønn i det heile. Det kan ein godt forstå, der ho står og skal ta imot alle dei eldre kvite mennene som tek avgjerslene om kva som er god kunst og ikkje, eller kva som er verdt pengar. Noko har Frankrike og USA til felles. Marknaden gjeld i Los Angeles. Velsigninga av nestorar tel i Paris. Vegen er vrien. Det kjennest lærerikt å sjå Sokol freiste finne sin plass. Kanskje må ho frigjere seg frå premissane.
Lea Glob er sterkt til stades i filmen, med stemme og kamera som tek plass, men ho grundar på kven som har regi. Fortel ho historia om Apolonia, eller styrer Apolonia narrativet i retning filmskaparen? Apolonia, Apolonia vann hovudprisen på IDFA i Amsterdam, som av bransjen er rekna for å vere den viktigaste dokumentarfilmfestivalen i verda. Det er typisk for festivalen at dei hyllar det gode handverket og tilgangen til og bruken av arkivmateriale.
At kunst er tema, hjelper på, og ein får fram at dokumentarfilm er kunst i seg sjølv, ikkje berre journalistikk. Er du interessert i kunst eller dokumentarfilm, er denne filmen pensum. Han er òg fin for folk som vil få ei fengjande forteljing om ein fascinerande figur som seier mykje om verda elles. Denne intime filmen spenner vidt.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentarfilm
Regi: Lea Glob
Apolonia, Apolonia
Med: Apolonia Sokol, Oksana Sjatjko, Lea Glob
Kinofilm
13 år før Apolonia Sokol blei omtala som ei av leiestjernene for sin generasjon kunstnarar, tok den danske regissøren Lea Glob opp kamera for å følgje venninna. Glob har fått eit unikt innblikk i eit liv utanom det vanlege frå kunstskule til suksess.
Myter
Det kryr av kunstnarmytar rundt Sokol frå fyrste stund. Ho vaks opp i eit erkebohemsk teater i Paris, jakta på storleik i New York og selde seg på kunstmarknaden i Los Angeles. Kaotiske kollektiv er standarden. Vinglas og sigarettar er alltid på plass.
Sokol er fødd på utsida i Danmark, av ei mor som flykta frå kommunistiske Polen etter at den belarusiske slekta hadde enda der etter ei tid i Sibir under Stalin. Faren er ein klassisk fransk radikal kunstnar.
Apolonia freistar halde liv i teateret som samlingsplass for kunstnarar og radikale stemmer. Vennskapen til ukrainske Oksana Sjatjko, som var ei av dei som grunnla den feministiske aktivistgruppa Femen, er vakkert skildra. Dei ber båe på mykje drama. Kunsten spring ut av kven Sokol er, og kva som omgjev henne. Først var det familien, deretter ei famlande ferd blant framande, før ein feministisk flamme tvingar seg fram.
Makt
Apolonia kunne stundom ønske ho ikkje var kvinne, eller hadde kjønn i det heile. Det kan ein godt forstå, der ho står og skal ta imot alle dei eldre kvite mennene som tek avgjerslene om kva som er god kunst og ikkje, eller kva som er verdt pengar. Noko har Frankrike og USA til felles. Marknaden gjeld i Los Angeles. Velsigninga av nestorar tel i Paris. Vegen er vrien. Det kjennest lærerikt å sjå Sokol freiste finne sin plass. Kanskje må ho frigjere seg frå premissane.
Lea Glob er sterkt til stades i filmen, med stemme og kamera som tek plass, men ho grundar på kven som har regi. Fortel ho historia om Apolonia, eller styrer Apolonia narrativet i retning filmskaparen? Apolonia, Apolonia vann hovudprisen på IDFA i Amsterdam, som av bransjen er rekna for å vere den viktigaste dokumentarfilmfestivalen i verda. Det er typisk for festivalen at dei hyllar det gode handverket og tilgangen til og bruken av arkivmateriale.
At kunst er tema, hjelper på, og ein får fram at dokumentarfilm er kunst i seg sjølv, ikkje berre journalistikk. Er du interessert i kunst eller dokumentarfilm, er denne filmen pensum. Han er òg fin for folk som vil få ei fengjande forteljing om ein fascinerande figur som seier mykje om verda elles. Denne intime filmen spenner vidt.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Kunsten spring ut av kven Sokol er, og kva som omgjev henne.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.