JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Ein kunstnar i flammar

Nærbiletet av kunstnaren Apolonia Sokol gjev framifrå innsikt i kunstverda.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den franske kunstnaren Apolonia Sokol (biletet) blir portrettert av den danske filmskaparen Lea Glob.

Den franske kunstnaren Apolonia Sokol (biletet) blir portrettert av den danske filmskaparen Lea Glob.

Foto: Arthaus

Den franske kunstnaren Apolonia Sokol (biletet) blir portrettert av den danske filmskaparen Lea Glob.

Den franske kunstnaren Apolonia Sokol (biletet) blir portrettert av den danske filmskaparen Lea Glob.

Foto: Arthaus

2801
20230609
2801
20230609

Dokumentarfilm

Regi: Lea Glob

Apolonia, Apolonia

Med: Apolonia Sokol, Oksana Sjatjko, Lea Glob
Kinofilm

13 år før Apolonia Sokol blei omtala som ei av leiestjernene for sin generasjon kunstnarar, tok den danske regissøren Lea Glob opp kamera for å følgje venninna. Glob har fått eit unikt innblikk i eit liv utanom det vanlege frå kunstskule til suksess.

Myter

Det kryr av kunstnarmytar rundt Sokol frå fyrste stund. Ho vaks opp i eit erkebohemsk teater i Paris, jakta på storleik i New York og selde seg på kunstmarknaden i Los Angeles. Kaotiske kollektiv er standarden. Vinglas og sigarettar er alltid på plass.

Sokol er fødd på utsida i Danmark, av ei mor som flykta frå kommunistiske Polen etter at den belarusiske slekta hadde enda der etter ei tid i Sibir under Stalin. Faren er ein klassisk fransk radikal kunstnar.

Apolonia freistar halde liv i teateret som samlingsplass for kunstnarar og radikale stemmer. Vennskapen til ukrainske Oksana Sjatjko, som var ei av dei som grunnla den feministiske aktivistgruppa Femen, er vakkert skildra. Dei ber båe på mykje drama. Kunsten spring ut av kven Sokol er, og kva som omgjev henne. Først var det familien, deretter ei famlande ferd blant framande, før ein feministisk flamme tvingar seg fram.

Makt

Apolonia kunne stundom ønske ho ikkje var kvinne, eller hadde kjønn i det heile. Det kan ein godt forstå, der ho står og skal ta imot alle dei eldre kvite mennene som tek avgjerslene om kva som er god kunst og ikkje, eller kva som er verdt pengar. Noko har Frankrike og USA til felles. Marknaden gjeld i Los Angeles. Velsigninga av nestorar tel i Paris. Vegen er vrien. Det kjennest lærerikt å sjå Sokol freiste finne sin plass. Kanskje må ho frigjere seg frå premissane.

Lea Glob er sterkt til stades i filmen, med stemme og kamera som tek plass, men ho grundar på kven som har regi. Fortel ho historia om Apolonia, eller styrer Apolonia narrativet i retning filmskaparen? Apolonia, Apolonia vann hovudprisen på IDFA i Amsterdam, som av bransjen er rekna for å vere den viktigaste dokumentarfilmfestivalen i verda. Det er typisk for festivalen at dei hyllar det gode handverket og tilgangen til og bruken av arkivmateriale.

At kunst er tema, hjelper på, og ein får fram at dokumentarfilm er kunst i seg sjølv, ikkje berre journalistikk. Er du interessert i kunst eller dokumentarfilm, er denne filmen pensum. Han er òg fin for folk som vil få ei fengjande forteljing om ein fascinerande figur som seier mykje om verda elles. Denne intime filmen spenner vidt.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dokumentarfilm

Regi: Lea Glob

Apolonia, Apolonia

Med: Apolonia Sokol, Oksana Sjatjko, Lea Glob
Kinofilm

13 år før Apolonia Sokol blei omtala som ei av leiestjernene for sin generasjon kunstnarar, tok den danske regissøren Lea Glob opp kamera for å følgje venninna. Glob har fått eit unikt innblikk i eit liv utanom det vanlege frå kunstskule til suksess.

Myter

Det kryr av kunstnarmytar rundt Sokol frå fyrste stund. Ho vaks opp i eit erkebohemsk teater i Paris, jakta på storleik i New York og selde seg på kunstmarknaden i Los Angeles. Kaotiske kollektiv er standarden. Vinglas og sigarettar er alltid på plass.

Sokol er fødd på utsida i Danmark, av ei mor som flykta frå kommunistiske Polen etter at den belarusiske slekta hadde enda der etter ei tid i Sibir under Stalin. Faren er ein klassisk fransk radikal kunstnar.

Apolonia freistar halde liv i teateret som samlingsplass for kunstnarar og radikale stemmer. Vennskapen til ukrainske Oksana Sjatjko, som var ei av dei som grunnla den feministiske aktivistgruppa Femen, er vakkert skildra. Dei ber båe på mykje drama. Kunsten spring ut av kven Sokol er, og kva som omgjev henne. Først var det familien, deretter ei famlande ferd blant framande, før ein feministisk flamme tvingar seg fram.

Makt

Apolonia kunne stundom ønske ho ikkje var kvinne, eller hadde kjønn i det heile. Det kan ein godt forstå, der ho står og skal ta imot alle dei eldre kvite mennene som tek avgjerslene om kva som er god kunst og ikkje, eller kva som er verdt pengar. Noko har Frankrike og USA til felles. Marknaden gjeld i Los Angeles. Velsigninga av nestorar tel i Paris. Vegen er vrien. Det kjennest lærerikt å sjå Sokol freiste finne sin plass. Kanskje må ho frigjere seg frå premissane.

Lea Glob er sterkt til stades i filmen, med stemme og kamera som tek plass, men ho grundar på kven som har regi. Fortel ho historia om Apolonia, eller styrer Apolonia narrativet i retning filmskaparen? Apolonia, Apolonia vann hovudprisen på IDFA i Amsterdam, som av bransjen er rekna for å vere den viktigaste dokumentarfilmfestivalen i verda. Det er typisk for festivalen at dei hyllar det gode handverket og tilgangen til og bruken av arkivmateriale.

At kunst er tema, hjelper på, og ein får fram at dokumentarfilm er kunst i seg sjølv, ikkje berre journalistikk. Er du interessert i kunst eller dokumentarfilm, er denne filmen pensum. Han er òg fin for folk som vil få ei fengjande forteljing om ein fascinerande figur som seier mykje om verda elles. Denne intime filmen spenner vidt.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Kunsten spring ut av kven Sokol er, og kva som omgjev henne.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis